Instruks for bruk, innkjøp og utfasing av kjemikalier i BYS v. 1.0

Hensikt

Hensikten med dette dokumentet er å sikre at administrasjonen omkring kjemikalier effektiviseres. Det er som kjent et lovkrav at alle våre kjemikalier skal være registret med sikkerhetsdatablad i stoffkartoteket og de skal risikovurderes en gang per år. I tillegg skal de substitusjonsvurderes. Noen kjemikalier har også som krav at de skal registreres i et eksponeringsregister. Dette tilsier at vi bør prøve å minimalisere antall produkter. 

 

Gjelder for

Denne instruksen gjelder for alle ansatte ansatt i driftsenheter i By- og stedsutvikling. 

 

Beskrivelse

Generelle prosedyre der driftsledere delegerer noen av oppgavene til kjemikalieansvarlige slik som nevnt i punktene under

 

Planlegging

  • Alle driftsoperatørene/fagarbeider/ansatte som bruker kjemikalier i sitt arbeid skal bli gitt en innføring i hvordan kjemikalieregisteret brukes, hvilken risiko kjemikaliene utgjør, hva slags verneutstyr som må brukes osv.
  • Nærmeste leder er ansvarlig for å melde ansatte på kurs hos HMS rådgivere i prosjektstaben.
  • I tillegg er det utpekt kjemikalieansvarlige for stoffkartoteket/kjemikalieregisteret, minst en per enhet (minst en i vann, en i produksjon, en i parkvesenet osv.).
  • Kjemikalievarlige sikrer at kjemikalieregisteret til en hver tid er oppdatert. Kjemikalieansvarlige skal ha bli gitt kurs i risikovurdering av kjemikalier og substitusjon. I tillegg skal det gis kurs i eksponeringsregister for de som trenger det (se Arbeidstilsynets nettside).
  • Nærmeste leder er ansvarlig for å melde kjemikalieansvarlig(e) på kurs hos HMS rådgivere i prosjektstaben.

 

Utførelse - kjemikalieansvarlige og leders oppgaver

  • Kjemikalieansvarlige sørger for å registrere nye produkter i kjemikalieregisteret. Vedkommende sørger også for å fase ut (da vil et kjemikalie registreres som "arkivert".
  • Kjemikalieansvarlige er sammen med leder pådrivere for at en bruker så få kjemikalier som det er hensiktsmessig, effektivt og risikoreduserende. 

 

 

Utførelse - driftsansvarliges oppgaver - eksempel på melding som kan gå ut:

Driftsenhetene i By- og stedsutvikling har besluttet å minimalisere antall kjemikaler som er i bruk og å forsøke å erstatte potensielt farlige kjemikalier med mindre farlige kjemikalier. Det gjør vi både for å minke risikoen men også for å minimalisere administrasjonen.  Her er det mange hensyn å ta, både i forhold til rammeavtale, avstand en må kjøre for å få tak i varene, miljøhensyn og økonomisk hensyn om vi skulle bestemme oss for å kassere noe.

  1. Vi starter med maling og ber alle ta en ekstra kikk og se om det som ikke lenger vil bli brukt kan kastes forsvarlig. Husk å kontakte kjemikaleansvarlig dersom en faser ut kjemikalier slik at kjemikalieregisteret kan korrigeres. Sikkerhetsdatablad og informasjonsblad for kjemikalier som ikke lenger er i bruk, skal fjernes fra kartoteket.  Men de skal ikke slettes i kjemikalieregsteret, kun merkes som «ikke i bruk». Disse kan være nyttige dersom det senere blir oppdaget yrkesskader.
  2. Ikke kast allerede innkjøpte kjemikaler dersom det fortsatt er mulig å bruke og du trenger det – det gir oss både miljø, økonomi og praktiske gevinst å beholde (da må det være registrert i kjemikalieregisteret).
  3. Dersom kjemikaliet du trenger er registrert i kjemikalieregisteret – kan du kjøpe.
  4. Dersom ikke - avtale med leder eller kjemikalieansvarlig først før innkjøp. Husk at du må sikre at datablad også leveres på norsk og elektronisk.
  5. Kontakt deretter kjemikaleansvarlig for registrering av sikkerhetsdatablad i kjemikalieregisteret.

 


Avvik

  • Alle avvik skal registreres her:  1 Nytt avvik (Ikke tilgjengelig) 

     

Vedlegg og referanser