Hensikt
Turer i skolens regi er en verdifull del av opplæringen både faglig og sosialt, og skal bidra til å forsterke læringsutbyttet og gi elevene impulser ut over det man kan få til i den ordinære undervisningen på skolen. Det er et stort læringspotensial for elevene i å delta i planlegging, gjennomføring og oppfølging av en tur.
Formål
Sikre en riktig og lik forståelse av lover og regler som skal gjelde for turer i skolens regi.
Gjennomføring:
Med skoletur og ekskursjon forstås:
- Leirskole
- Tur / ekskursjon som inngår i skolens virksomhetsplan/årsplan
- Tur / ekskursjon som er en del av opplæringen og er forankret i læreplanverket
- Avsluttende turer på 7. og 10. trinn med inntil én overnatting, der innholdet har et mer sosialpedagogisk formål
Følgende legges til grunn ved gjennomføring av turer i skolens regi:
- Gratisprinsippet i oppll. § 2-15 gjelder ved gjennomføring av skoleturer, og dette kan ikke fravikes ved avtale med foresatte. Det er anledning til finansiering av turer i form av gaver, dersom bidrag er samlet inn frivillig, anonymt, kommer hele gruppen til gode og at det ikke stilles krav om motytelser. Skolen kan ta imot rene pengegaver fra andre enn foresatte, men slike gaver skal også være anonyme, og det skal ikke knyttes til reklame for giver eller produkter. Utgifter til kost dekkes normalt ikke av skolen, da elevene uavhengig av en skoletur må ha næring. Utgiftene må imidlertid være på et nivå som ansees normalt for elevene. På leirskole inngår kost i oppholdet.
- Deltagelse: Alle elevene skal ha mulighet for deltakelse. Det kreves ikke egenbetaling for deltakelse. Det er organisert alternativ opplæring/tur for elever som ikke deltar, ut ifra elevens behov. Det alternative skoletilbudet skal være fullverdig og vare hele tiden skoleturen varer.
- Skoleeiers forsikring av elevene i skoletiden gjelder også for skoleturer. Forsikringen dekker ikke tap eller skade på private eiendeler.
- Ansatte som deltar på skoleturer får dekket reisekostnader etter normalt regulativ, og lønnes av skolen etter gjeldende avtaleverk; SGS1010. En av representantene som er med fra skolen skal være ansvarlig for gjennomføring av turen. Det gjennomføres en ROS-analyse i Styringsportalen i forkant av turen, der det også skal fremgå hvem som har ansvar for hva under turen.
- Dersom foresatte deltar på turen, skal det i forkant avklares hva som er deres ansvar og rolle. Foresatte som deltar på skoleturer må levere gyldig politiattest (se Ansettelse - Prosedyre for innhenting og oppbevaring av politiattest) og skal gjøres kjent med, og skriftlig bekrefte lovpålagt taushetsplikt som finnes på side to i dokumentet Dokumentet er ikke gyldig (Ikke tilgjengelig).
- Dokumentet er ikke gyldig (Ikke tilgjengelig), skolens lokale ordensreglement og opplæringslovens bestemmelser - med særlig oppmerksomhet på trygt og godt skolemiljø, gjelder for turer i skolens regi. Det er utarbeidet regler for turen, blant annet med sanksjoner for hjemsendelse.
- Skoleturer skal ikke ha en varighet på mer enn tre overnattinger, og ikke legges til utlandet. Avsluttende tur med rent sosialpedagogisk innhold har egen tidsbegrensning. Turer ut over disse rammene må det søkes om godkjenning for til kommunalsjef Skole. Eksempel på unntak som det kan søkes om er turer med besøk til konsentrasjonsleirer og minnesteder fra andre verdenskrig eller reiser i forbindelse med Erasmus+. Se oppsett under hvordan det søkes og hva som skal være med i søknaden.
- Dersom skoleturer fordrer at elevene har eget utstyr ut over det som normalt alle har, må skolen sørge for at det er mulig å låne dette.
- Skolen kan lage utfyllende og supplerende retningslinjer tilpasset egen skole. Disse må godkjennes av kommunalsjef skole som er ansvarlig for gjennomføringen av skoleturer.
Følgende turer berøres ikke av dette reglementet:
Turer som arrangeres av foresatte eller andre utenom den organiserte skoletiden. Disse er ikke skolens ansvar. Dersom foreldrene velger å arrangere tur på frivillig basis for elevene, er dette ikke å regne som en skoletur. For slike turer gjelder ikke gratisprinsippet, og turene må legges utenfor skoletiden, da skolen ikke har anledning til å gi elevene kollektiv fri jf. oppl. § 2-11. Skolen skal ikke involvere seg i planlegging, informasjonsdeling og gjennomføring av slike turer.
Søknad sendes via P360 - internt dokument med oppfølging til Oppvekst stab - Plan og forvaltning.
Innhold:
- Gjør rede for hensikt og formål med turen. Organisering, deltakelse og tidsperiode.
- Referanse til hvordan turen er lagt inn i skolens lære- og sosiale handlingsplan.
- Ivaretagelse av alle punktene 1 - 2 og 4 - 6 over må greies ut. Punktene 7 - 9 fylles ut ved behov.
- Skolenes evaluering av likverdighetsprinsippet så raskt som mulig etter planleggingens oppstart, dersom reisen ikke omfatter alle elevene på trinnet.
Tidsfrist for søknaden: Så snart det fastsettes et ønske om tur - i god tid før planleggingen starter.
Referanser:
Dette reglementet er forankret i