Bevilling: Kontrollrapporter - tildeling av prikker v. 1.1

Hensikt

Hensikten med dette dokumentet er å sikre rettferdig behandling, når en skal tildele prikker ved overtredelse av alkoholloven.

 

Gjelder for

Dette dokumentet gjelder alle ansatte som jobber med bevilling.

 

Ansvar for gjennomføring

Fagansvarlig for bevilling har ansvaret for gjennomføringen.

 

Beskrivelse

  1. Motta kontrollrapport

Kontrollørene har egen link som de logger seg inn på, for å legge inn kontrollrapportene.

Kristiansand kommune mottar rapport fra skjenkekontroll på SharePoint under «Kontroller».

For å få opp nylig utførte kontroller må det trykkes på «Utført» og deretter «Nyere til eldre».

Dersom kontrollørene ikke har noen merknader etter gjennomført kontroll vil det stå «Send kontrollrapport» under «Kontrollrapport». For skjenkesteder som er markert med en «-» skal det sendes ut brev om at det er gjennomført kontroll uten noen merknader. Det må da trykkes på «Send kontrollrapport» og deretter «Kjør flyt». Det vil da utarbeides et brev i P360. Brevet vil ligge under «Mine dokumenter under arbeid». Saksbehandler må ekspedere brevet.

Skjenkesteder som ikke er markert med en «-» ønsker ikke å motta brev dersom det ikke er registrert noen merknader.

Salgssteder ønsker alltid at vi sender ut brev om at det er gjennomført kontroll uten noen merknader.

I de tilfeller kontrollørene er av den oppfatning at det foreligger brudd på alkohollovgivningen vil feltet under «Kontrollrapport» være tomt. Saksbehandler må da trykke på referansen som ligger under «Referanse» og åpne rapporten som ligger under «Vedlegg». I rapporten har kontrollørene krysset av for hvilke bestemmelser de mener det foreligger brudd på og en forklaring på hvorfor de de er av denne oppfatningen.

Det hender at kontrollørene skriver inn kommentarer i rapporten, uten at det er en overtredelse. Dette vil ikke vises i lista, siden kommentarfeltet ikke er med. Derfor er det en fordel å åpne alle skjemaer, for å sjekke om det ligger noe under kommentarer.

Saksbehandler skal lese gjennom rapporten og foreta en selvstendig vurdering av om vedkommende mener at det foreligger brudd på regelverket.  

  • Dersom saksbehandler er enig i kontrollørenes vurdering, skal det utarbeides et forhåndsvarsel.
  • Dersom saksbehandler ikke er av den oppfatning at det foreligger brudd på alkohollovgivningen, skal det sendes ut brev om dette. Det må opprettes et saksdokument i P360 hvor standardtekst «Ingen brudd» skal brukes.

 

  1. Skrive forhåndsvarsel, jf. forvaltningsloven § 16

I de tilfeller saksbehandler mener at det foreligger brudd på alkohollovgivningen skal det sendes ut forhåndsvarsel om tildeling av prikker innen en uke. Det skal redegjøres for hvilke lovbestemmelser det er konstatert brudd på, kommunens vurdering og bevillingshaveres frist for å uttale seg i saken.

Forhåndsvarsel sendes til bevillingshaver gjennom P360. Bruk standardtekst «Forhåndsvarsel tildeling av prikker». Legg ved kontrollrapporten som filreferanse til dokumentet:

  • Ny filreferanse → Hent filreferanse fra en sak → Skriv inn saksnummer → Velg rapporten fra kontrollen → Trykk Ok.

 

  1. Motta tilsvar

Bevillingshaver har to uker på å uttale seg etter at forhåndsvarsel er mottatt.

Dersom kommunen mottar tilsvar skal saksbehandler lese gjennom dokumentet og vurdere om det gir grunn til å vurdere saken annerledes.

  • Dersom saksbehandler mener at det ikke skal tildeles prikker likevel, må det sendes ut brev om dette gjennom P360. Bruk standardtekst «Ingen prikktildeling».
  • Dersom saksbehandler fremdeles er av den oppfatning at det foreligger brudd på alkohollovgivning skal det fattes vedtak om tildeling av prikker.

 

  1. Fatte vedtak

Når saksbehandler er av den oppfatning at det foreligger brudd på alkohollovgivningen skal det fattes vedtak om tildeling av prikker. Det skal redegjøres for hvilke bestemmelser det er konstatert brudd på, kommunens vurdering og hvor mange prikker som tildeles.

Vedtaket skal sendes gjennom P360. Bruk standardtekst «Vedtak tildeling av prikker».

Etter at det er sendt ut vedtak om tildeling av prikker må saksbehandler fylle ut skjema for prikker tildelt ved kontroll:

  • Gå inn på Teams.  
  • Velg: Team Bevilling → Kontroller/kontrollører → Kontroller → Prikker → Prikker «årstall» → Fyll ut skjema.

 

  1. Klage

Dersom bevillingshaver påklager vedtak om tildeling av prikker, mottar saksbehandler klagen i P360.

Når klagen er mottatt må saksbehandler foreta en konkret vurdering av om saken er prinsipiell. Det avgjørende er i hvilken utstrekning de viktige skjønnsmessige sider av den aktuelle saken må anses klarlagt gjennom politiske vedtak eller lovverk. Dersom tilfellet er regulert politisk eller av lovverket er det ikke tale om en prinsipiell sak.

  • Hvis saken er av prinsipiell karakter må klagen først politisk behandles i Formannskapet. Deretter skal den oversendes til Statsforvalteren.
  • Hvis saken ikke er prinsipiell, skal klagen oversendes direkte til Statsforvalteren.

Brev til Statsforvalteren sendes gjennom P360. Bruk standardtekst «Oversendelse av klage på vedtak om tildeling av prikker». Bevillingshaver skal settes som kopimottaker.

Unntatt offentligheten

Kontrollrapporter er unntatt offentligheten til saken er ferdigbehandlet.

 

Definisjoner

 

Vedlegg og referanser

Bevilling: Saksbehandling serverings- og skjenkebevillinger

Bevillling: Skjenkebevilling

Alkoholloven med kommentarer. Helsedirektoratet.