Dette dokumentet gir informasjon om ansattes rettigheter og plikter angående bruk av egenmelding ved egen sykdom.
Gjelder for
Ansatte (inkludert ledere)
Ansvarlig for gjennomføring
Ansatte (inkludert ledere)
Beskrivelse
Ansatte som kan levere egenmelding
Fast eller midlertidig ansatte som har vært ansatt i kommunen i mer enn 2 måneder.
Tilkallingsvikarer som har hatt vakter i mer enn 2 måneder tilbake i tid. I løpet av disse 2 månedene skal det ikke ha vært mer enn 14 dagers opphold mellom vaktene.
Ansatte som har fått varig uførepensjon fra NAV og har avklart restarbeidsevne.
Ansatte som har midlertidig uførepensjon fra en av pensjonskassene, men ingen ytelser fra NAV.
Ansatte som har sykemelding for enkeltstående behandlingsdager (100% sykemelding for 1 dag pr. uke) kan levere egenmelding for de andre dagene i uken.
Ansatte som ikke kan levere egenmelding
Ansatte som ikke kommer inn under punktene ovenfor.
Merk at ansatte som har tiltrådt stillingen likevel har rett til sykepenger fra første fraværsdag.
Fram til du har oppbarbeidet deg rett til å levere egenmelding, må du levere sykemelding for å få sykepenger.
Ansatte som er gradert sykemeldte.
Dersom du har fravær utover den graderte sykemeldingen, må du gradere sykemeldingen opp.
Ansatte som mottar arbeidsavklaringspenger.
Dersom du blir syk en dag, skal du føre dette opp på meldekortet til NAV.
I praksis betyr dette at du blir trukket i lønn dersom du har fravær på planlagte arbeidsdager, men får arbeidsavklaringspenger fra NAV for disse dagene.
Bruk av egenmelding etter opphold i arbeidet
Etter fravær utover arbeidsgiverperioden (16 dager), må du være friskmeldt i 16 dager før egenmelding igjen kan benyttes.
Dersom du i en periode har mottatt arbeidsavklaringspenger (helt eller delvis), må du være 100% friskmeldt i 16 dager før egenmelding igjen kan benyttes.
Etter permisjon fra hele stillingen din grunnet lovbestemte permisjoner på mer enn 14 dager, må du ha arbeidet i 4 uker før egenmelding igjen kan benyttes. Med lovbestemte permisjoner menes foreldrepermisjon, militærtjeneste og permittering.
Etter permisjon fra hele stillingen grunnet andre årsaker enn lovbestemte permisjoner, må du ha arbeidet i 2 måneder før egenmelding igjen kan benyttes. Ferie, sykdom og turnus regnes ikke som opphold i arbeidet.
Dersom du har to eller flere stillinger i kommunen og ikke har permisjon fra begge/alle, kan du levere egenmelding i den/de stillinger du har hatt permisjon fra umiddelbart etter at du er tilbake igjen. Da er det ikke nødvendig med opphold som beskrevet ovenfor.
Omfang og rammer for bruk av egenmelding
Egenmelding kan bare benyttes for hele dager. Dersom du blir syk i løpet av en arbeidsdag og må gå hjem, regnes dette som en arbeidsdag. Det skal ikke leveres egenmelding i slike tilfeller.
Egenmeldt fravær kan brukes inntil 24 kalenderdager i løpet av en 12 måneders periode.
Fravær fra en arbeidsvakt som strekker seg over et døgnskille, regnes som 1 dags arbeid og dermed 1 egenmeldingsdag.
Fravær fra langvakt regnes som 1 egenmeldingsdag.
Det kan leveres egenmelding for inntil 16 sammenhengende dager (jf. vedtak i HAMU 03.03.20).
Arbeidsfrie dager teller med i egenmeldingsperioden når arbeidstaker bruker egenmelding før og etter, for eksempel en helg eller en arbeidsfri periode. Dette gjelder både lørdager, søndager, helligdager og fridager i henhold til oppsatt turnus- og arbeidsplan.
Ved sammenhengende egenmelding på mer enn 16 dager, skal det leveres sykemelding.
Egenmeldte dager forut for sykemelding regnes som brukte egenmeldingsdager.
Ansattes ansvar
Du må informere din leder så tidlig som mulig om at du er blitt syk, senest første fraværsdag.
Egenmelding leveres første dag du er tilbake på jobb.
Du plikter å oppgi hvis fraværet er arbeidsrelatert. Med "arbeidsrelatert fravær" menes fravær som skyldes arbeidstakers arbeidssituasjon. Dette kan være dårlig utstyr eller mangel på utstyr som kan gi belastningsskade, omstillinger, arbeidsmiljøet, konflikter, stress, tidspress, jobbkrav etc. Ta dette opp med din leder, verneombud eller tillitsvalgt.
Ved sykdom de 4 første ukene etter foreldrepermisjon, må du skaffe sykemelding for at arbeidsgiver skal kunne kreve sykepenger fra NAV.
Dersom du har vedtak fra NAV om unntak fra arbeidsgiverperioden på grunn av høyt sykefravær, kronisk sykdom eller svangerskapsrelatert sykdom, må dette leveres til leder.
Ansatte som ikke dokumenterer fravær ved å levere egenmelding, kan bli trukket i lønn, jf. Folketrygdloven § 8-26.
Dersom arbeidsgiver har rimelig grunn til å tro at du urettmessig har brukt egenmelding, kan arbeidsgiver bestemme at du mister retten til å bruke egenmelding. Da må du ved framtidig sykefravær levere sykemelding fra lege fra første sykedag.