Hensikt
Å sikre godt samarbeid mellom bestiller og utfører slik at alle har samme forståelse av vedtak og volum på tjenestene.
Definisjoner
Behov endret-notat (BE-notat)
- Skrives når det er en varig endring (over 2 uker) i brukes behov for hjelp.
- Skrives ved avsutning av tjeneste.
Evalueringsnotat
- Skrives årlig ved evaluering av brukers status og behov for tjenesten dersom tjenesten skal videreføres i samme omfang.
- Dersom det er satt evalueringsdato på tjenesten skal det meldes Forvaltning innen evalueringsdato som står i tjenestebildet.
Gjelder for
Forvaltning og koordinering
Livsmestring
Hjemmetjenester og rehabilitering
Omsorgssentre
Beskrivelse av arbeidsfordeling
Saksbehandler i Forvaltning
- Fatte vedtak med beskrivelse av hva bruker skal ha hjelp til.
- Registrere aktuell tjeneste og tidsbruk på bakgrunn av brukers behov.
- Melde utfører om ny bruker
- Samarbeide med utfører før vedtak skrives der det er nødvendig.
- Evaluere tjenesten etter meldt BE-/Evalueringsnotat og eventuelt endre tjenesten.
- Fatte nytt vedtak når vesentlige endringer i hva bruker skal ha hjelp til, dersom det etterspøres.
- Innkalle til samarbeidsmøte med utfører etter avtale.
- Samhandle med utfører om avslutning av tjenester der det er uenighet mellom bruker og utfører
Avdelingsleder Forvaltning
- Delta på samarbeidsmøter med tjenesteledere og avdelingsledere utførere jevnlig.
Utfører
- Dokumentere endret behov for hjelp
- Melde om endret behov for hjelp.
- Avslutte tjeneste i forståelse med bruker
- Samhandle med Forvaltning om avslutning av tjenester der det er uenighet mellom bruker og utføre
Beskrivelse av arbeidsoppgaver
Informasjon om vedtaket
- Standarder for hva tjenestene skal inneholde og volum på tjenestene skal være kjent og akseptert av bestiller og utfører.
- Bestiller og utfører samhandler når nødvendig før vedtak fattes, evt ved at utfører deltar på vurderingsbesøk sammen med Forvaltning.
- Utfører får melding om nye brukere på avdelingens fellesmail.
- Utfører leser vedtak og saksutredning på nye brukere.
Tilbakemelding fra utfører
- Skrive BE-/Evalueringsnotat
- Registrer nye funksjonsverdier i IPLOS ved endringer.
- Melde om endringer
Hjemmetjenester trenger ikke sende beskjed. Sonekontakt i Forvaltning sjekker Profil lokal for nye notater.
For Bofellesskap og Langtidsinstitusjon: Dokumentere endringer i Profil i BE-notat og tidsregistrere (på samme måte som for Ressurskrevende tjenester 2 ganger pr år).Presentere begrunnet behov for endring av finansiering i møte med avdelingsleder og økonomikonsulent i Forvaltning 3 ganger pr år.
For alle andre tjenester: E-post om notat skal sendes til kontaktperson i Forvaltning.
- Avslutte tjenester når mål er nådd, eller ikke kan oppnås. Melde til Forvaltning dersom uenighet mellom bruker og utfører om avslutning av tjeneste.
Behandling av BE-notat eller Evalueringsnotat
Forvaltning
- Vurdere om BE-/evalueringsnotat inneholder tilstrekkelig med opplysninger.
- Endre tjenestebildet etter vurdering av nytt framkommet behov.
- Sende mail til utfører om at BE-/evalueringsnotatet er behandlet.
- Sende endringsvedtak til bruker når dette blir etterspurt.
- Drøfte tjenester til evaluering på møte med utfører når nødvendig.
Spesielt for behandling av BE-notat for hjemmetjenesten
ISF finansiert ved timer, besøk og administrasjon
Forvaltning
- Sonekontakt i Forvaltning sjekker Profil Lokal for nye BE-notat.
- BE-notater som er oversendt Forvaltning innen den 15. hver måned skal være fulgt opp fra Forvaltning innen månedens utløp.
- BE-notater som er oversendt Forvaltning innen den 30/31 i hver måned skal være fulgt opp av Forvaltning innen den 15. påfølgende måned.
Spesielt for behandling av BE-notat for bofellesskap-Habilitering
ISF-finansiert ved ABCDE-modell
Utfører
- Dokumentere endringene i Profil (i BE-notat) og tidsregistrerer (på samme måte som for Ressurskrevende tjenester 2 ganger pr år)
- Presentere begrunnet behov for endring av finansiering i møte med avdelingsleder og økonomikonsulent i Forvaltning i Tertialmøtet
Forvaltning
- Kaller inn til tertialmøte for Avdelingsleder og Økonomikonsulent i Forvaltning og enhetsleder for utfører 3 ganger pr år.
- Når nødvendig endre finansiering av tjenesten
Årlig gjennomgang av alle tjenester av utfører
Minimum 1 gang pr år gå gjennom vedtak, utføre funksjonskartlegging (herunder IPLOS) og vurdere behov for arbeidsplass-kartlegging.
Avdelings- /soneledere tar ut rapport i Profil på vedtak som skal evalueres før møtet med kontaktperson i Forvaltning.
Melde til Forvaltning dersom arbeidsplass-kartlegging medfører behov for endret vedtak
Avslutte tjenester
- Bruker og utfører er enige om avslutning – utfører skriver evalueringsnotat og avslutter tjenesten i Profil
- Utfører mener tjenesten kan avsluttes, bruker er uenig i dette – utfører kontakter Forvaltning for ny vurdering av behovet.
- Bruker har ikke benyttet tjenesten på 1 mnd
- Bruker er på korttidsopphold og det innvilges langtidsplass – utfører avslutter tjenesten fra datoen for start av korttidsoppholdet
- Bruker er gitt annet tilbud som utfører kan tilby som erstatning for tjenesten det er vedtak på: Kurs, gruppe, lav-terskel (DropIn, Lavterskel Ungteam) eller Velferdsteknologi og skal ikke tilbake til opprinnelig tjeneste – utfører skriver evalueringsnotat, avslutter tjenesten i Profil og registrerer ny aktuell tjeneste
- Bruker er gitt annet tilbud som utfører kan tilby som erstatning for tjenesten det er vedtak på (kurs- eller gruppe-tilbud), men skal sannsynligvis tilbake til opprinnelig tjeneste – utfører skriver evalueringsnotat, setter tjenesten på midlertidig fravær i Profil og registrerer ny aktuell tjeneste
- Bruker er gitt annet tilbud som erstatning for tjenesten det er vedtak på (korttidsopphold), og skal sannsynligvis tilbake til opprinnelig tjeneste – utfører skriver overflytningsnotat og setter tjenesten på midlertidig fravær i Profil.
Jevnlige samarbeidsmøter mellom kontaktperson forvaltning og avdelings-/gruppeleder
Aktivitet |
Beskrivelse |
Ansvar |
Hensikt med møtene |
- Sikre samarbeid mellom Forvaltning og utfører.
- Være a jour med evaluering av vedtak
- Lik forståelse for tjenestenivå og mengde
- Sikre lik kvalitet på BE-notater
- Sikre like rutiner for BE-notater, evalueringer, fraværsmelding og utmelding av brukere i tjeneste
|
Forvaltning
Utfører
|
Hvem deltar |
- Kontaktperson på Forvaltning (obligatorisk)
- Avdelingsleder (obligatorisk)
- Teamkoordinatorer og andre som har ansvar for BE-notater (anbefales)
|
|
Rutine for møtet |
- Avtale halvårsplan for møtetidspunkt - en gang i måneden der det er naturlig.
|
Kontaktperson
Forvaltning
Avdelingsleder
utfører
|
Vedlegg
BE-notat som søknad om korttidsopphold - prosedyre