Våpen i brukers hjem - prosedyre v. 1.1

Hensikt

Dokumentet skal bidra til å forebygge at ansatte I Kristiansand kommune utsettes for trussel- eller voldssituasjoner med våpen i private hjem, samt gi prosedyrer for håndtering og oppfølgning av slike hendelser.

 

Gjelder for

Dokumentet gjelder alle ansatte i Kristiansand kommune som utfører arbeid i brukers- ellers tjenestemottakeres hjem.

 

Ansvar for gjennomføring

Arbeidsgiver har et ansvar for å forebygge at ansatte utsettes for vold og trusler som følge av kontakt med andre.1 

Ansatte har ansvar for å følge de aktivitetene som er beskrevet i dette dokumentet.

Beskrivelse

Våpen som oppbevares i brukers hjem utgjør en potensiell alvorlig risiko for kommunens ansatte. Det er viktig at ansatte har klare prosedyrer å forholde seg til i arbeidet med brukere som har våpen i hjemmet, slik at de ikke utsetter seg for unødig fare. Det er også viktig at ansatte og ledere er trygge på hvordan de skal melde ifra om og følge opp saker som omhandler våpen i brukers hjem.2

 

For håndtering av akutte og truende situasjoner, se kortversjonen av prosedyren Våpen i brukers hjem - kortversjon for ansatte

Innhold:

​1 Risikovurdering av nye og eksisterende brukere, samt regler for oppbevaring av skytevåpen.

Håndtering av akutte og truende situasjoner

 

Varsling og tiltak når ansatte vurderer at det kan oppstå truende situasjoner

Varsling til politiet angående våpen

Oppfølging i etterkant av en alvorlig hendelse

Oppfølgning i etterkant av en alvorlig hendelse.

Se Traumatiske hendelser- prosedyre for håndtering for mer informasjon.

 

1. Risikovurdering av nye og eksisterende brukere, samt regler for oppbevaring av skytevåpen.

Risikovurdering ved vedtak om tjenester i hjemmet for nye brukere

 

Når det fattes vedtak om tjenester og bes om bistand til familier av barneverntjenesten og Virksomhet tjeneste- og boligtildeling skal det gjennomføres en kartlegging og risikovurdering for å skaffe oversikt over om bruker eller pårørende i hjemmet utgjør en potensiell risiko for de ansattes sikkerhet, herunder mistanke om våpen.

Ansvarlig

 

Barneverntjenesten og Virksomhet bolig- og tjenestetildeling (VBT).

 

Risikovurdering av brukere som allerede mottar tjenester i hjemmet

 

For brukere som allerede mottar tjenester i hjemmet, gjennomfører den aktuelle tjeneste en tilsvarende kartlegging og risikovurdering som ved nye brukere.

Ansvarlig

 

 

Avdelingsleder

 

Oppbevaring av våpen i brukers hjem

 

Det skal som utgangspunkt ikke oppbevares skytevåpen i brukers hjem når bruker mottar tjenester fra Kristiansand kommune.

 

Unntak kan gjøres etter særskilt avtale, dersom bruker eller pårørende har våpentillatelse og våpenet oppbevares forsvarlig innelåst i henhold til gjeldende regelverk.3 Ved endringer i brukers eller pårørendes helsesituasjon, skal avtalen revurderes. Den ansatte plikter da å varsle nærmeste leder, som igjen varsler avdelingsleder. 

 

Stikkende våpen, kniver og tilsvarende farlige gjenstander skal ikke forekomme på en slik måte at de oppfattes som en trussel eller fare for personalets sikkerhet. Dette gjelder også aggressive og truende dyr.

Ansvarlig

 

 

 

 

Avdelingsleder

 

(den ansatte/nærmeste leder varsler)

 

 

 

 

 

 

 
 

2. Håndtering av akutte og truende situasjoner

Gå ikke hjem til bruker i antatt truende situasjoner

 

Ansatte skal ikke gå inn i hjem der det er mistanke om våpen før mistanken er avkreftet, eller våpenet er fjernet.

 

Ansvarlig

 

Alle ansatte

 

Forlat stedet

 

Hvis ansatte oppdager våpen som utgjør en trussel for egen og andres sikkerhet, skal en så fort som mulig trekke seg ut av situasjonen og forlate brukers hjem. Dette er uavhengig av om oppdraget er utført eller ikke.

 

Ansatte skal ikke gjøre forsøk på å fjerne eller beslaglegge våpen.

 

Hvis to ansatte er til stede samtidig når våpen oppdages, må kollega varsles på en tydelig, men forsiktig måte. Vurder om enheten skal ha en form for kodespråk som kan fungere som varsling av fare.

 

Ved å bevare roen, unngå brå bevegelser, og hele tiden fortelle bruker på en enkel måte hva som skjer, skapes forutsigbarhet for bruker og det demper risikoen for aggressiv adferd.

 

For å avverge alvorlig skade der bruker utgjør en akutt risiko (nødssituasjon) for å bruke våpenet, skal ansatt ta kontakt med politiet direkte når ansatte har forlatt brukers hjem.

 

Når den ansatte er utenfor risiko, melder vedkommende umiddelbart tilbake til nærmeste leder. Nærmeste leder varsler så enhetsleder, og det iverksettes tiltak i samarbeid med politiet for å gjenopprette kontroll over situasjonen.

 

Ingen ansatte går tilbake til bruker før våpen er fjernet og situasjonen er vurdert å være under kontroll.

Ansvarlig

 

Den ansatte

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nærmeste leder og enhetsleder

 

 

 

 

 

3. Varsling og tiltak når ansatte vurderer at det kan oppstå truende situasjoner

Meldeplikt til nærmeste leder

 

Når ansatte oppdager skytevåpen under et oppdrag som det ikke er særskilt avtale om kan oppbevares i brukers hjem, skal det meldes ifra direkte til nærmeste leder / ansvarsvakt umiddelbart.

 

Hvis ansatte får mistanke om at det kan finnes våpen i brukers hjem, men ikke selv har sett våpenet, skal også nærmeste leder/ ansvarsvakt varsles umiddelbart.

 

Leder varsles også hvis den ansatte registrerer stikkvåpen, kniver, særlig farlige gjenstander, eller aggressive dyr som kan utgjøre en trussel.

 

Nærmeste leder vurderer deretter om overordnete leder skal informeres.

 

Ansvarlig

 

Den ansatte

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nærmeste leder

 

 

Gå ikke alene ved usikre forhold

 

Ved utrygge og usikre forhold går ansatte aldri alene.

 

 

Ansvarlig

 

Nærmeste leder

Ansatt

 

Den ansattes varslingsmuligheter ved usikre forhold

 

Ansatte har alltid mobiltelefon med seg ved besøk hos brukere som kan utgjøre en trussel.

 

Legg inn telefonnummer på mobiltelefonen som hurtigvalg, til kontor, leder eller annet aktuelt nummer som alltid blir besvart.

Telefonnummer til politiet kan også være aktuelt å legge inn.

 

Varsle kontoret før avgang ved potensiell risiko.

Angi tidspunkt for når oppdraget er forventet utført.

Gi beskjed når oppdraget er avsluttet.

 

Ansvarlig

 

Den ansatte

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4. Varsling til politiet angående våpen

Helsepersonell og andre som yter tjenester etter helse- og omsorgstjenesteloven4

 

Helsepersonell har som utgangspunkt taushetsplikt om pasientforhold.5 I noen tilfeller har helsepersonell imidlertid plikt eller rett til å varsle politiet. Helsepersonell er ikke bundet av taushetsplikten dersom bruker samtykker til at informasjon overleveres til politiet.  

 

Opplysningsplikt, opplysningsrett og avverger plikt

 

Helsepersonell har plikt til å varsle politiet når det er nødvendig for å avverge alvorlig skade på person eller eiendom.6 Dette gjelder både i eller utenfor akuttsituasjoner. Videre har enhver person plikt til å forsøke å avverge alvorlige forbrytelser.7

 

Helsepersonell kan velge å gi opplysninger til politiet når tungtveiende private eller offentlige interesser gjør det rettmessig å gi opplysningene videre.8

 

I de tilfeller bruker utgjør en akutt risiko for å bruke våpen mot seg selv, den ansatte eller en tredjeperson, skal den ansatte varsle politiet direkte (nødsituasjon). Den ansatte melder deretter ifra til nærmeste leder.

 

Dersom den ansatte får opplysninger eller rimelig mistanke om at bruker vil bruke våpen til å skade seg selv eller andre, skal den ansatte varsle politiet (eks. trusler). Dersom det er tid og anledning konsulteres nærmeste leder først.

 

Utenfor akuttsituasjoner hvor det blir vurdert å være tvil om politiet kan kontaktes, skal den ansatte varsle nærmeste leder som deretter konsulterer med enhetsleder. Enhetsleder avgjør om politiet skal kontaktes. Ved behov kan også beredskapssjef eller kommuneoverlegen kontaktes. Eksempler på slike situasjoner kan være funn eller konkret mistanke om skytevåpen eller andre våpen i brukers hjem. Ved vurderingen vil bl.a. kjennskap til brukers helseopplysninger, misbruk av rusmidler og tidligere hendelser være relevant.

 

Varsling til politiet om psykisk ustabile personer som har våpenkort og tillatelse til å ha våpen

 

I de tilfeller bruker vurderes å være psykisk ustabil og tilstanden utgjør en risiko for at vedkommende vil bruke våpenet til å skade seg selv eller andre SKAL politiet varsles.9 10 Dersom den ansatte observerer slike endringer i brukers tilstand, varsles nærmeste leder som igjen konsulterer med avdelingsleder. Ved behov kan kommuneoverlegen kontaktes. Avdelingsleder avgjør om politiet skal kontaktes.

 

Politiet har mulighet til å tilbakekalle våpenkort grunnet sykdom o.l., men er avhengig av å motta opplysninger for å bli kjent med situasjonen.11

 

 

Ansvarlig

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Den ansatte

 

 

 

Den ansatte ev. nærmeste leder

 

 

Enhetsleder

 

(ansatt/nærmeste leder skal varsle)

 

 

 

 

 

 

Avdelingsleder

 

(ansatt/ nærmeste leder skal varsle)

 

 

 

 

 

 

Sosialtjenesten (NAV)

 

Ansatte i sosialtjenesten har som utgangspunkt taushetsplikt om tjenestemottakers forhold. 12 I noen tilfeller har ansatte rett til å varsle politiet. Ansatte er ikke bundet av taushetsplikten dersom man får samtykke til at informasjonen overleveres til politiet.

 

Opplysningsrett og avverger plikt

 

Ansatte har adgang til å gi opplysninger til politiet når det er nødvendig for å fremme kommunen i arbeids- og velferdsforvaltningens oppgaver, eller for å forebygge vesentlig fare for liv eller alvorlig skade for noens helse. 13 Videre har enhver person plikt til å forsøke å avverge alvorlige forbrytelser. 14

 

Uten hinder av taushetsplikten kan kommunen etter forespørsel utlevere tjenestemottakers kontaktopplysninger og opplysninger om mulig oppholdssted til politiet og kriminalomsorgen til bruk i deres tjeneste. 15

 

I de tilfeller tjenestemottaker utgjør en akutt risiko for å bruke våpen mot seg selv, den ansatte eller en tredjeperson, skal den ansatte varsle politiet direkte (nødsituasjon). Den ansatte melder deretter ifra til nærmeste leder.

 

Dersom den ansatte får opplysninger eller rimelig mistanke om at tjenestemottaker vil bruke våpen til å skade seg selv eller andre, skal den ansatte varsle politiet (eks. trusler). Dersom det er tid og anledning konsulteres nærmeste leder først.

 

Utenfor akuttsituasjoner hvor det blir vurdert å være tvil om politiet kan kontaktes, skal den ansatte varsle nærmeste leder som deretter konsulterer med enhetsleder. Enhetsleder avgjør om politiet skal kontaktes. Ved behov kan også beredskapssjef eller kommuneoverlegen kontaktes. Eksempler på slike situasjoner kan være funn eller konkret mistanke om skytevåpen eller andre våpen i brukers hjem. Ved vurderingen vil bl.a. kjennskap til brukers helseopplysninger, misbruk av rusmidler og tidligere hendelser være relevant.

Ansvarlig

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Den ansatte

 

 

 

Den ansatte ev. nærmeste leder

 

 

Enhetsleder

 

(den ansatte/ nærmeste leder varsler)

 

 

Barneverntjenesten

Barneverntjenesten har som utgangspunkt taushetsplikt. 16

I noen tilfeller har barneverntjenesten rett til å varsle politiet. Barneverntjenesten er ikke bundet av taushetsplikten dersom man får samtykke til at informasjonen overleveres til politiet.

 

Opplysningsrett og avverger plikt

Barneverntjenesten har adgang til å gi opplysninger til politiet når det er nødvendig for å fremme barneverntjenestens eller institusjonens oppgaver, eller for å forebygge vesentlig fare for liv eller alvorlig skade for noens helse. 17 Videre har enhver person plikt til å forsøke å avverge alvorlige forbrytelser. 18

 

I de tilfeller bruker utgjør en akutt risiko for å bruke våpen mot seg selv, den ansatte eller en tredjeperson, skal den ansatte varsle politiet direkte (nødsituasjon). Den ansatte melder deretter ifra til nærmeste leder.

Dersom den ansatte får opplysninger eller rimelig mistanke om at bruker vil bruke våpen til å skade seg selv eller andre, skal den ansatte varsle politiet (eks. trusler). Dersom det er tid og anledning konsulteres nærmeste leder først.

 

Det å kontakte politiet dersom den ansatte har mistanke om at skytevåpen eller andre våpen utgjør en konkret fare for barnet, vil normalt være nødvendig for å fremme barneverntjenestens oppgaver og hjelpe barnet. 19 Utenfor akuttsituasjoner skal nærmeste leder informeres og avgjøre om politiet skal kontaktes.

 

Utenfor akuttsituasjoner hvor det blir vurdert å være tvil om politiet kan kontaktes, skal den ansatte varsle nærmeste leder som deretter konsulterer med enhetsleder. Enhetsleder avgjør om politiet skal kontaktes. Ved behov kan beredskapssjef eller kommuneoverlegen kontaktes. Eksempler på slike situasjoner kan være funn eller konkret mistanke om skytevåpen eller andre våpen i brukers hjem. Ved vurderingen vil bl.a. kjennskap til brukers helseopplysninger, misbruk av rusmidler og tidligere hendelser være relevant.

 

 

Ansvarlig

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Den ansatte

 

Den ansatte ev. nærmeste leder

 

 

Nærmeste leder

(den ansatte varsler)

 

 

Enhetsleder

 

(den ansatte/nærmeste leder varsler)

 

 

 

 

5. Oppfølging i etterkant av en alvorlig hendelse

Oppfølging av den ansatte

 

Se Traumatiske hendelser- prosedyre for håndtering.

 

Ansvarlig

 

Nærmeste leder

 

Avviksskjema og skademelding

 

Ansatt fyller ut skjemaet 1 Nytt avvik (Ikke tilgjengelig) som registreres internt.

 

Det gjøres samtidig en vurdering av om skaden skal meldes til NAV (IA skjema 13-07.05) og forsikringsselskap. (legg til lenke – samme som i avviksskjema – lag som egne dokumenter i EQS).

 

Ansvarlig

 

Den ansatte og

nærmeste leder

 

 

 

 

Varsling og gjennomgang av hendelsen til overordnet

 

Nærmeste leder gir melding til enhetsleder som igjen melder til overordnet leder i kommunalområdet.

 

Nærmeste leder gir først melding til verneombud, og melder deretter videre til hovedverneombud i kommunen

 

Nærmeste leder vurderer sammen med enhetsleder hvilke tiltak som skal iverksettes overfor brukeren i etterkant av hendelsen. I denne sammenheng vurderer leder hvordan fremtidig kontakt med bruker skal være.

 

Ansvarlig

 

Nærmeste leder og enhetsleder

 

Nærmeste leder

 

 

 

Nærmeste leder og enhetsleder

Gjennomgang av hendelsen i enheten

 

Hendelsen blir tatt opp i fellesskap i enheten, og det diskuteres hva som har skjedd og hva som videre kan gjøres. Deriblant, hva kan gjøres for å øke trygghet og sikkerhet for personalet i etterkant av hendelser når det er trussel om nye hendelser.

 

Ansvarlig

 

 

Nærmeste leder

Politianmeldelse

 

Enhetsleder og avdelingsleder, i samråd med den ansatte og kommunaldirektøren, gjør en vurdering av politianmeldelse.

 

Ved risiko for gjentakelse vurderes varsling til politiet for å iverksette tiltak for å hindre nye hendelser.

 

Ansvarlig

 

Enhetsleder

 

 

Journalføring / dokumentasjon

 

Ansatt journalfører hendelsen i brukers journal slik at det fremkommer på en tydelig måte at en hendelse har funnet sted.

 

Ansvarlig

 

Den ansatte

 

 

 

 

Definisjoner

Våpen defineres i dette dokumentet som:

  • skytevåpen, både legale og illegale,
  • stikkende våpen, kniver, og tilsvarende særlige farlige gjenstander uten hederlig formål, og som fremstår som voldsprodukter,
  • aggressive og truende dyr, som kan utgjøre en risiko for ansatte.

Vedlegg og referanser

Relaterte dokumenter

1 Nytt avvik (Ikke tilgjengelig)

Traumatiske hendelser- prosedyre for håndtering

Vold og trusler - prosedyre for forebygging, håndtering og oppfølging

Gruppeliv og dødsfall - prosedyre

Dokumentet er ikke gyldig (Ikke tilgjengelig)

Fotnoter:

  1. Arbeidsmiljøloven § 4-3 pkt. 4
  2. Arbeidsmiljøloven § 2-3 pkt. 1
  3. Våpenforskriften kapittel 16
  4. Helse- og omsorgstjenesteloven § 2-1
  5. Helsepersonelloven § 21
  6. Helsepersonelloven § 31
  7. Straffeloven § 196
  8. Helsepersonelloven § 23 nr. 4
  9. Helsetjenesten og politiets ansvar for psykisk syke – oppgaver og samarbeid (Helsedirektoratet, rundskriv IS-5/2012)
  10. Pasienter som innehar våpen, helsepersonells rett og/eller plikt til å gi informasjon til politiet og militære myndigheter om pasienters helsetilstand (Helsedirektoratet, rundskriv IS-7/2003)
  11. Våpenforskriften § 102
  12. Sosialtjenesteloven § 44 første ledd
  13. Sosialtjenesteloven § 44 tredje ledd
  14. Straffeloven § 196
  15. Sosialtjenesteloven § 44 fjerde ledd
  16. Barnevernloven § 6-7 første ledd
  17. Barnevernloven § 6-7 tredje ledd
  18. Straffeloven § 196
  19. Barnevernet og taushetsplikten, opplysningsretten og opplysningsplikten (Barne- og familiedepartementet, Rundskriv Q-24, mars 2005)