Hensikt
Dokumentet skal forklare fremgangsmåten for opprettelse av prosjektrom i Prosjektportalen med tilhørende team i Teams.
Prosjektledere kan etterspørre prosjektrom i Prosjektportalen ved å henvende seg til porteføljeansvarlig for de ulike porteføljene. Ansvar for gjennomføring av denne prosedyren er ansatte som har fått tilgang til å opprette prosjektrom i Prosjektportalen. Dette er administratorer av Prosjektportalen slik som fagsystemansvarlig, porteføljeansvarlige og ressurser hos IT.
Svein Frøysnes er ressurs fra IT på Prosjektportalen.
Fremgangsmåte for bestilling av nytt prosjektrom i Prosjektportalen med tilhørende Team.
Deretter vises et sammendrag av bestillingen og den som bestiller krysser av for å ha lest og akseptert ansvaret forbundet med opprettelsen. MERK: det er viktig at begge eierne, samt andre prosjektmedlemmer kjenner til innholdet i retningslinjen for bruk av Teams.
Trykk "send inn".
Bekreftelse kommer opp.
Forespørselen behandles. Bestillingen legger seg i en liste sammen med øvrige bestilte team.
Eierne av teamet vil få mailvarsel ved godkjent forespørsel.
Mail 1: Mail om Team (og område i Prosjektportalen) opprettet. Avsender: Teambestillingstjeneste.
Mail 2: Mail om at du har blitt med i en gruppe. Avsender : Prosjektets navn.
Trykk på "Vis gruppe i Outlook" , da kommer en slik side opp:
Trykk på "Add to the team site" og du vil få opp et slik vindu:
I nedtrekksvinduet velger du hva slags prosjektmal som skal opprettes. Valgene i nedtrekksmenyen er; standard prosjekt, stort eller lite bygg- og anleggsprosjekt.
Ved oppsett av prosjektrom i Prosjektportalen gjøres det i Kristiansand kommune valg om det skal benyttes:
Trykk deretter på "Standardinnhold" - her vil du få opp valg for hvilke Fasesjekkpunkter, Planneroppgaver og Standardoppgaver som skal ligge i prosjektrommet. Som utgangspunkt er alle slått av. De som skal gjelde for prosjektet må settes på ved å flytte markøren til høyre slik at de blir blå.
For standard prosjekter skal som hovedregel Fasesjekkpunkter og Planneroppgaver slås på. Dette er Prosjektveiviserens sjekkpunkter og oppgaver.
For store og små bygg- og anleggsprosjekter benyttes Planneroppgaver, Fasesjekklister og Standarddokumenter for bygg- og anlegg.
Når "Prosjektmal" og "Standardinnhold" er valgt - trykk "Sett opp området" nederst til høyre.
Du vil da få opp en slik beskjed - og venter til denne prosessen er ferdig.
Prosjektrommet er nå klart til bruk.
Den som oppretter prosjektrommet legger inn så mye prosjektinformasjon som mulig ved opprettelse av rommet. Dette gjøres ved å trykke på "Rediger egenskaper"- og legge inn kjent informasjon.
Medlemmer skal legges til via Teams (ikke via Sharepoint).
Hvis man går inn til Prosjektrommet via Teams, vil følgende side vises. Man må da trykke på de tre prikkene øverst til høyre og velge "Åpne i Sharepoint". Da vil man komme til prosjektportalen - prosjektrommet i Sharepoint.
Du velger "Åpne i SharePoint".
Relevante lenker i kvalitetssystemet:
Retningslinjer for bruk av team i Microsoft Team
Retningslinjer for bruk av team i Microsoft Team
Prosjektportalen brukermanual: her er link til brukermanual Prosjektportalen. https://puzzlepart.github.io/prosjektportalen-manual/
Opplæringsvideoer Prosjektportalen: Tilgjengelig på You-tube og også i KS læring- Kristiansand. Lenke til opplæringsvideoer finner dere her.