Fritt brukervalg praktisk bistand - prosedyre for oppfølging v. 1.3

MÅL/ HENSIKT:

Å sikre god oppfølging av politisk vedtak om fritt brukervalg.
 

DEFINISJONER:

Fritt brukervalg betyr at personen selv kan gjøre valg om hvilken leverandør vedkommende vil ha hjemmehjelpstjenester fra.
Vedtaket om konkrete oppgaver og omfang endres ikke ved valg av privat leverandør.
 

ANSVAR:
 

Kommunalsjef Forvaltning

Følge opp politiske vedtak om Fritt brukervalg

Melde for politisk behandling når det er nødvendig med endringer

Saksbehandler Forvaltning

Motta svar fra bruker som ønsker privat utfører

Kontaktperson for Fritt brukervalg

Registrere tjeneste HJHJPR

Ha jevnlig kontakt med private firma

  • sende beskjed om nye brukere til privat firma
  • registrere tjenesten i Profil
  • månedsregnskap
  • oppdatere Iplos etter tilbakemelding fra privat firma
  • dokumentere I fagsystemet etter tilbakemeldinger fra privat firma
  • svare på tilbakemeldinger fra brukere
  • sende beskjed om avslutning av tjeneste
  • evaluere vedtakene jevnlig etter tilbakemelding fra leverandører

Ansvarlig for elektronisk meldingsboks

Sende melding til privat utfører ved innleggelse/utskrivelse sykehus.

Kommunal utfører for andre tjenester

Melde fra til privat utfører ved fravær og opphør. (med unntak av inn/ut av sykehus)

Se vedlagt liste over aktører

 

BESKRIVELSE:

Informasjon til innbyggerne om Fritt brukervalg
 

Kontakt med leverandørene

Kontaktperson har jevnlig kontakt pr mail og telefon med firmaene, minst en gang pr mnd. Ved behov for møter er partene gjensidig ansvarlige for å be om dette.

Kontraktene som er inngått med firmaene beskriver gjensidige plikter og rettigheter.

Se ellers tjenestebeskrivelse for praktisk bistand. Her beskrives endel detaljer rundt vedtak, og for de som velger private tilbydere er lovverket, rettigheter og plikter tilsvarende som for de som velger kommunen som utfører.
 

Tjenestekonsesjon

Kontrakter med private leverandører inngås for to år om gangen. Heretter kan det tas ut opsjon for 1+1+1 år. Kommunen plikter I så fall å varsle leverandør innen tre måneder før kontraktstidens utløp. Innkjøpsavdelingen I samarbeid med forvaltning samt jurist utarbeider kontrakt og følger opp disse prosessene.
 

HENVISNINGER:

Praktisk bistand - tjenestebeskrivelse hjemmehjelp og daglige gjøremål


VEDLEGG:

Liste over mailadresser til private utførere(per 03.02.23

LEVERANDØR

MAILADRESSE

 

Din Omsorgspartner

 Post@dinomsorgspartner.no

 

Mio omsorg( tidl Trygg Hjemme)

 post.agder@mio.no