Dokumentflyt og arkivering av post vedrørende brukere/søkere av helse- og omsorgstjenester v. 1.4

Hensikt 

Rutiner for å sikre at all post som gjelder brukere og søkere av kommunens helse- og omsorgstjenester postføres og ferdigbehandles i Profil eller P360. 

Sikre elektronisk arkivering av all relevant og påkrevet dokumentasjon knyttet til brukere. 

 

Definisjoner

Profil; fagprogram for kommunale helse- og omsorgstjenester. 

Public 360; kommunens saks- og arkivsystem.

Postjournal; delen av Profil der all post inn og ut skal registreres.

Pasientjournal; inneholder all informasjon om pasienten som lagres som grunnlag for undersøkelser, diagnostisering, behandling eller annen oppfølgning av pasienten. Journalen inneholder også opplysninger om råd og informasjon pasienten har fått.

Saksbehandler; den som er påført som ansvarlig for dokumentet og har ansvar for å ferdigstille dokumentet.

 

Gjelder for 

Dokumentsenteret

Forvaltning og koordinering

Livsmestring 

Omsorgssentre 

Hjemmetjenester og rehabilitering 

 

Beskrivelse
 

Dokumentsenteret

  • Dokumentsenteret mottar all post vedrørende brukere/søker av helse- og omsorgstjenester og vurderer om det skal skannes til Profil eller P360. Dersom man er usikker kan Forvaltning og koordinering kontaktes for en avklaring. 
     
  • Som hovedregel skal all brukerrettet post til Profil. Unntaket er klage- og tilsynssaker som går på ansatte og/eller avdelinger i kommunen.  Annet unntak kan være post som gjelder en bruker, men som er vedrørende en avtale kommunen har med annen aktør om kjøp av tjeneste. Disse skal registreres i P360.
     
  • Klager- og tilsynssaker som skal til P360 skannes og registreres og sendes til kommunalsjefen i Forvaltning og koordinering.
    Forvaltning og koordinering fordeler saken videre dersom den skal behandles i annet kommunalsjefsområde. 
     
  • Øvrig post som skal i P360 skannes og registreres på saksbehandler ved Helse og Mestring. 
     
  • Dokumenter til Profil skannes til sikker sone. 
 

Forvaltning og koordinering

Saker til P360

  • Kommunalsjef i Forvaltning og koordinering har ansvar for å gå igjennom alle klager/tilsynssaker som oversendes fra Dokumentsenteret og fordele til riktig kommunalsjef i kommunen. 

​Saker til Profil 

 

Innkommet post i Profil 

  • Saksbehandler i Forvaltning og koordinering kjørere daglig rapport i Profil på nye saker registrert på seg. Profil - oppskrift for post- og saksliste
     
  • Ansvarlig i avdelinger i Helse og mestring sjekker felles e-post daglig for beskjed om ny post på sine brukere. Fører så på rett saksbehandler(ansatt) etter å ha sett hva posten gjelder og informerer den ansatte som skal lese og eventuelt svare på posten.
     
  • Kløvertun-mottak endrer saksbehandler på alle henvisninger til fysio/ergo/syn/hørsel/teknikker.
     
  • Når ferdig lest/besvart skal alle dokumenter ferdigstilles. Dokumentet arkiveres da i elektronisk arkivkjerne. 

 

 Innkommet post i P360

  • Alle ansatte med tilgang i P360 har ansvar for å sjekke sin innboks jevnlig. 
     
  • All innkommen post skal behandles og ferdigstilles. 

 

Henvisninger 

Forskrift om pasientjournal