Dette dokumentet omhandler mobile enheter som Tjenestene bruker, både på Omsorgssentre, Hjemmetjenesten, Spesialboliger mm. Felles er at enhetene de bruker er satt opp og kontrolleres av IT.
Inntil videre har vi egen rutine for Ipadene som brukes: Profil - Oppskrift - Mobil Omsorg - Oppdatere app + Tjeneradresse
Feilsøking alle løsninger:
Dersom du opplever feil med telefonen, uansett hva det er, forsøk følgende:
- Slå av telefonen, åpne bak-dekselet og ta ut batteriet. Dersom du har fått feilmelding på SIM-kort,- ta ut dette og gni det rent med Overflatedesinfisering (ikke hånddesinfisering...) Tørk Simkortet og sett det på plass. Sett inn batteriet igjen, lukk dekselet ordentlig og slå på telefonen. Dette kan løse de merkeligste feil, men dersom du fortsatt har problemer, fortsett under.
Omsorgssentre, Phoniro 6000:
IT holder for tiden på med å legge om til ny løsning her. De forskjellige løsningene kjennetegnes på følgende måte:
- Gammel løsning: Du åpner telefonen vha vanlig PIN-kode.
- Ny løsning: Du må logge inn på telefonen vha samme brukernavn og passord som du bruker på PCen, for så å lage en engangs PIN-kode som du bruker for å låse opp enheten.
Feilsøking gammel løsning:
- Desom du får opp feil brukernavn eller passord når du logger inn i appen "Senior Living, be en Superbruker sjekke brukeren din.
- Dersom dette ikke hjelper, ellr du har andre problemer med appen, kontakt en Superbruker som hjelper deg med å slette appen fra telefonen og innstaller den på nytt. Superbrukerne kan finne lisenskoden til deg dersom det kreves, de kan også registrere telefonen på nytt i systemet om nødvendig.
- Ødelagt enhet: Dersom dere ønsker det kan dere kjøpe inn det antall reserve-enheter dere har behov for, og få IT til å klargjøre disse, slik at dere kan ha dem liggende klare i hylla hos dere. dersom dere har en enhet som blir ødelagt, kan SIM-kort flyttes over i reserveenhet. Superbruker må ofte inn i systemet for å registrere den nye enheten i etterkant.
Feilsøking ny løsning:
- Desom du får opp feil brukernavn eller passord når du logger inn i appen "Senior Living, forsøk å logge inn på en vanlig PC. Dersom det virker har du trolig brukt feil brukernavn eller passord på den mobile enheten.
- Dersom dette ikke hjelper, ellr du har andre problemer med appen, kontakt en Superbruker som hjelper deg med å slette appen fra telefonen. Restart så telefonen og appen vil bli automatisk innstallert ila 30 minutter. Superbrukerne kan finne lisenskoden til deg dersom det kreves, de kan også registrere telefonen på nytt i systemet om nødvendig.
HJTJ og Spesialboliger:
Dette er telefoner som i hovedsak brukes for å besvare Trygghetsalarmer. Konfigurasjonen som beskrives her vil i første omgang gjelde de Tjenester som har tatt i bruk ILOQ. I en pilot har vi testet å kjøre telefonene i "KIOSK-modus, dvs at telefonene mer eller mindre er helt låst for endringer. Det nye oppsettet krever også at du som ansatt logger deg inn på telefoene vha ditt Windows-brukernavn og -passord.
HM/IT tildeler apper til telefonene etter behovsprøving. I HJTJ har Helsesekretærene tilgang til å gjøre enkelte ting på telefonene, be derfor dem om hjelp ved feil.
Feilsøking:
Får ikke logget inn på telefonen:
- Verifiser at du bruker riktig brukernavn (full mailadresse) og passord, gjerne ved å logge inn på en pc.
- Dersom ikke dette er problemet, restart telefonen (ta om nødvendig ut batteriet), og forsøk igjen.
- Hvis ikke noe virker, ring IT.
Får ikke åpnet nøkkelboks med ILOQ:
- Husk at du i det nye oppsettet må åpne appen ILOQ for at den skal virke.
- Trykk på "Huset" nederst til venstre, sjekk at det under "Låsesystemer" står "Kristiansand Kommune". Dersom det ikke står dette, send en mail til "Post.Trygghetsalarm", så sende de ut ny aktivering. Dersom det er krise, kontakt leder for å få tilgang til nøkkelbrikkene dere har i beredskap.
Ikke noe hjelper....:
- Kontakt Helsesekretær eller IT for hjelp til å sette opp telefonen på nytt.