Hensikt
Denne prosedyren skal veilede ledere på nivå 1, 2 og 3 når det gjelder å be om tilganger i Altinn for sine ansatte.
Dette er en ny praksis, gjeldende fra 1.mai 2021 - Tilgangsportalen benyttes ikke lenger for å be om tilganger i Altinn.
For å utføre enkelte oppgaver på vegne av arbeidsgiver har ansatte behov for tilganger via Altinn. Dette kan gjelde forskjellige søknader eller rapporteringer i ulike portaler, det kan gjelde tiltang til dokumenter som eks. tilskuddsbrev eller tilgang til enkelte skjemaer.
For å håndtere dette er det opprettet et overordnet fagteam som kommunedirektøren har gitt myndighet til å delegere roller og rettigheter i Altinn.
Ledere på nivå 1, 2 eller 3 ber om tilgang for sine ansatte ved å sende e-post til adressen post.altinn@kristiansand.kommune.no.
I Altinn, uten å logge seg inn, finnes en oversikt over roller og rettigheter. Bruk disse når du ber om tilganger i Altinn. Se nederst på siden for informasjon om utfylling av e-posten.
Altinn er bygd opp i tråd med kommunens organisasjonsnummerstruktur. Det vil si at vi har et overordnet nummer som er det juridiske organisasjonsnummeret. Ut over dette har vi bedriftsnummer basert på områdestrukturen. Innenfor hvert område kan det være undernummer basert på avdelingsstrukturen. Særlig aktuelt for enheter knyttet til andre eller flere adresser, eks skoler, helseinstitusjoner mm.
I e-posten som sendes til post.altinn@kristiansand.kommune.no skriver du i emnefeltet hvilket område i kommunen det gjelder.
Følgende opplysninger må være med i e-posten:
* Navn (til den som skal få tildelt en tilgang)
* Ansattnummer
* Organisasjons-/ bedriftsnummer hvor tilgangen skal gis
* Hvilke tilganger det gjelder, gjerne så konkret som mulig
Hva saksbehandler må gjøre for å sikre at rapportering i Altinn blir journalført i P360 er beskrevet i prosedyre for registrering og journalføring av ulike dokumenttyper
Alle som er opplysningspliktige i a-ordningen og ikke leverer a-meldingen innen oppgitte frister eller leverer den med feil, kan få tvangsmulkt.
Saksbehandler som får tilsendt faktura på tvangsmulkt må selv sørge for å videresende denne til regnskap slik at den kan bli betalt. Dette gjøres ikke av dokumentsenteret.
Ytterligere informasjon om tvangsmulkt finnes på skatteetatens sider.