Anmeldelse av straffbare forhold i Helse og mestring (ikke begått av ansatte) v. 1.2

MÅL/ HENSIKT:

Sikre at straffbare handlinger meldes til politiet på korrekt måte.  

I saker der ansatte kan være involvert som gjerningsperson eller som berørt/offer, skal andre rutiner benyttes. Evt. søk juridisk råd hos kommuneadvokaten om det er tvil. Håndtering av mulige straffbare forhold begått av ansatte - prosedyre

 

GJELDER FOR:

Ledere i Helse og mestring

 

DEFINISJONER:

Straffbar handling – i denne rutinen omfatter dette skadeverk, tyveri og underslag.

 

ANSVAR:

Myndighet til å anmelde straffbare forhold er delegert til enhetsleder. Delegering av administrativ myndighet fra direktør for helse- og mestring

Videredelegeringen gjelder ikke straffbare handlinger som er begått av ansatte, eller myndighet til å gå til søksmål på vegne av kommunen. Myndigheten tilligger her direktør for Helse- og mestring.  Se Håndtering av mulige straffbare forhold begått av ansatte - prosedyre

 

BESKRIVELSE:

Dersom et straffbart forhold inntruffet i tjenestene, f. eks skadeverk, tyveri eller underslag, skal anmeldes på vegne av kommunen, kan det gjøres slik:

  • Nærmeste leder skal avgjøre om forholdet bør vurderes anmeldt.
  • Søk juridisk råd hos kommuneadvokaten om det er tvil.

Leder eller den leder utpeker, kan anmelde et forhold på følgende måte:

1.       Fyll ut skjema og ta ut papirutskrift: Mal - fullmakt for anmeldelse. Enehetsleder, kommunalsjef eller direktør  for helse- og mestring signerer fullmakt. 

2.       Lederen med fullmakt til å anmelde forholdet tar papirutskrift og fyller ut Orientering om anmeldelse av straffbart forholdUtfylt papirskjema leveres på politivakta sammen med fullmakt og evt. annen dokumentasjon. Dette blir stemplet og signert av politiet.

3.       Få med kopi av stemplet anmeldelse og fullmakt, som lagres i Public 360. Det opprettes en egen sak som er untatt offentligheten i Public 360. Dokumentsenteret kan bistå med å opprette sak.

4.       Leder som anmelder forholdet får i etterkant tilsendt en skriftlig bekreftelse på anmeldelsen til den postadressen som oppgis i anmeldelsen. Denne scannes og lagres på samme saksnummer i Public 360.

5.     Saksdokumenter scannes inn i den elektroniske pasientjournalen til den anmeldte og evt. andre berørte.