Beskrivelse av oppgaver og oppslagsverk for helsestasjonsleger v. 1.9

Se aktuelle lenker og referanser til litteratur/medisinskfaglig informasjon nederst i dokumentet, samt til dokumenter i kvalitetssystemet. Dokumentet beskriver arbeidsoppgaver og lenker til fagstoff for å lese mer om ulike aktuelle tema.

 

 

z.jpg

 

 

 

       INNHOLDSFORTEGNELSE:

 

      1 Ansvarsområder

 

      2 Arbeidsoppgaver; pasientrettet

         2.1 Undersøkelse ved 6 uker 

         2.2 Undersøkelse ved 6 måneder 

         2.3 Undersøkelse ved 1 år:

         2.4 Undersøkelse ved 2 år

         2.5. Undersøkelse ved skolestart

 

    3  Generelle anvisninger til aktuelle oppslagsverk/lenker

 

    4  Aktuelle medisinskfaglige tema med kildeanvisning/link/oppslagsverk

                4.1 Psykomotorisk utvikling

                4.2 Vold og overgrep mot barn

                4.3 Syn

                4.4 Hørsel

                4.5 Hjertebilyd

                4.6a Kunnskap om ernæring

      4.6b Vegetarisk og vegansk kosthold

                4.7 Overvekt/fedme hos barn

                4.8  Fordøyelse-obstipasjon

                4.9 Ikterus hos det nyfødte barnet

                4.10 Hofteleddsdysplasi

                4.11 Testisretensjon

                4.12 Søvn

                4.13 Høyde-lengdetilvekst

                4.14 Hodeomkrets

                4.15 Luftveier

                4.16 Hud

                4.17 Barnevaksinasjonsprogrammet

                4.18 Resuscitering

                4.19 Anafylaksi

                Legemidler til barn. Se link pkt. 3.4 og 3.5 (aktuelle oppslagsverk)

                Veiviseren om kjønnslemlestelse

 

 

1 Ansvarsområder

Medisinsk faglig ansvar for helseundersøkelse av barn ved alder 6 uker, 6 mnd., 1 år og 2 år og ved skolestarterundersøkelsen, samt ved øvrige alderstrinn når dette ligger i retningslinje (premature m.m.)

Medisinsk faglig ansvar når det er behov for at legen yter ekstra vurdering / rådgivning /undersøkelse av barn på helsestasjonen eller i skolehelsetjenesten utover de faste kontrollene i helsestasjonsprogrammet og i skolehelsetjenesten.

 

2 Arbeidsoppgaver; pasientrettet

Generell klinisk somatisk undersøkelse

 

2.1 Undersøkelse ved 6 uker:

z_1.jpg

 

 

  1. Journaldata: Fødselsepikrise, barselundersøkelse, øvrig.

  2. Observasjon: Samspill, respirasjon, sirkulasjon, blikkontakt, smil, babling, kroppsproporsjoner, bevegelser, tegn på risikosamspill /vold / overgrep /omsorgssvikt.

  3. Hud: Farge, sirkulasjon, utslett, tørrhet, sår, fødselsmerker, icterus, mongolflekker.

  4. Vekt: Ernæringsstatus, percentilkurver.

  5. Hode: Percentilkurver, hodeform, sømmer, fontanelle, bevegelighet (torticollis, favorittside).

  6. Syn: Observasjon/undersøkelse av øyne, øyebevegelser, skjeling, blikkontakt, svarsmil, rød refleks, puss/sekret, misdannelser i øyet/øyets omgivelser, arvelig disposisjon/synsutfordringer i familien.

  7. Hørsel: Sjekk at det er gjennomført og godkjent hørselstest (otoaukustisk emisjon) på sykehuset, inntrykk av at barnet hører, skvetter, «prater/babler», arvelig disposisjon/nedsatt hørsel i familien. Observere ytre øret. Utføre otoscopi (trommehinne, anomali, øregangstenose, øregangseksem).

  8. Munnhule: Anomalier, belegg, sår (candidose, ganespalte, tungebånd).

  9. Hjerte: Rytme, bilyd, sirkulasjon, alltid auskultere på rygg (ved bilyd vurder lyskepuls, lever- og miltstørrelse, ødem, kliniske symptomer).

  10. Luftveier/pustemønster: Observere (inndragninger, frekvens) auskultere.

  11. Abdomen: Observere (navle, brokk), palpere (unormale oppfylninger) og auskultere.

  12. Genitalia: Observere anorectalområdet, brokk, utslett (bleieeksem).

    1. Gutter: Hypospadi, testesdescens.

    2. Jenter: Vaginalåpning (anomali, labiale synekier).

  13. Hofter: Observasjon (asymmetri, benlengde, hudfolder, anomali), abduksjonstest /Ortolani-Barlows test, hæl-sete-prøve).

  14. Ekstremiteter: Deformiteter (hender, føtter), beveger armer og ben like mye, feilstillinger, bevegelsesutslag.

  15. Rygg-conus: Anomali, stigmata (hår, flekker, oppfylninger).

  16. Utvikling:
    1. Motorisk: Kan barnet snu hodet fra side til side i ryggleie, traksjon/griperefleks, mororefleks, mageleie (løfter hake/hodet fra underlaget i korte øyeblikk, krabbebevegelser u.e.x).

    2. Psykososialt: Blikkontakt, svarsmil, herme/koselyder.

 

 

2.2 Undersøkelse ved 6 måneder:

z_2.jpg

  1. Tidligere journaldata: Fødselsepikrise, hørselsscreening, 6 uker legekontroll, øvrig.

  2. Observasjon: Samspill, utseende, respirasjon, sirkulasjon, blikkontakt, smil, babling, kroppsproporsjoner, bevegelser, tegn på risikosamspill /vold / overgrep /omsorgssvikt.

  3. Vekt/lengde/hodeomkrets: Percentilkurver, ernæringsstatus, hodeform (torticollis, favorittside, sømmer, fontanelle).

  4. Hud: Farge, sirkulasjon, pigmentflekker, mongolflekker, sår, utslett/eksem, lymfeknuter, blåmerker.

  5. Syn: Foresattes inntrykk av at barnet ser, blikkontakt, øyebevegelser, skjeling, rød refleks, hirschberg test, fester blikket med begge øyne (stabil fiksasjon), griper etter leker (øye-hånd-koordinasjon).

  6. Hørsel: Foresatte inntrykk av at barnet hører, snur seg etter stemmer/lave lyder, lager mye egne lyder. Observere ytre øret. Utføre otoscopi (trommehinne, anomali, øregangstenose, øregangseksem).

  7. Hjerte: Økt trettbar sammenlignet med jevnaldrende, auskultere inkludert på rygg, frekvens, bilyd. Ved bilyd sjekk lyskepuls, lever- og miltstørrelse, deklive ødem, kliniske symptomer.

  8. Luftveier: Frekvens, hørbar/anstrengt pust, auskultasjon.

  9. Abdomen: Observasjon, palpasjon, auskultasjon.

  10. Genitalia: Anorectalområdet, vaginalåpning, testesdescens, hypospadi, brokk, utslett (bleieeksem).

  11. Hofter: Observasjon, hudfolder, benlengde, abduksjonstest (symmetrisk, 120 grader).

  12. Ekstremiteter: Anomalier, feilstillinger, asymetriske bevegelser, bevegelsesutslag

  13. Rygg, conus: Anomali, stigmata (hår, flekker, oppfylninger).

  14. Munnhule: Sår, belegg, anomalier, tannstatus (spør om tannpuss ved tannutbrudd).

  15. Utvikling:

  1. Motorisk: Støtte på strake armer i bukleie, åpne håndflater, gripe og slippe leker med begge hender, flytte leke fra hånd til hånd, føre til munnen, hodekontroll, løfte bena/ta tak i bena i ryggleie, snu seg fra rygg til mage/ mage til rygg.

  2. Psykososialt: Prater aktivt, lytter, reagere på navnet sitt/snu seg mot stemmer.

 

2.3 Undersøkelse ved 1 år:

z_3.jpg

  1. Tidligere journaldata (fødselsepikrise, hørselsscreening, legevurdering ved 6 uker og 6 måneder, vekstkurver, anførte bekymringer eller avvik som bør følges opp?
  1. Observasjon: Samspill, utseende, respirasjon, sirkulasjon, blikkontakt, smil, babling/språk, kroppsproporsjoner, bevegelser, tegn på risikosamspill /vold / overgrep /omsorgssvikt.
  1. Vekt/lengde/hodeomkrets: Vurder vekstforløp i percentilskjema, ernæringsstatus, kroppsproporsjoner, hode (form, sømmer, fontanelle, torticollis).
  1. Hud: Hudfarge, sirkulasjon, pigmentflekker, mongolflekker, blåmerker, utslett/eksem, sår, lymfeknuter.
  1. Syn: Foresattes inntrykk av at barnet ser, interesse for gjenstander, god øye-hånd koordinasjon, griper etter små gjenstander. Observasjon/undersøkelse (øyebevegelser, skjeling, RR, hirschberg test, cover-uncover test, puss/sekret, unormal hodestilling).
  1. Hørsel: Foresattes inntrykk av at barnet hører, reagerer på lyd/navnet sitt, snur seg mot lyd, skvetter ved høye lyder, begynnende språkutvikling. Observere ytre øret. Utføre otoscopi (trommehinne, anomali, øregangsstenose, øregangseksem).
  1. Munnnhule: Tannstatus, hygiene, sår, sopp, belegg, anomalier.
  1. Hjerte: Kliniske tegn på redusert fysisk aktivitet, sirkulasjon, auskultasjon inkludert på rygg (frekvens, bilyd) Ved bilyd sjekk lyskepuls, lever-miltstørrelse, ødem, kliniske symptomer, leieendring.
  1. Luftveier: Respirasjonsfrekvens, hørbar/anstrengt pust, auskultasjon.
  1. Abdomen: Observasjon, palpasjon, auskultasjon.
  1. Genitalia: Anorectalområdet, vaginalåpning, testesdescens, penis (hypospadi, fimose), brokk, utslett.
  1. Hofter: Observere symmetri, anomali, hudfolder, benlengde, bevegelsesutslag, feilstilling, abduksjonstest evt. gangmønster dersom barnet reiser seg eller går med støtte/fritt.
  1. Rygg, conus: Anomali, stigmata (hår, flekker, oppfylninger).
  1. Utvikling:
    1. Motorisk: Krabber firefot, setter seg opp, reiser seg og går med støtte, pinsettgrep etablert, drikke fra kopp.

    2. Psykososialt: Tar imot og gir fra seg leker på oppfordring, sier mamma/pappa spesifikt, imitere, reagere på navnet sitt, andre ord/begreper. Tegn på risikosamspill /vold / overgrep /omsorgssvikt.

 

2.4 Undersøkelse ved 2 år

z_4.jpg

  1. Tidligere journaldata (fødselsepikrise, hørselsscreening, legevurdering ved 6 uker, 6 måneder og 1 år, vekstkurver, anførte bekymringer eller avvik som bør følges opp ?
  1. Observasjon: Samspill, utseende, respirasjon, sirkulasjon, blikkontakt, smil, språk, kroppsproporsjoner, bevegelser, tegn på risikosamspill /vold / overgrep /omsorgssvikt.
  1. Vekt/lengde/evt. hodeomkrets: Vurder vekstforløp i percentilskjema, ernæringsstatus, kroppsproposjoner.
  1. Hud: Hudfarge, sirkulasjon, pigmentflekker, mongolflekker, blåmerker, utslett/eksem, sår, lymfeknuter.
  1. Syn: Foresattes inntrykk av at barnet ser.  Observasjon/undersøkelse (øyebevegelser, skjeling, RR, hirschberg test, puss/sekret, misdannelser, unormal hodestilling).
  1. Hørsel: Foresattes inntrykk av at barnet hører, normal språkutvikling. Observere ytre øret. Utføre otoscopi (trommehinne, anomali, øregangsstenose, øregangseksem).
  1. Munnnhule: Tannstatus, hygiene, sår, sopp, belegg, anomalier.
  1. Hjerte: Kliniske tegn på redusert fysisk aktivitet, sirkulasjon, auskultasjon inkludert på rygg (frekvens, bilyd) Ved bilyd sjekk lyskepuls, lever-miltstørrelse, ødem, kliniske symptomer, leieendring.
  1. Luftveier: Respirasjonsfrekvens, hørbar/anstrengt pust, auskultasjon.
  1. Abdomen: Observasjon, palpasjon, auskultasjon.
  1. Genitalia: Normalt utseende ytre genitalia , testesdescens.
  1. Utvikling:
    1. Motorisk: Fotavvikling, hoppe, løpe, gå i trapper, sparke ball, bruke kopp og skje, pronert blyantgrep, tegne krusseduller.

    2. Psykososialt: Samhandling med andre barn, rollespill.

    3. Språk: Sette samme ord, flertall, bruker jeg oftere en navnet sitt, benevne kroppsdeler, navngi andre ting.

 

2.5. Undersøkelse ved skolestart

z_5.jpg

Her vises i sin helhet til nasjonal faglig veileder (Helsedirektoratet) hvor denne undersøkelsen er godt beskrevet.

Skolestartundersøkelsen (Ikke tilgjengelig)

Skolestartundersøkelsen et hjelpeark til legen (Ikke tilgjengelig)

 

3  Generelle anvisninger til aktuelle oppslagsverk/lenker:  

  1. Håndbok for helsestasjoner 0-5 år (Finnes på alle helsestasjonene)

  2. Pediatripodden (podbean.com)

  3. Nasjonal faglig retningslinje for helsestasjons- og skolehelsetjenesten

  4. Koble Kunnskapsbasert oppslagsverk om barns legemidler

  5. Hjemmeside (legemidlertilbarn.no) Nasjonalt kompetansenettverk for legemidler til barn

  6. Pediatriveiledere fra Den Norske Barnelegeforeningen

  7. Nyfødtveileder  

  8. Solid Starts - First Foods for Babies - Introducing Solid Food to Babies

  9. Start (kostverktoyet.no)

  10. Nasjonal kompetansetjeneste for søvnsykdommer (SOVno) - Helse Bergen (helse-bergen.no)

  11. Vaksinasjonsveilederen

  12. Førstehjelp kan redde liv

  13. Norsk Elektronisk legehåndbok (NEL); legehandboka.no (krever innlogging/abonnement)

  14. Norsk barnelegeforening  Se under fane "veiledere og informasjon"

  15. Ammekyndig helsestasjon

 

4  Aktuelle medisinskfaglige tema med kildeanvisning/link/oppslagsverk

z_6.jpg

      4.1 Psykomotorisk utvikling:

  1. Kunnskap om psykomotorisk utvikling; grov- og finmotorisk utvikling, språkutvikling, kognitiv og sosial utvikling i forhold til barnets utvikling
  2. Vurdering av psykisk og atferdsmessig utvikling.
  3. Tegn på avvik fra normal utvikling. Tiltak for å fremme aktivitet og psykomotorisk utvikling hos barnet.

Pediatriveiledere fra Norsk barnelegeforening Se generell veileder i pediatri under fane; nevrologi - psykomotorisk utvikling, undersøkelse - og vurderingsskjema.

 

4.2. Vold og overgrep mot barn:

z_7.jpg

4.2.1     Man skal kunne avdekke tegn til vanskjøtsel, mishandling og seksuelt misbruk av barn.

             Nasjonalt kunnskapssenter om vold og traumatisk stress

             https://voldsveileder.nkvts.no/

4.2.2     Handlingsveilederen vold mot barn    

4.2.4     Nasjonal portal for bekymringsmelding

4.2.5     Barnemishandling i akuttveileder

4.2.6     Nyfødtveileder  

 

4.3 Syn:

Helsedirektoratets anbefaling om hørsel, syn og språk.

11.5.1 Synssans og synsforstyrrelser/ synshemning - Pediatriveiledere fra Norsk barnelegeforening - Helsebiblioteket.no

z_8.jpg             

                          

4.4 Hørsel:

Helsedirektoratets anbefaling om hørsel, syn og språk.

Retningslinjer Helsedirektoratet

11.5.2 Høresans og hørselsdefekter - Pediatriveiledere fra Norsk barnelegeforening - Helsebiblioteket.no

z.png.jpg

 

4.5 Hjertebilyd:

z_10.jpg

 

Pediatri veileder, hjertebilyd

Pediatripodden (podbean.com) hør episode 14 mai 2020, eller søk på bilyder hos barn.

Bilyd hos barn - anbefalinger vedrørende henvisning til spesialisthelsetjenesten (Ikke tilgjengelig)

4.6 a Kunnskap om ernæring:

z_11.jpg

  1. Spedbarn: Morsmelkerstatning, kumelkproteinallergi, forventet vektoppgang, introduksjon av fast føde, refluks.

  2. Spedbarnsmat og amming og Ammekyndig helsestasjon

  3. Øvrige barn: Riktig sammensatt ernæring, måltidsrytme, over-/undervekt, symptomer/risikotegn på jern-vitaminmangel, matintoleranse/allergier, refluks, cøliaki.

  4. Helsdirektoratets retningslinjer for spedbarnesernæring 

  5. FHIs retningslinjer for amming og spedbarnesernæring

  6. Helsdirektoratets retningslinjer for kosthold og ernæring 

  7. Start (kostverktoyet.no) 

  8. Pediatriveiledere 

  9. Solid Starts - First Foods for Babies - Introducing Solid Food to Babies

  10. Pediatriveiledere matvareoverfølsomhet

  11. Nasjonalt kompetansesenter for amming 

  12. Nyfødtveileder  

  13. Norsk astma- og allergiforbund

 

4.6 b Kunnskap om vegetarisk og vegansk kosthold

  1. Vegetarisk kosthold - Gravid - helsenorge.no

  2. Vegetarisk kosthold - Barn - helsenorge.no

  3. Vegetarkost og vegankost: Spedbarn 0-1 år - helsenorge.no

  4. Hjem - matforhelsen.no - Lege og ernæringsforeningen

 

4.7 Overvekt/fedme hos barn:

z_9.jpg

  1. Forebygging, utredning og behandling av overvekt og fedme hos barn og unge. Retningslinje

  2. Til Rett Tid: Samhandlingsprosjekt mellom primær- og spesialisthelsetjenesten (spør helsesykepleier om dette samhandlingsprosjektet. Her kan du drøfte med klinisk ernæringsfysiolog og/eller barnelege)

  3. Re-start

  4. Fedme hos barn og unge - SMART livsstil SSHF:

  5. Start (kostverktoyet.no)

 

4.8  Fordøyelse-obstipasjon

      Fordøyelse-obstipasjon

      Fostoppelse hos barn - helsenorge.no

      Obstipasjon hos barn: Start behandlingen tidlig (sykepleien.no)                  

 

4.9 Ikterus hos det nyfødte barnet

Ikterus hos det nyfødte barnet

Nyfødtveileder  

 

 

4.10 Hofteleddsdysplasi

Arvelighet/familieanamnese. Risikogrupper (seteleie, tverrleie, fotdeformitet/feilstilling, syndrom, myelomeningocele, cerebral parese).  

Norsk elektronisk legehåndbok. (krever innlogging/abonnement)

z_12.jpg

 

4.11 Testisretensjon:

 Pediatriveileder - testisretensjon

Nyfødtveileder  

 Se artikkel: paidos-04-2016_interactive.pdf (legeforeningen.no)

Feilplassert testikkel - helsenorge.no

Undersøke for testikkelretensjon på skolestarter (fra Hdir.)

  • Dersom testiklene sitter ovenfor og ikke kan trekkes ned i skrotum, eller dersom de bare kan trekkes ned til øvre del av skrotum og umiddelbart trekker seg opp igjen etter å ha holdt draget så lenge at cremasterrefleksen er svekket, bør gutten henvises for vurdering med tanke på kirurgi.
  • Dersom testiklene sitter ovenfor skrotum, men kan trekkes ned og holder seg i øvre eller nedre del av skrotum etter at draget opphører (retraktil testikkel) bør gutten følges årlig hos fastlegen inntil det er avklart om det vil bli behov for henvisning med tanke på kirurgi.
  • Dersom testiklene spontant er i skrotum ved skolestartundersøkelsen trengs ingen videre oppfølging.

 

4.12 Søvn:

Pediatriveileder - søvn

Søvn og søvnproblemer - helsenorge.no

Søvn og søvnsykdommer - Helse Bergen (helse-bergen.no)

Nasjonal kompetansetjeneste for søvnsykdommer (SOVno) - Helse Bergen (helse-bergen.no)

 

4.13 Høyde-lengdetilvekst:

  1. Kortvoksthet
  2. Stor høyde

Retningslinjer veiing og måling i helsestasjon 

Retningslinjer veiing og måling i skolen

Pediatriveileder Endokrinologi, metabolisme og genetikk

 

4.14 Hodeomkrets:

  1. Mikro-/makrocefali: Familiært, hydrocefalus, benign makrocrani, genetisk, syndromalt,nevrologisk.

Veileder

Retningslinje

NEL – Norsk Elektronisk Legehåndbok (legehandboka.no) Krever innlogging/abonnement.

 

4.15 Luftveier:

  1. Astma
  2. Laryngomalaci
  3. Obstruktiv søvnapne, tonsillehypertrofi

naaf.no (Norges astma-og allergiforbund)

legehandboka.no (Norsk elektronisk legehåndbok) krever innlogging/abonnement.

Veileder

 

4.16 Hud:

Mongolflekker, pigmentflekker, hemangiom, eksem.

Pediatriveileder - Generell veileder - hemtologi og onkologi

naaf.no (Norges astma-og allergiforbund)

legehandboka.no (Norsk elektronisk legehåndbok) krever innlogging/abonnement

Et spedbarn med blå flekker i huden | Tidsskrift for Den norske legeforening (tidsskriftet.no)

 

4.17 Barnevaksinasjonsprogrammet:

Veileder

Vaksinasjonsveilederen

z_13.jpg

       
 

4.18 Resuscitering

Førstehjelp kan redde liv

  • Spedbarn def. Fra hjemreise sykehus (barsel/nyfødt) til < 1 år
  • Barn def. fra 1 år – pubertet

 

 4.19 Anafylaksi:

Dosering av Adrenalin 1 mg/ml