Stafettlogg og BTI - Drift og vedlikehold v. 1.2

Hensikt

Tydelig plassering av systemansvar (nye brukere, oppgraderinger, fortsatt opplæring, driftssikkerhet og vedlikehold). 

Definisjoner

Beskrivelse av de ulike rollene som refereres i denne prosedyren finnes i dokumenet Stafettlogg - roller og ansvar

Gjelder for

Drift og vedlikeholdsansvarlig i de kommunale tjenestene

Ansvar for gjennomføring

Drift og vedlikeholdsansvarlig i de kommunale tjenestene

 

Beskrivelse

BTI koordinator/Kommunalområdet oppvekst

  • Har det overordnede ansvaret for drift, vedlikehold og utvikling av samhandlingsmodellen BTI (Bedre Tverrfaglig Innsats) og Conexus stafettlogg. Dette inkluderer både budsjett- og systemansvar.
  • Drifter webløsningen og nettportalen og har hovedansvaret for oppdatering av rutiner, vedlikehold av handlingsveilederne og utvikling av BTI nettsiden
  • Innhenter hjelp fra kommunens IT- og kommunikasjons avdeling ved behov
  • Har opplæringsansvar ut mot de kommunale tjenestene som bruker verktøyet
  • Avholder nettverksmøter for virksomhetsledere/enhetsledere og ressurspersoner to ganger i året (vår og høst)
  • Har det overordnede ansvaret for BTI og leder arbeidet med utvikling og vedlikehold av BTI- arbeidet
  • Tar en utsjekk med enhetslederne ca. 2 ganger i året for å avklare evt.barrierer/avvik fra BTI rutinene stafettlogg 

Virksomhetsledere/enhetsledere

  • Lære opp nyansatte i bruk av handlingsveileder og stafettlogg (i samarbeid med enhetens ressurspersoner)
  • Har ansvar for å oppdatere listen over ansatte i stafettloggen i egen enhet
  • Har ansvaret for at rutiner for bruk/oppfølging av stafettlogg ivaretas. Brudd på rutiner meldes som avvik
  • Følge flyten av logger månedlig. Ha samtaler med stafettholdere  for å avklare evt.barrierer/avvik fra BTI rutinene
  • Skal sammen med stafettholder sikre gode overganger ved overføring av stafettlogg innad i egen tjeneste, til en annen tjeneste eller til en annen kommune
  • Har ansvaret for at det utnevnes en lokal resursperson som sammen med virksomhetsleder/enhetsleder er nøkkelpersoner i oppfølgingen av BTI arbeidet på egen enhet
  • For å sikre løpende vedlokehold og drift av BTI-modellen og stafettlogg skal BTI som tema inkluderes i allerede eksisterende ledermøter, personalmøter og kommunale drøftingsteam
  • Sikre at ressurspersonene deltar i tverrfaglige nettverksmøter
  • Sørge for at foresatte er informert om BTI- arbeidet og bruk av stafettlogg som digital samhandling/møtereferat (Foreldremøter, barnehagens/skolens og kommunens hjemmesider for familiens hus,hjemmebesøk, informasjonsskjermer ol.

Stafettholder 

  • Innhenter samtykke
  • Administrerer lesetilgang i stafettloggen til samarbeidende aktører og innhenter informasjon om stafettbarnet i stafettloggen etter foresattes samtykke 
  • Skriver inn i stafettlogg i møter og har ansvaret for at banet/ungdommen og/eller foreldre/foresatte er tilstede når det skrives i loggen
  • Er ansvarlig for at arkivrutinene følges

Ressursperson

  • Bistår ansatte i sin enhet ved behov for støtte og hjelp i oppstart/bruk av handlingsveileder og stafettlogg
  • Tjenestestedets representant i tverrfaglige nettverksmøter sammen med virksomhetsleder/enhetsleder
  • Melder tilbake til BTI koordinator ved ønske om endringer i handlingsveileder, BTI sidenes fungering og evt. barrierer som dukker opp på tjenestestedet ved bruk av handlingsveileder og/eller stafettlogg

 

Vedlegg og referanser

Stafettlogg - Arkivering

Stafettlogg - roller og ansvar