Hensikt
Tydelig plassering av systemansvar (nye brukere, oppgraderinger, fortsatt opplæring, driftssikkerhet og vedlikehold).
Definisjoner
Beskrivelse av de ulike rollene som refereres i denne prosedyren finnes i dokumenet Stafettlogg - roller og ansvar
Gjelder for
Drift og vedlikeholdsansvarlig i de kommunale tjenestene
Ansvar for gjennomføring
Drift og vedlikeholdsansvarlig i de kommunale tjenestene
Beskrivelse
BTI koordinator/Kommunalområdet oppvekst
- Har det overordnede ansvaret for drift, vedlikehold og utvikling av samhandlingsmodellen BTI (Bedre Tverrfaglig Innsats) og Conexus stafettlogg. Dette inkluderer både budsjett- og systemansvar.
- Drifter webløsningen og nettportalen og har hovedansvaret for oppdatering av rutiner, vedlikehold av handlingsveilederne og utvikling av BTI nettsiden
- Innhenter hjelp fra kommunens IT- og kommunikasjons avdeling ved behov
- Har opplæringsansvar ut mot de kommunale tjenestene som bruker verktøyet
- Avholder nettverksmøter for virksomhetsledere/enhetsledere og ressurspersoner to ganger i året (vår og høst)
- Har det overordnede ansvaret for BTI og leder arbeidet med utvikling og vedlikehold av BTI- arbeidet
- Tar en utsjekk med enhetslederne ca. 2 ganger i året for å avklare evt.barrierer/avvik fra BTI rutinene stafettlogg
Virksomhetsledere/enhetsledere
- Lære opp nyansatte i bruk av handlingsveileder og stafettlogg (i samarbeid med enhetens ressurspersoner)
- Har ansvar for å oppdatere listen over ansatte i stafettloggen i egen enhet
- Har ansvaret for at rutiner for bruk/oppfølging av stafettlogg ivaretas. Brudd på rutiner meldes som avvik
- Følge flyten av logger månedlig. Ha samtaler med stafettholdere for å avklare evt.barrierer/avvik fra BTI rutinene
- Skal sammen med stafettholder sikre gode overganger ved overføring av stafettlogg innad i egen tjeneste, til en annen tjeneste eller til en annen kommune
- Har ansvaret for at det utnevnes en lokal resursperson som sammen med virksomhetsleder/enhetsleder er nøkkelpersoner i oppfølgingen av BTI arbeidet på egen enhet
- For å sikre løpende vedlokehold og drift av BTI-modellen og stafettlogg skal BTI som tema inkluderes i allerede eksisterende ledermøter, personalmøter og kommunale drøftingsteam
- Sikre at ressurspersonene deltar i tverrfaglige nettverksmøter
- Sørge for at foresatte er informert om BTI- arbeidet og bruk av stafettlogg som digital samhandling/møtereferat (Foreldremøter, barnehagens/skolens og kommunens hjemmesider for familiens hus,hjemmebesøk, informasjonsskjermer ol.
Stafettholder
- Innhenter samtykke
- Administrerer lesetilgang i stafettloggen til samarbeidende aktører og innhenter informasjon om stafettbarnet i stafettloggen etter foresattes samtykke
- Skriver inn i stafettlogg i møter og har ansvaret for at banet/ungdommen og/eller foreldre/foresatte er tilstede når det skrives i loggen
- Er ansvarlig for at arkivrutinene følges
Ressursperson
- Bistår ansatte i sin enhet ved behov for støtte og hjelp i oppstart/bruk av handlingsveileder og stafettlogg
- Tjenestestedets representant i tverrfaglige nettverksmøter sammen med virksomhetsleder/enhetsleder
- Melder tilbake til BTI koordinator ved ønske om endringer i handlingsveileder, BTI sidenes fungering og evt. barrierer som dukker opp på tjenestestedet ved bruk av handlingsveileder og/eller stafettlogg
Vedlegg og referanser
Stafettlogg - Arkivering
Stafettlogg - roller og ansvar