Hensikt
Hensikten med dette dokumentet er daglig å sikre at alle kanaler for mottak av digital post håndteres iht gjeldende lovverk.
Dette dokumentet gjelder ansatte ved Dokumentsenteret.
Leder ved Dokumentsenteret.
Kommunen mottar digitalt post i kommunens e-postmottak, digitale skjema via kommunens skjemaløsning, AltInn, Uregistrerte i P360 (eDialog og KS-SvarInn), Aktørportalen, Barneverns- og helsenemnda, Byggsøk, SMS og sosiale medier.
Behandling av digitalt mottatt post behandles fortløpende og vurderes for journalføring.
Journalføringspliktig og Journalføring: Journalføring er en fortløpende og systematisk registrering av opplysninger om inngående/utgående/interne dokumenter hos et organ, en virksomhet e.l. Disse opplysningene samles i en journal, ofte kalt brevjournal eller postliste. Offentlige organer har på grunn av innsynsretten plikt å føre journal.
Arkivar: Ansatte har som arbeidsoppgave å ta vare på dokumentasjonen i offentlige etater og private bedrifter sine arkiver. Vanlige arbeidsoppgaver for arkivaren kan være å registrere, katalogisere og digitalisere informasjon og dokumenter.
eForvaltningsforskriften
Arkivlova med forskrift