Langtidsplass i institusjon er et bo- og omsorgstilbud når kommunens øvrige helse- og omsorgstjenester ikke kan gi tilstrekkelig hjelp og trygghet i eget hjem.
Å sikre nødvendige og forsvarlige heldøgns helse- og omsorgstjenester til personer som ikke kan ivaretas i hjemmet.
Tilbudet tilrettelegges på en slik måte at dette bidrar til en verdig, trygg og så langt som mulig meningsfull liv i samsvar med brukers individuelle behov.
Personer som ikke får dekket sitt daglige behov for helse- og omsorgstjenester i eget hjem på forsvarlig måte.
Personer som er varig ute av stand til å ta vare på seg selv.
Personer med kognitiv svikt som er avhengig av tilsyn, trygge rammer og nærhet til hjelp gjennom hele døgnet.
Personer med omfattende behov for hjelp og tilsyn grunnet somatiske sykdommer og funksjonssvikt og som ikke evner å tilkalle hjelp.
Svært utrygge og engstelige personer med generalisert angst eller andre psykiske lidelser som bidrar til at de ikke kan være alene uten å få svært forringet livskvalitet.
Følgende skal være forsøkt eller vurdert:
Boform, mulighet for tilpasning av bolig, alternativ boform
Tjenester som kan settes inn i hjemme, f.eks. rehabilitering, helsehjelp og praktisk bistand
Korttids- opphold i institusjon
Sosiale støttetiltak, f.eks. dagsenter
Trygghetsskapende tiltak og velferdsteknologi
Familiesituasjon og nettverk, særlige forhold knyttet til pårørendes belastning (ektefelle og barn)
Om det er barn i familien det må tas hensyn til
Tjenesten Langtidsplass tildeles alltid ut fra en samlet og individuell vurdering.
Langtidsopphold betales etter forskrift om vederlag. Det fattes egne vedtak om oppholdsbetaling.
Transport ved innleggelse i langtidsopphold dekkes av Folketrygden. Egenandel som for transport til/fra behandling og undersøkelse.
Søknaden blir fortløpende behandlet jfr Forvaltningslovens § 11.a: Søker skal ha beskjed om at søknad er mottatt og svar eller beskjed om forventet saksbehandlingstid innen en måned.
Omfang på tjenesten:
Gis som en permanent helse- omsorgstjeneste i døgnbemannet institusjon
Kontaktinformasjon
Forvaltning og koordinering
Pasient- og brukerrettighetsloven § 2-1 a andre ledd
HM - Lov om kommunale helse- og omsorgstjenester m.m. (helse- og omsorgstjenesteloven) § 3-2 A OG 3-2 første ledd nr 6 bokstav c
HM - Forskrift om en verdig eldreomsorg (verdighetsgarantien)
HM - Forskrift om egenandel for kommunale helse- og omsorgstjenester
Pasienten må selv ønske og samtykke til å flytte hjemmefra. Når personen ikke er i stand til å vurdere sitt behov (ikke er samtykkekompetent) i forhold til å ta imot nødvendig helsehjelp, kan det ytes hjelp mot pasientens vilje etter bestemmelsene i § 4A i pasient og brukerrettighetsloven.
Verdighetsgarantien § 3:
Tjenestetilbudet skal innrettes i respekt for den enkeltes selvbestemmelse, egenverd og livsførsel og sikre at medisinske behov blir ivaretatt. For å oppnå disse målsettingene skal tjenestetilbudet legge til rette for at følgende hensyn ivaretas:
En riktig og forsvarlig boform ut fra den enkeltes behov og tilstand.
Et variert og tilstrekkelig kosthold og tilpasset hjelp ved måltider.
Et mest mulig normalt liv, med normal døgnrytme og adgang til å komme ut, samt nødvendig hjelp til personlig hygiene.
Tilby samtaler om eksistensielle spørsmål.
Lindrende behandling og en verdig død.
Å bevare eller øke sin mulighet til å fungere i hverdagen. Omsorgen skal bidra til habilitering og rehabilitering
Faglig forsvarlig oppfølging av lege og annet relevant personell, som sikrer kontinuitet i behandlingen
Tilby eldre som bor på helseinstitusjon enerom
I de tilfeller der det er aktuelt å vurdere tilbud om samboerskap i institusjon vil dette skje gjennom dialog med ektefelle/samboer og pårørende. Løsninger og praktisk tilrettelegging tilpasses i størst mulig grad individuelle ønsker og behov.
Dersom en ektefelle/samboer ikke innfrir vilkårene for selv å få tildelt en institusjonsplass jfr. kommunal forskrift om tildeling av langtidsopphold i sykehjem eller tilsvarende bolig særskilt tilrettelagt for heldøgns tjenester m.m., så vil kommunen i samarbeid med sykehjemspasienten, ektefellen/samboer og eventuelt pårørende vurdere og praktisk tilrettelegge for samvær.