Hensikt
Sikre at trivselsvertene kjenner til og kan utføre arbeidsoppgavene sine på en tilfredsstillende måte.
Alle som jobber som trivselsverter på hovedbiblioteket på kveldstid og i helgene når hovedbiblioteket er meråpent.
Biblioteksjefen og avdelingslederen i avdeling barn og unge har ansvaret for gjennomføringen.
Mandag | Tirsdag | Onsdag | Torsdag | Fredag | Lørdag | Søndag | |
18.45-22.15 | 18.45-22.15 | 18.45-22.15 | 18.45-22.15 | 16.45-22.15 | 15.45-22.15 | 15.45-22.15 | |
Uke 1 | 3,5 | 3,5 | 3,5 | 3,5 | 5,5 | 6,5 (7,5) | 6,5 (7,5) |
Uke 2 | 3,5 | 3,5 | 3,5 | 3,5 | 5,5 | 6,5 (7,5) | 6,5 (7,5) |
Uke 3 | 3,5 | 3,5 | 3,5 | 3,5 | 5,5 | 6,5 (7,5) | 6,5 (7,5) |
Uke 4 | 3,5 | 3,5 | 3,5 | 3,5 | 5,5 | 6,5 (7,5) | 6,5 (7,5) |
Stilling 1 | Stilling 2 | Stilling 3 | Stilling 4 | ||||
34,5 timer | 34,5 timer | 34,5 timer | 34,5 timer |
Sommertid, som er fra 16. juni–31. august, forlenges arbeidstiden slik: kl. 16.45–22.15 mandager, tirsdager, onsdager og torsdager. Arbeidstiden forlenges også følgende dager slik: onsdag før skjærtorsdag kl. 11.45–19.15, onsdag før Kristi himmelfartsdag kl. 15.45–22.15 og i romjulen kl. 15.45–22.15. Disse timene er jobbet inn i løpet av året (lørdager og søndager ligger inne i fast lønn med én time mer gjennom hele året, og dette utgjør 24 timer). Lille julaften er arbeistiden kl. 16.45–19.15.
Trivselsverter har i likhet med andre arbeidstakere automatisk fri på røde dager.
I perioden mai og ut august endres arbeidstiden på søndager til 11.45–18.15 (biblioteket er meråpent kl. 12–18).
Uke 1 | Ane Skjøldberg Sandvik |
90 41 32 06 aneskj@outlook.com |
Uke 2, 6, 10, 14, 18, 22, 26, 30 osv. |
Uke 2 | Anders Sunde Saraksen | 45 66 59 36 andersu3006@gmail.com | Uke 3, 7, 11, 15, 19, 23, 27, 31 osv. |
Uke 3 | Morten Gundersen | 97 95 54 40 morten.gundersen@live.no | Uke 4, 8, 12, 16, 20, 24, 28, 32 osv. |
Uke 4 | Synnøve Opedal | 41 59 54 77 synnope@gmail.com | Uke 1, 5, 9, 13, 17, 21, 25, 29 osv. |
Bjørn Christian Noor | 46 74 97 94 bjorn.noor@gmail.com |
Trivselsvertene har egen telefon som brukes i arbeidstiden: 47 70 43 23. Den ligger på heisrommet i 1. etasje. Det er trivselsvertenes ansvar å legge den på lading.
Rengjøringen tas fredager ca. kl. 21.00 (jobben tar ca. 20 minutter). Når du har tørket av utstyret, kan det brukes igjen med en gang. Hensikten er å tørke bort smuss og fett, sprayen desinfiserer ikke.
Hver dag: Kjør skylleprogram på kaffemaskinen i 2. etasje. Fyll på med kaffe, espresso, melkepulver og kakao dersom det er nødvendig. Hvis det er tomt for påfyll i skapet under kaffemaskinen, finner du nytt påfyll i U2 (rett foran heisen når du kommer ut) på siden mot Torvet.
Søndager: Kjør rengjøringsprogram på kaffemaskin i 2. etasje.
Én gang per måned: Tørk støv av / vask hyllene i barneavdelingen og allalderavdelingen. Hyllene er delt inn i fire soner hvor hver trivselsvert har ansvar for én sone:
sone 1: fantasy og lettlest (Synnøve)
sone 2: «mysterier», skjønnlitteratur, engelsk og «grøss» (Morten)
sone 3: fagbøker, «favoritter» og Andre språk (Ane)
sone 4: aviser og tidsskrifter i allalderavdelingen og tegneserier/manga barn (Anders)
I løpet av vakten: Sjekk miljøstasjonene i alle etasjene. Derseom det er mye restavfall, tømmes dette i en søppelsekk. Fulle sekker legges i grå dunk i sykkelgarasjen (rommet innenfor publikumstoalettene i U1). Pant kan legges i en egen pose.
Arrangementsarbeid:
Arbeidsgiver sender ut en oversikt over arrangementskalenderen slik at du vet om det skal være et arrangement på biblioteket når du kommer på jobb, eller litt senere på kvelden. I kalenderen vil det også stå telefonnummer til arrangøren.
Arrangementer i regi av eksterne aktører i arrangementsrommet i U1:
Slå av en prat med arrangørene, og gi dem ditt telefonnummer slik at de kan ringe deg dersom det er noe spesielt. Eksterne arrangører skal styre lyd og lys selv, men du kan bli tilkalt dersom det oppstår problemer. Det er installert teleslynge i arrangementsrommet for personer med hørselsnedsettelse. Eksterne arrangører har ansvar for å ha dørvakt som slipper inn dem som skal være på arrangementet.
Arrangementer der biblioteket er en samarbeidspartner, eller der biblioteket har eneansvar for arrangementet i arrangementsrommet i U1:
Avtal med samarbeidspartner / ansatt på biblioteket hvem som tar hånd om lyden i oppstarten av arrangementet, og hvem som er dørvakt. Los folk inn det akademiske kvarteret, før du låser døra. Dersom du ser at det kommer folk senere enn det, slipper du dem inn, men du skal patruljere hele bygget – ikke vær dørvakt en hel kveld. Dersom du skal styre lyd, er det en arbeidsoppgave du skal ha kun i begynnelsen av arrangementet. Når alt fungerer, går du tilbake til dine andre arbeidsoppgaver.
Ved avslutning av arrangementet uansett om det er i egen eller andres regi:
Sørg for å guide folk ut av arrangementsrommet og ut av biblioteket. Dersom noen av deltakerne ønsker å bli på biblioteket litt lenger, skal de få lov til det, selv om de ikke har tegnet kontrakt ennå. Vær i det området der deltakerne skal gå ut av biblioteket, når arrangementet avsluttes. Sørg for å låse dørene til toalettene og til arrangementsrommet i U1 når rommet er tomt for folk.
Hvordan oppfører jeg meg, og hva slags type arbeid skal jeg gjøre eller la være å gjøre?
Det går an å be folk om å rydde opp etter seg når det faller seg naturlig.
Det er fint om du tar deg godt av de som skal ha arrangementer hos oss. Mange av disse kommer tilbake om igjen og om igjen, og noen har faste kvelder for sine aktiviteter. Bli kjent med disse! Dersom de trenger vann og vannglass, finner du det på tekjøkkenet i U1.
Beveg deg rundt i hele lokalet, slik at folk ser at du er til stede som ansatt. Ha alltid nøkkelbånd på deg, slik at folk skjønner at du jobber på biblioteket.
Slå gjerne av en prat med folk som er på biblioteket, når det er naturlig, men la også de som ønsker å jobbe i fred, få arbeidsro.
Dersom det oppstår en situasjon som fører til bråk og uro i større grad enn det som er ønskelig, må du prøve å «snakke folk til ro». Det er lov til å si til personer som bråker, at de må forlate lokalet, men bruk skjønn med hensyn til hvem du gir en slik beskjed. Vær trygg på at de da vil gjøre slik som du sier. Dersom situasjonen føles problematisk, tilkaller du Securitas og/eller politiet.
Securitas tilkaller du ved å trykke på knappen du henter i heisrommet i 1. etasje når du kommer på jobb. Knappen henger du opp på samme sted når du forlater jobb.
Viktige telefonnummer: Securitas: 90 83 13 05 – Politiet: 02800 eller 112 – Brannvesenet: 110
Byggservice: 97 76 12 19
Det er laget en beredskapsplan for biblioteket. Den skal du ha lest og satt deg inn i. Du skal aldri tilkalle miljøarbeideren, da vedkommende i liten grad er på jobb i din arbeidstid.
Dersom det er noen inne i biblioteket som søler på gulvet e.l. på kveldstid, må du få rengjort det aktuelle området.
Biblioteket skal holdes ryddig og rent. Dersom det er mye rot i et område, må du rydde der.
Er det rolig på biblioteket på kveldstid, kan du sette bøker fra 1. etasje opp på hylla for dagens innleverte bøker i voksenavdeingen i 2. etasje. Pass på å bryte opp ryddejobben med regelmessige runder gjennom hele publikumsområdet, slik at folk ser at området blir patruljert.
Du skal ikke bruke tid på studier og sosiale medier når du er på jobb. Du skal være til stede og ikke gå med høretelefoner på.
Dersom folk spør deg om hjelp til å finne litteratur som står i bokmagasinene, skal du ikke hjelpe dem med det. Svar på en høflig måte at du kun skal være i publikumsområdet av biblioteket når biblioteket er meråpent, og at du av sikkerhetsmessige årsaker ikke skal forlate dette området. Brukerne må derfor komme tilbake i betjent åpningstid for å få hjelp til å finne litteratur som står i magasinene. De kan også reservere selv det de vil ha tak i.
Det folk kan gjøre selv via hjemmesidene våre og når de er på biblioteket i meråpen tid, må du også kunne beherske. Men vi regner med at det tar litt tid å sette seg inn i alt. Gjør deg kjent med hjemmesidene våre, lån en bok, reserver en bok – gjør dette bare for å finne ut av hvordan alt fungerer. Test også kopimaskinen vår. Gjør deg kjent med hvordan vi har organisert samlingene i publikumsområdet.
Spør folk deg om hjelp til å finne en bestemt bok eller bøker om et bestemt emne, kan du vise dem dette dersom du umiddelbart vet hva de spør om, og disse bøkene står framme i publikumsområdet. Er spørsmålet derimot så omfattende at du må bruke mye tid på å finne ut av det, må du kanskje si at biblioteket er meråpent på kveldstid, og at din jobb ikke er å finne fram bøker og annet materiale til publikum, men kun gi helt enkel hjelp, være vertskap for arrangører og ellers patruljere i publikumsområdet. Be dem om å komme tilbake i betjent tid for ytterligere hjelp. Men er du helt sikker på hva de spør om, er det lov å hjelpe, gitt at det ikke går ut over dine andre arbeidsoppgaver.
Matpause
Medbrakt mat kan du spise på heisrommet i 1. etasje, hvor det også er kaffetrakter og vannkoker. Det er dessuten helt i orden at du spiser medbrakt mat når du er på jobb om kvelden i ukedagene. Du skal derimot ikke forlate biblioteket for å kjøpe deg mat.
Hvordan får du gitt beskjeder til ansatte på biblioteket?
Dersom du har behov for å gi en beskjed til andre som jobber på biblioteket, sender du en e-post til post.folkebibliotek@kristiansand.kommune.no.
Dersom du blir syk, skal du ringe til Turid Janne Kvaløy, avdelingsleder Avdeling barn og unge, i kontortiden: 94 14 95 53 (privat: 92 23 93 03). Send en e-post (Turid.Janne.Kvaloy@kristiansand.kommune.no) dersom du ikke får tak i henne.
Brannalarmen
Ved brannalarm kan det være viktig å ha en god dialog med brannvesenet over telefon dersom du føler deg usikker på rutinene (lenke til branninstruksen finner du nedenfor, under vedlegg og referanser).
Dersom brannalarmen går, skal alle forlate lokalet. Brukere som er inne i lokalet, har tegnet kontrakt og er selv ansvarlig for å forlate lokalet. Bruk gjerne høyttaleren i 2. etasje for å fortelle at alle må gå ut av biblioteket. Dersom det er et arrangement i arrangementsrommet i kjelleren, må du først og fremst få stoppet dette og få sendt folk ut av arrangementsrommet. Brannvesenet gir beskjed om når dere kan gå inn i lokalene igjen. Dersom det er en brann, skal du ringe biblioteksjef Anne Kristin Undlien på telefon 90 87 06 83 og brannvernleder på biblioteket Espen Halvorsen på telefon 93 00 57 37.
Innbruddsalarmen
Desom innbruddsalarmen går, er det viktig å avklare raskt om det er falsk alarm eller ikke. Dersom det er falsk alarm, skal du ringe Securitas og oppgi kode for å avbestille utrykning. Er du usikker, skal du vente til vektere kommer, det er viktig at du føler deg trygg på arbeidsplassen, og det er Securitas sin jobb å sikre stedet dersom det mistenkes innbrudd. Telefonnummeret til Securitas står på alarmpanelet. Enten det er innbrudd eller falsk alarm, skal alarmen skrus av. Securitas vil komme uansett om ikke du avbestiller utrykning. Ved alarmer eller andre uønskede hendelser er det viktig at du skriver en avviksrapport. Denne bør du skrive så raskt som mulig etter hendelsen, mens du har ting friskt i minne.
Stengerutiner
I slike tilfeller kan du huke av ved den enkelte jobben som har feilet, og velge «Cancel payement»:
Da blir pengene refundert til bankkontoen innen 72 timer. OBS! Alle betalingene til Princh blir utført i form av beløpsreservasjon. Blir ikke jobben registrert som utført i Princh, settes pengene tilbake til konto innen 72 timer.
Ingen definisjoner.