Praktisk bistand - tjenestebeskrivelse hjemmehjelp og daglige gjøremål v. 1.3

Beskrivelse

Tjenesten kan bistå med å dekke nødvendige daglige gjøremål den enkelte selv ikke er i stand til å ivareta.

Tjenesten kan blant annet omfatte:

  • Alminnelig rengjøring i rom som er i daglig bruk, herunder vask av kjøleskap, komfyr, mikrobølgeovn og innvendig vask av vinduer

  • Sengetøyskift og vask av tøy

  • Bistand til å skrive handleliste og bestille tjenester og matvarer som kan bringes hjem

  • Bistand til å bestille middagsmat som kan leveres hjem

  • Veiledning for å mestre det å bo i eget hjem
     

Formål

  • Bidra til at brukeren blir minst mulig avhengig av bistand fra andre. 

  • Bidra til opplæring og gjennvinning av funksjoner for å mestre mest mulig selv. 

  • Forebygge forverring. 

  • Sikre brukeren praktisk bistand til nødvendige daglige gjøremål

 

Målgruppe

Personer som er helt avhengig av bistand for å ivareta dagliglivets aktiviteter og har hjelpebehov på grunn av sykdom, funksjonshemming, alder eller andre årsaker.
 

Lovgrunnlag


Gjeldende lov og regelverk

Pasient- og brukerrettighetsloven
Lov om kommunale helse- og omsorgstjenester m.m. (helse- og omsorgstjenesteloven)
Lov om arbeidsmiljø, arbeidstid og stillingsvern mv. (arbeidsmiljøloven)
 

Kriterier/vurderinger

  • Personen er ute av stand til å mestre og helt avhengig av bistand til nødvendige praktiske gjøremål i hjemmet.
  • Personen kan ikke nyttiggjøre seg opplæring eller rehabilitering.
  • Hva andre som bor i leiligheten kan forventes å utføre av oppgaver.
  • Tilrettelegging med andre tiltak og / eller hjelpemidler (eksempelvis husholdningsutstyr og velferdsteknologi)
  • Vurderingen vil til enhver tid ta høyde for nye hjelpemidler som blir vanlig å ta i bruk i private husholdninger, og som det er et privat ansvar å anskaffe.
     

Krav om tilrettelegging

Av hensyn til arbeidsmiljøet for de ansatte kan det være behov for å stille som vilkår at hjemmet blir fysisk og psykisk tilrettelagt så kommunens ansatte kan arbeide der.

Arbeidsplasskartlegging i brukers hjem- prosedyre

 

Egenandeler

Det kan kreves egenandel for praktiske gjøremål i hjemmet.
Det fattes egne vedtak på dette.
Betalingssatsene graderes etter husstandens samlede inntekt ved siste skatteligning.

Forskrift om egenandel for kommunale helse- og omsorgstjenester

Betalingssatser

Det betales bare for de timene bruker faktisk får hjelp. Det må likevel betales for timene dersom bruker er borte og ikke har gitt beskjed.
 

Søknad og vedtak

Saksbehandlingstid:

Søknaden blir fortløpende behandlet jfr Forvaltningslovens § 11.a: Søker skal ha beskjed om at søknad er mottatt og svar eller beskjed om forventet saksbehandlingstid innen en måned.


Omfang på tjenesten:

Vedtaket sier hva bruker skal ha hjelp til, hvor ofte, beregnet antall timer pr uke dette utgjør og eventuelt tidsbegrensning for vedtaket.


Utgangspunkt for beregning av tid og hyppighet:

Veiledning/hjelp til innkjøp av matvarer

 Hver uke

Rengjøring av rom som er i daglig bruk

 4.hver uke

Skifte på seng

 4.hver uke

Hjelp til klesvask.

Ukentlig 

Vask av komfyr, kjøleskap, mikrobølgeovn

 4 ganger i året

Innvendig vindusvask

 2 ganger i året

Oppvask etter eget bruk og fjerning av søppel

 3-4 ganger pr   uke

 

Kontaktinformasjon

Forvaltning og koordinering
 

Merknader

Buker må være hjemme og stille til disposisjon nødvendig renholdsartikler som er i brukbar stand. Dette kan være langkost, støvsuger og kluter.  
I særlige tilfeller kan kommunen kreve at det foretas nødvendig rengjøring (nedvask) før tjenesten iverksettes.

Praktisk bistand gis ikke på helligdager, en tilstreber at bruker da får hjelp en annen dag.

Når det gjelder hjemmehjelp har Kristiansand kommune fritt brukervalg. Det betyr at bruker kan velge blant firma som har fått tjenestekonsesjon, eller velge kommunal hjemmehjelp.
Fritt brukervalg praktisk bistand - prosedyre for oppfølging

Praktisk bistand gis ikke på helligdager, man tilstreber at bruker da får hjelp en annen dag.