Hensikt
Hensikten med dette dokumentet er å sikre at alle ansatte som arbeider med vanningsbilen har optimale rutiner for å forebygge uhell.
Gjelder for
Dette dokumentet gjelder alle ansatte som bruker utstyret.
Ansvar for gjennomføring
Arbeidsgiver har ansvaret for at rutinen fins, skal informere om den og invitere ansatte til forbedringer av rutinen og avviksbehandling i forhold til den. De ansatte er ansvarlig for å bruke den.
Beskrivelse
Planlegging: Opplæring
Det er ofte sommervikarier som utfører denne jobben. Alle får dokumentert opplæring.
Opplæring i bruk av lift gis primært av en fast ansatt i Parkvesenet som kjenner utstyret og sier noe om
- Kjøring av lift
- Bruk av nødstopp
- Fokus på klemfare (men liften stopper pga egen sensor)
- Hvilke adferdsregler som gjelder
- Gjennomgang av ROS analyse for Parkvesenet
Planlegging: Verneutstyr og førstehjelpsutstyr
- Synlighetstøy
- Vernesko
- Alle biler har førstehjelpsskrin
Planlegging: Rett før oppstart
- Planlegge jobben "i hodet" før er starter gjerne ved en samtale med alle de som jobber på stedet. Skjea Ta to er nyttig å fylle ut.Ta 2 minutter (Ikke tilgjengelig)
- ROS analyse for Parkvesenet er et nyttig verktøy.
- Visuell sjekk at bil og lift er i ok stand
Utførelse: Måten vanningsbilen fungerer på, hvilke sikkerhetsinstallasjoner som fins og hva de ansatte skal gjøre i ulike situasjoner
- Når liften ikke er helt nede, lyser rødt lys inne i førerhuset og sjåføren skal da ikke kjøre
- Gjelder for kjøring i Kvadraturen: Det er to kamera montert (ett på tak, ett bak) som sees av sjåføren
- Sjåfør har dialog med vanneren via vinduet
- Sjåføren skal vise ekstra varsomhet ved rygging
- For å sikre god kommunikasjon er det ikke lov med musikk i ørene
- Vanningsbilen kjører i lavt gear /lav fart når vanneren er i kurven
- Vanneren går som regel ut av liften inn mot fortau og ikke ut mot trafikken
Sertifisering/ vedlikehold av vanningsbilen
- Produksjon har årlig sertifisering av liften og service/ vedlikehold av bilen
Definisjoner
Vedlegg og referanser