Denne prosedyren skal gi ledere og ansatte tydelig informasjon om hvordan kommunen jobber med å forebygge situasjoner hvor ansatte (og ledere) blir utsatt for vold og trusler, og hvordan disse situasjonene skal håndteres og følges opp dersom de oppstår.
Ansatte i virksomheter som gjennom den generelle ROS-analysen for arbeidsmiljøet har avdekket at det er risikoforhold som kan føre til vold og trusler.
Ansatte som uventet opplever vold og trusler relatert til jobben, må melde fra om dette til leder. Da vil denne prosedyren gjelde også for det arbeidsstedet, og leder må sørge for at denne prosedyren blir etterlevd.
Arbeidsgiver har ansvaret for at denne prosedyren blir fulgt og er kjent blant alle ansatte.
Vold og trusler på arbeidsplassen er en arbeidsmiljøutfordring som arbeidsgiver har ansvar for. Dette gjøres ved å forebygge og sikre at ansatte har nødvendig opplæring til å håndtere de uønskede hendelsene som oppstår. Arbeidsgiver har også ansvar for å følge opp ansatte (og ledere) som blir utsatt for slike uønskede hendelser. Denne oppfølgingen skal skje på en systematisk måte for å sikre at de som opplever slike situasjoner blir ivaretatt på en hensiktsmessig måte.
For de arbeidsstedene som har identifisert vold og trusler som risiko, er det et krav at implementering og gjennomføring av prosedyren blir dokumentert. Dette kan løses ved å lage en lokal rutine (Ikke tilgjengelig) som beskriver hvordan dette skal utføres i praksis på arbeidsstedet.
Et godt arbeidsmiljø er en viktig forutsetning for å forebygge alle typer arbeidsmiljøproblemer. Kommunen har ikke en egen veileder eller prosedyre på dette, men du kan lese mer om hvordan dere kan skape et godt arbeidsmiljø på ditt arbeidssted på nettsiden "en bra dag på jobben".
Arbeidsgiver skal kartlegge og finne ut om det er forhold i virksomheten som kan utgjøre en risiko for vold og trusler for de ansatte. Dette gjør vi i den generelle ROS-analysen for arbeidsmiljøet. Dersom vi finner slike forhold, skal arbeidsgiver gjennomføre en ROS-analyse for vold og trusler. Dette skal gjøres i samarbeid med medbestemmelsesgruppen for å sikre medvirkning fra vernetjenesten og arbeidstakerne (tillitsvalgte). Lederen av virksomheten må avgjøre om andre ansatte med særlig kjennskap til arbeidsoppgavene skal delta. Bedriftshelsetjenesten (BHT) kan bistå med faglige råd om karlegging og risikovurdering.
Alle ROS-analyser med tiltaksplaner skal presenteres for de ansatte og justeres for eventuelle relevante innspill (se risikostyringsprosessen for mer informasjon om dette).
De ansatte skal få informasjon fra leder om aktuelle prosedyrer og lokale rutiner. Der det er relevant skal de ansatte også få informasjon om konkrete personer som kan utgjøre en ekstra risiko, men det skal gjøres i tråd med bestemmelser om taushetsplikt.
For mer informasjon om hvordan vi skal sikre at ansatte får informasjon om relevante forhold knyttet til vold og trusler, se denne veilederen. (Ikke tilgjengelig)
Se her for hva som skal dokumenteres lokalt (i lokal rutine):
Hvilken informasjon skal gis? | Hvem skal ha informasjon? | Hvem har ansvar for å gi informasjon? | Hvordan/når skal informasjonen gis? |
Risikoene ved arbeidsstedet (kartlegginger og ROS-analyser) | |||
Regelmessige oppdatering om avvik og uønskede hendelser. | |||
Hva som skal meldes som avvik og uønskede hendelser (som resultat av refleksjoner i personalgruppen). |
Ansatte som jobber i virksomheter hvor uønskede hendelser med vold og trusler er sannsynlig skal få opplæring i hvordan slike hendelser kan forebygges og håndteres. Denne opplæringen skal skje proporsjonalt med hvor stor risikoen er for de ulike ansattgruppene. Det skal forankres i medbestemmelsesgruppene hvordan denne opplæringen skal foregå.
Opplæringen vil bestå av tre trinn:
Se her for hva som skal dokumenteres lokalt (i lokal rutine):
Hva? | Når skal det gjennomføres? | Hvem har ansvar? | Hvem skal delta? |
Grunnopplæring | |||
ROS-analyse | |||
Grunnleggende praktisk trening | |||
Utvidet trening i fysisk håndtering |
Leder må sørge for en god og systematisk oppfølging av ansatte som opplever volds- eller trusselsituasjoner som er relatert til arbeidet, enten dette skjer i arbeidstiden eller på fritiden. Oppfølgingen skal være proporsjonal og hensiktsmessig til den hendelsen eller de hendelsene det gjelder.
Arbeidsgiver har følgende metoder som kan brukes i oppfølgingsarbeidet:
Når ansatte opplever volds- og trusselsituasjoner er dette uønskede hendelser, og det skal registreres som uønsket hendelse i Kvalitetssystemet (bruk skjemaet 1 Nytt avvik (Ikke tilgjengelig)). Den ansatte registrerer selv hendelsen med informasjon om hva som har skjedd, om det førte til personskader (på ansatt eller bruker) og hvor alvorlig hendelsen var (fysisk og psykisk).
Dersom hendelsen har ført til en yrkesskade eller yrkessykdom eller det foreligger mistanke om dette, skal leder i behandlingen av meldingen om uønsket hendelse svare på om hendelsen er meldt til Arbeidstilsynet (og Politiet), NAV, forsikringsselskap og/eller BHT. Ved alvorlige hendelser skal lederen informere sin nærmeste leder om hendelsen. Hvis hendelsen gjelder et straffbart forhold, må leder i samråd med direktør vurdere anmeldelse av forholdet (se delegeringsreglementet).
Se her for hva som skal dokumenteres lokalt (i lokal rutine):
Hva? | Når skal det gjennomføres? | Hvem har ansvar? | Hvem skal delta? |
Kollegastøttesamtale | |||
Defuse med en leder | |||
Debrief med leder eller BHT | |||
Oppfølgingssamtaler med BHT | |||
Oppfølging av meldte uønskede hendelser som handler om vold og trusler | Eks. På de månedlige medbestemmelsesmøtene i tillegg til samtale med melder. | Eks. Leder(eller den leder har delegert til) | Eks. Den som har meldt avviket (evt. de ansatte på trinnet). |
I dokumentlisten under finner du dine lokale dokumenter om vold og trusler (dersom det er laget noen):
ID Tittel Revisjon Gyldig fra Revisjonsfrist Dokumentadministrator Status
17658
Vold og trusler - prosedyre for forebygging, håndtering og oppfølging på Solholmen skole
1.0
20.11.2024
20.11.2027
Trond Arne Johansen
Gyldig
Andre relevante prosedyrer for vold og trusler
ID Tittel Revisjon Gyldig fra Revisjonsfrist Dokumentadministrator Status
2590
Håndtering av netthets mot ansatt - prosedyre
1.2
18.11.2024
18.11.2027
Lars Erik Brekne Johnsen
Gyldig
2591
Traumatiske hendelser- prosedyre for håndtering
1.3
26.02.2024
25.02.2027
Lars Erik Brekne Johnsen
Gyldig
3468
Våpen i brukers hjem - prosedyre
1.1
10.10.2023
08.10.2028
Lars Erik Brekne Johnsen
Gyldig
3469
Våpen i brukers hjem - kortversjon for ansatte
1.0
17.12.2019
08.02.2027
Lars Erik Brekne Johnsen
Gyldig
3762
Vold og trusler - prosedyre for forebygging, håndtering og oppfølging
2.1
14.11.2024
14.11.2027
Lars Erik Brekne Johnsen
Gyldig
Virksomhet: en samlebetegnelse for de delene i kommunens organisasjon som har ansvar for en tjeneste, både internt i kommunen eller rettet mot innbyggerne. Dette kan være et kommunalsjefområde, en enhet eller en avdeling i kommunen. En virksomhet må ha et spesifikt ansvarsområde eller levere en eller flere spesifikke tjenester, og ha en egen leder.
Vold og trusler: er hendelser hvor arbeidstakere blir fysisk eller verbalt angrepet i situasjoner som har forbindelse med deres arbeid, og som innebærer en åpenlys eller antydet trussel mot deres sikkerhet, helse eller velvære. Trusler er verbale angrep eller handlinger som tar sikte på å skade eller skremme en person. Vold er enhver handling som har til hensikt å føre til fysisk eller psykisk skade på person. Det kan også defineres som vold når arbeidstakere opplever utagerende handlinger hvor det utøves stort skadeverk på inventar og utstyr.
Arbeidstilsynets temaside om vold og trusler
Arbeidsmiljøloven (aml.) § 4-3 (4)
Forskrift om utførelse av arbeid, kapittel 23A
Forskrift om organisering, ledelse og medvirkning, § 9-2, § 10-1 n
Arbeidsplassforskriften, kapittel 23A