Bruksområde
Rutinebeskrivelsen gjelder behandling og oppfølging av søknader om bosoneparkering og parkeringsbevis samt behandling av klager på avslag av slike søknader.
Hensikt
Sikre at søknader og klager blir arkivert, behandlet og besvart iht. gjeldende regelverk. Skal også sikre at kunden ikke har ubetalte faktura eller trekk etter at avtalen er avsluttet, og at kunder som har penger til gode får disse utbetalt i forbindelse med opphør av avtalen.
Gjelder for
Dette dokumentet gjelder for konsulenter i stab, Kristiansand kommune, parkering. Ved klagebehandling gjelder dokumentet for saksbehandlere i stab, Kristiansand kommune, parkering.
Ansvar for gjennomføring
Konsulenter i stab, parkering har ansvaret for gjennomføringen.
Beskrivelse
Veiledning av søker
- Fremtidig søker finner informasjon på hjemmesiden eller henvender seg på innbyggertorget. Veileder på innbyggertorget henter gjerne informasjon fra hjemmesiden for å bistå med søknadsprosessen. Dersom veileder på innbyggertorget trenger ytterligere informasjon, kan Parkering bidra.
Mottak av søknad
- Digital søknad mottas via kundeportalen, og ligger som en oppgave i saksbehandlingsprogrammet Parka.
- Digital søknad registreres i kommunens sak-/arkivsystem.
- Dersom søker allerede er registrert i saksbehandlingsprogrammet oppdateres kunden mot folkeregisteret.
- Mottatt søknad kontrolleres. Ved manglende opplysninger innhentes utfyllende dokumentasjon fra søker.
- Søknad må være komplett før behandling kan igangsettes.
Behandling av søknad
- Konsulent vurderer søknaden iht. forskrift om bosoneparkering mot avgift.
Innvilget søknad
Fakturering skjer via saksbehandlingsprogrammet Parka.
Før fakturering
- Prisen for kommende år må være godkjent av bystyret og alle nye priser må legges inn i Parka.
- Ca. 27. november i inneværende år fakturerer vi for kommende år.
- Ca. 27. hver måned/ hver 3. måned. Legges til den virkedag som er nærmest, dersom 27. er helg.
- Endre til ny tildato.
Fakturering, årlig
- Ta en gjennomgang og sjekk at det ligger registreringsnummer på alle avtaler der dette kreves.
- Husk å legge inn forfallsdato selv om det ikke fremkommer på faktura.
- Legg inn tekst: "Betalingen må være registrert hos oss innen utgangen av desember 20XX for at avtalen skal være gyldig fra 01. januar 20XX."
- Hvis faktureringen skjer før prisene er godkjent, legges også forbehold: "Prisøkning med forbehold om bystyrets godkjenning av nye satser for 20XX".
Kunder som vil betale per måned må sende oss epost med ønske om endring.
Fakturering, månedlig
- Ta en gjennomgang, fakturer en av gangen for å sjekke at alt er ok.
- Legge inn ny prisbestemmende dato.
- Legg inn forfallsdato (27. for vanlig faktura og 20. for payex) i måneden før den avtalen gjelder fra.
- Legg inn automatisk godskriving av tilgode, og legg inn fakturatekst.
- Fakturaer sendes per epost, EHF, brev eller avtalegiro.
- Følg opp eventuelle feilmeldinger - noen kunder kan ha feil i epostadressen. Ved feil ifm. EHF mottar vi melding fra rådgiver. Eventuelt kan Evry kontaktes på leveranse@evry.com.
- Skrive ut loggfil og lagre datafil.
- Sende fila via SRbank. Skjermdump skrives ut og sammenlignes med kvittering fra nets når den kommer.
Etter fakturering
- Følge opp kunder med penger til gode.
- Ca. en uke ut i ny periode avsluttes ubetalte bosoneavtaler.
Klagesaksbehandling
- Mottatt klage registreres i kommunens sak-/arkivsystem. Samme saksnummer som ble brukt under søknadsbehandlingen.
- Saksbehandler foretar en ny vurdering av saken.
- Dersom det framkommer nye momenter i klagen, kan saken omgjøres og det sendes ut nytt vedtak.
- Ved innvilget søknad, informeres kunden, og faktureringsprosessen starter.
- Ved opprettholdt avslag, oversendes saken til kommunens klagenemnd. Kunden informeres.
Avslutning av avtalen
- Vi må ha oppsigelsen skriftlig. Arkiveres i kommunens sak/ arkivsystem.
- Send bekreftelse til kunden. Husk at avslutningsdato for avtalen må fremgå klart. Arkiveres, som over.
- Månedsavtaler gjelder ut påbegynt måned. Ta en sjekk om det er faktura som må krediteres.
- Når avtale er oppsagt avsluttes den med refusjon.
- Utbetalingsbilag sendes ukentlig per epost til post.regnskap, som sørger for utbetaling til kunden.
- For kunde med payex-avtale må utsendt faktura krediteres, så ikke kunden belastes feil.
- Hvis vi trekker kunden igjen etter avtalen er avsluttet så får vi ikke refundert beløpet via parka og vi må lage en annen utbetaling.
Referanser