Bakgrunn
Høsten 2019 gjennomførte Fylkesmannen tilsyn ved Presteheia omsorgssenter.
Det ble avdekket ett lovbrudd:
Det ble avdekket ulovhjemlet bruk av tvang ved at pasienter har vært isolert på eget skjermingsrom. Dette er brudd på:
- Helse- og omsorgstjenesteloven § 12-4, tredje ledd
- Forsvarlighetskravet i helse- og omsorgstjenesteloven § 4-1
Som en oppfølging etter tilsynet, er det behov for retningslinjer ift nødrett, nødverge og beskyttelsestiltak.
Spørsmål som kommer til uttrykk er:
Utfordrende atferd og bruk av tvang
Ansatte på sykehjemmet gir nødvendig helsehjelp så lenge beboeren ikke motsetter seg. Når beboeren ikke vil ta imot helsehjelpen, unnlater vi å gi helsehjelpen så lenge det ikke er skadelig for beboeren. Det er opp til sykehjemmet å vurdere og begrunne når det er behov for bruk av tvang for å gi helsehjelpen, etter vilkårene i HM - Lov om pasient- og brukerrettigheter (pasient- og brukerrettighetsloven) kapittel 4A, «Helsehjelp til pasienter uten samtykkekompetanse som motsetter seg helsehjelpen».
Se også Vedtak etter kapittel 4A i pasient- og brukerrettighetsloven
Tvang etter kapittel 4A
Det er lovhjemmel for bruk av tvang i sykehjem, men kun på visse vilkår jfr. §4A-3. Vilkårene beskrives nærmere i neste punkt.
Det er beboeren selv som skal beskyttes mot alvorlig helseskade. Det gis ikke rom for bruk av tvang for å beskytte medpasienter og personell mot for eksempel vond lukt eller annen sjenanse.
Sykehjemmet følger lovverkets krav om vurdering av samtykkekompetanse hos pasientene, om det er forsøkt med tillitsskapende tiltak før tvungen helsehjelp gjennomføres, om nødvendige helsefaglige vurderinger er gjort, om det er fattet vedtak når det skal ytes tvungen helsehjelp og om tvungen helsehjelp blir vurdert fortløpende.
Tillitsskapende tiltak forsøkes i flere runder, før tvang kan benyttes etter Kap. 4A
Se Vurdering av samtykkekompetanse
Vilkår for bruk av tvang
Dersom beboer motsetter seg helsehjelpen til tross for at tillitskapende tiltak er vurdert og forsøkt, gjerne i flere runder der det er hensiktsmessig, må samtykkekompetansen utredes, for å vurdere om det er lovhjemmel for og nødvendig med en form for tvang for å ivareta helsen til beboeren. Vilkår fra a)- e) må være oppfylt for at tvang etter HM - Lov om pasient- og brukerrettigheter (pasient- og brukerrettighetsloven) kapittel 4A, § 4A-3 kan brukes:
a) Beboeren motsetter seg nødvendig helsehjelp
b) Beboer mangler samtykkekompetanse
c) Beboer påføres vesentlig helseskade dersom vi ikke hjelper til
d) Helsehjelpen anses som nødvendig
e) Tillitsskapende tiltak skal være forsøkt, uten nytte
f) Tvangstiltakets står i forhold til behovet for helsehjelpen
Pårørende skal alltid høres om hva de tenker beboeren selv ville tenkt om tvangsvedtaket som helhet.
Eksempler på tvangstiltak i sykehjem:
Alvorlig inngrep omfatter:
Tvungen helsehjelp kan bare anvendes der dette synes som den klart beste løsningen for beboeren. Til grunn for dette må det ligge en helhetsvurdering av fare for helseskade ved ikke å bruke tvang, nødvendighet og at tiltakene står i forholdet til behovet for helsehjelpen.
Spørsmål om tvang har ofte medisinske vurderinger knyttet til seg.
Helsepersonellet som er ansvarlig for helsehjelpen fatter vedtaket. Ved alvorlige tiltak skal vedtaket fattes i samråd med annet kvalifisert helsepersonell (lege) som nedskriver egen reell vurdering i vedtaket.» ( kap.4a) Vurdering av samtykkekompetanse
Kopi av vedtaket sendes til Statsforvalter til orientering, sammen med vedlegg av samtykkekompetansevurdering. Evaluering sndes Statsforvalter etter 3 mnd. Kopi sendes til enhetsleder Vedtak etter kapittel 4A i pasient- og brukerrettighetsloven
Beskyttelsestiltak og nødverge
Bruk av beskyttelsestiltak og nødverge defineres i prinsippet ikke som tvang. Ifølge HM - Forskrift for sykehjem og boform for heldøgns omsorg og pleie § 3-3 gis det anledning til å anvende beskyttelsestiltak for å beskytte beboerne mot å skade seg selv, og for å beskytte andre beboere. Beskyttelsestiltak kan for eksempel være bordbrett montert over fanget på rullestolen, eller belte slik at beboer ikke siger ut av stolen og ned på gulvet. Mange beboere vil være så vidt redusert, mentalt eller fysisk at visse beskyttelsestiltak er påkrevet, dels for å beskytte beboerne mot egen adferd, dels av hensyn til andre beboere.
Dersom beboeren motsetter seg beskyttelsestiltaket kan ikke tiltaket opprettholdes. Det krever at helsepersonellet må observere grundig etter atferd som skulle tyde på at beboeren ikke ønsker å ha brettet eller beltet over fanget sitt. NB! Beskyttelsestiltak som opprettholdes selv om beboer motsetter seg, blir i realiteten et tvangstiltak.
Nødverge etter HM - Lov om straff (straffeloven) § 18 vil si at helsepersonellet kan akutt bryte inn for å forhindre skade på pasienten, andre beboere, helsepersonell eller materiell. Beboer kan for eksempel være på vei ut et vindu med høyt fall, gå over fotgjengerfelt uten å se seg for, slå en annen beboer eller ansatt, eller gå løs og ødelegge større materielle verdier i sykehjemmet. Enkelthendelsen journalføres. Det må journalføres noe om hva som antageligvis forårsaket hendelsen, og på hvilken måte en brøt inn og forhindret eller forminske skade. Det er avgjørende at den som bryter inn ikke bruker mer makt enn nødvendig når en griper inn for å avverge skaden. Dersom hendelsene gjentar seg må hvilke tiltak og vurderinger som er gjort for å forebygge hendelsen journalføres.
Å motivere og håndveilede
Dersom en beboer er til sjenanse for andre, er det håndveiledning og verbal motivering som er verktøyet. Dersom beboer motsetter seg fysisk eller verbalt må håndveiledning eller føring avsluttes. Håndveiledning og verbal motivering er bruk av makt, men regnes ikke som tvang ifølge kapittel 4A- 4 kommentarutgaven til Helsedirektoratet https://www.helsedirektoratet.no/rundskriv/pasient-og-brukerrettighetsloven-med-kommentarer/helsehjelp-til-pasienter-uten-samtykkekompetanse-som-motsetter-seg-helsehjelpen-mv#paragraf-4a-4-gjennomforing-av-helsehjelpen Se overskriften Grense for tvang.
Dersom en bruker sterk verbal motivering og håndveiledning skal man likevel være observant, fordi man beveger seg i en gråsone mot tvang. Hvor mye en kan motivere/håndveilede avhenger av type og grad av motstand fra beboer. Kan det se ut som at beboeren motsetter seg fordi han ikke forstår hva som skjer, kan det forsøkes å trygge og tydeliggjøre situasjonen. Kan det se ut som at beboeren motsetter seg fordi han faktisk ikke vil, må håndveiledning og motivering avsluttes der. Det å balansere mellom å motivere og å la være å motivere, bygger på faglige skjønnsvurderinger i hvert enkelt tilfelle. Det anbefales at kolleger som bistår beboer drøfter denne balanseringen jevnlig.
Tillitsskapende tiltak kan gjøre tvang unødvendig
Lovverket og Nasjonal faglig retningslinje for demens slår fast at tvang ikke skal brukes med mindre man har forsøkt tillitsskapende tiltak først. Tillitsskapende tiltak er svært ofte miljøbehandlingstiltak og handler i stor grad om personalets kompetanse. Miljøbehandling fungerer best om tiltakene bygger på personsentrert omsorg. Personsentrert omsorg er en omsorgsfilosofi som vektlegger pasientens perspektiv og grunnleggende psykologiske behov, altså legger til grunn hvordan personen med demens opplever den situasjonen han eller hun er i.
Før en kan vurdere tvangstiltak skal altså tillitsskapende tiltak vært prøvd ut, på en systematisk måte. Det betyr en helhetlig tenkning med dokumentasjon rundt følgende punkter:
OPPSUMMERING
Eksempler på utagerende atferd
Hvordan takle utagering på lovlig måte?
Miljøbehandling i form av forebygging av den utfordrende atferden (mer om skjerming, nødverge under):
Være på et rolig sted, skape et miljø som ikke oppleves forstyrrende for personen. Det man ønsker er å gi personen en ro som gir muligheten for tillit. Da er det viktig at pasienten er i et miljø han opplever som trygt, for eksempel hans eget rom. Den ansatte som er sammen med pasienten bør være en som kjenner pasienten godt, og som pasienten har god «kjemi» med.
Skjerming
Bruk av skjermingsrom slik det fremkom under tilsynet, er brudd på HM - Lov om kommunale helse- og omsorgstjenester m.m. (helse- og omsorgstjenesteloven) § 12-4, tredje ledd, hvor det står følgende:
Hvordan skjerme beboere på en lovlig måte?
Hvordan bruke nødverge på en lovlig måte?
Kommentar om grensene for bruk av nødverge/nødrett (Tor Kydland- juridisk rådgiver Helse og mestring)
En forutsetning for bruk av nødrett eller nødverge også på sykehjem, er at man ikke går lenger i bruken av tvang og makt enn det som er nødvendig for å avverge den situasjonen som er oppstått. Straffelovens bestemmelser om nødverge/nødrett gir en sterkt begrenset adgang til å benytte tvangsmidler. Bestemmelsene åpner ikke for mer enn å benytte tvang i den utstrekning det er nødvendig for å avverge, eventuelt stanse, adferd som anses farlig, dvs. er egnet til å skade enten vedkommende selv eller andre (også i forhold til materiell skade (nødrett). Tvangsbruken må begrenses til det minimum som antas å være nødvendig i den aktuelle situasjonen, den minst inngripende metode må benyttes, og tvangen må avbrytes så snart den akutte faren anses over. Det må dessuten være et rimelig forhold mellom graden av fare og omfanget av det inngrep tvangsbruken innebærer. Straffeloven gir ikke hjemmel for noen form for systematisk bruk av tvang med det formål å endre adferd.
Beskyttelsestiltak
Ifølge HM - Forskrift for sykehjem og boform for heldøgns omsorg og pleie§ 3-3 gis det anledning til å anvende beskyttelsestiltak for å beskytte beboerne mot å skade seg selv, og for å beskytte andre beboere.
Hva har vi lov til å gjøre?
Annet:
RESSURSER
Interne ressurser
Spesialisthelsetjenesten
Sykehjemslegen kan konferere med lege på alderspsykiatrisk avdeling. Tlf. alderspsykiatrisk poliklinikk: Tlf. 38 07 43 13 (dagtid- ukedager)
Medisinering/Øyeblikkelig hjelp-innleggelser
Ressurser til hjelp for vurdering av tvangsbruk i spesielle situasjoner
LOVVERK
Straffeloven § 17. Nødrett: HM - Lov om straff (straffeloven)
En handling som ellers ville være straffbar, er lovlig når den
Straffeloven § 18. Nødverge: HM - Lov om straff (straffeloven)
En handling som ellers ville være straffbar, er lovlig når den
Kapittel 4 A. Helsehjelp til pasienter uten samtykkekompetanse som motsetter seg helsehjelpen HM - Lov om pasient- og brukerrettigheter (pasient- og brukerrettighetsloven)
Forskrift for sykehjem og boform for heldøgns omsorg og pleieHM - Forskrift for sykehjem og boform for heldøgns omsorg og pleie