Formålet med politiattest er å sikre tryggheten til brukere av kommunale tjenester. En slik attest er et kriminalitetsforebyggende virkemiddel, hvor opplysninger om enkeltpersoners vandel (adferd, livsførsel) brukes til å avgjøre om vedkommende er skikket til å inneha den aktuelle stillingen. Les mer på politiets nettside om politiattest: https://www.politiet.no/tjenester/politiattest/
Alle ansatte innen aktuelle kommunalområder, i henhold til formålsoversikten.
Ledere må sørge for at politiattest leveres arbeidsgiver.
Kravet om politiattest gjelder personer som gis tilbud om stilling og personer som allerede er ansatt i stillinger som krever det. Det skal fremgå av utlysningsteksten at politiattest vil bli avkrevd.
Du må ha hjemmel i loven eller i en forskrift gitt i medhold av loven. Politiattest utstedes ikke på generelt grunnlag. Se politiets formålsoversikt.
Politiattesten må vises frem før personen starter i arbeidet.
Politiattesten skal ikke være eldre enn 3 måneder når den fremvises til arbeidsgiver.
Du kan kreve ny politiattest hvis personen får ny stilling, eller hvis det har vært et opphold i jobben over tid. Dette gjelder også hvis arbeidsoppgavene endrer seg. I disse tilfellene må du sende ny bekreftelse på formålet med politiattesten.
Hvis arbeidsgiver får opplysninger som tilsier at arbeidstaker ikke lenger tilfredsstiller vandelskravet til stillingen kan det kreves ny politiattest med hjemmel i politiregisterloven §43.
Som arbeidsgiver eller oppdragsgiver er du selv ansvarlig for å vite om du kan kreve politiattest fra arbeidstagere, studenter og andre. Leder må vurdere hvilke stillinger i sitt ansvarsområde som krever politiattest. Dette må også tas opp i ansettelsesutvalget.
Den som får tilbud om stilling må fremlegge politiattest. Politiattest skal som hovedregel fremlegges før tiltredelse.
Den som får tilbud om stilling skal benytte politiets skjema – se politiets nettside.
Personer under 18 år må benytte papirskjema med underskrift fra foresatte.
Bekreftelse på formål fylles ut av ansettende enhet og legges ved søknaden. Mal for bekreftelse på formål finnes her.
Politiattesten skal lagres i den ansattes personalmappe i P360 som et inngående dokument fra den det gjelder. Vi som kommune må kunne dokumentere at politiattest er innhentet og at den er i tråd med lovverk for aktuell stilling. Eneste lovlige mulighet for å slette politiattesten er å søke om sletting hos Datatilsynet som igjen henter uttalelse fra Nasjonalarkivet.
Skulle det oppstå tvil om gyldighet ved merknader på politiattesten, eller det må gjøres vurderinger når krav om politiattest får tilbakevirkende kraft, er det kommunalsjef som har avgjørelsesmyndighet.
Kravet om å fremlegge politiattest gjelder alle som jobber i skole, SFO og barnehager. Dette inkluderer også vikarer og ekstrahjelper. Det kan også kreves politiattest for andre personer som regelmessig oppholder seg i barnehage, SFO og skoler, eksempelvis reperatører og renholdspersonell.
Lovhenvisninger:
Opplæringsloven § 17-11
Barnehageloven § 30
Politiregisterloven § 39
Forskrift om politiattest i barnehage § 2
Kravet om fremlegge å politiattest gjelder alle som jobber i stillinger som yter kommunale helse- og omsorgstjenester, inkludert personell som yter personlig brukerstyrt assistanse (BPA), støttekontakter, barnevern, helsestasjon, fysioterapeuter og leger. Elever, lærlinger, studenter, sommervikarer, ekstravakter omfattes også.
Lovhenvisninger:
Barnevernsloven § 12-11
Helse- og omsorgstjenesteloven § 5-4
Helsepersonelloven § 20a
Kravet om å fremlegge politiattest gjelder alle som jobber i kulturskole og for alle som skal arbeide eller ha oppgaver i fritidsklubber der oppgaven innebærer å ha ansvar for barn.
Dette inkluderer også vikarer, ekstrahjelper og personer i utprøvings- og praksisplasser.
Lovhenvisninger:
Politiregisterloven § 39
Opplæringsloven § 17-11
Barnehageloven § 30
Forskrift om politiattest i barnehage § 2
Kravet om å fremlegge politiattest gjelder for alle som skal utføre arbeid på kommunale barnehager, skoler og helseinstituasjoner, slik som byggdriftere, renholdere, elektrikere, rørleggere og ventilasjonsteknikere, samt byggforvaltere og prosjektledere. Dette gjelder også vikarer, ekstrahjelp og sommervikarer.
Lovhenvisninger:
Opplæringsloven § 17-11
Barnehageloven § 30
Forskrift om politiattest i barnehage § 2
Kravet om å fremlegge politiattest skal gjelde de som til daglig jobber med arkivhåndtering og informasjonssikkerhet.
Lovhenvisninger:
Politiregisterforskriften § 34-9
Politiregisterloven § 39
Kommunen er oppdragsgiver for elevene som skal i praksis hos oss, og er den som skal kreve politiattest der det foreligger en lovhjemmel for det.
Kristiansand kommune stiller krav om norsk politiattest i forhold til utlysning av vikartjenester. I utlysningsteksten vil det stå at vikarbyrået skal ha attesten klar når vikaren blir leid ut.
I avtalen mellom ulike vikarbyråer og Kristiansand kommune skal det framkomme at vikaren skal framvise gyldig politiattest til vikarbyrået som sender en bekreftelse med vikaren.
Kristiansand kommune forlanger en bekreftelse på politiattest fra hver enkelt innleid vikar, utsendt av vikarbyrået. Bekreftelsen leveres tjenestestedet første arbeidsdag. Denne tas vare på og arkiveres ved tjenestestedet. Bekreftelsen skal inneholde fullt navn og fødselsdato (ikke fødselsnummer) og dato for når politiattesten er utstedt. Det skal kreves ny bekreftelse så snart det har vært et opphold i arbeidsforhold i over 3 måneder.
Ved bytte av tjenestested må innleide vikarer forevise gyldig bekreftelse til ny leder.
I de tilfeller hvor en tilfeldig innleid vikar søker og blir tilbud stilling i Kristiansand kommune, kreves det gyldig politiattest før denne personen kan tiltre stillingen.
Politiets nettside om politiattest