Profil - Oppskrift - Autorisere ansatte - Autorisasjonsproblemer v. 1.0

Autoriasjonsproblemer - tips og råd for leder/merkantil/ressursperson i Profil

Kristiansand kommune har SingleSignOn pålogging, som vil si at når den ansatte har logget seg inn på pc'en med sitt unike brukernavn og passord, så kommer han/hun rett inn i Profil via Fagapplikasjonsportalen, uten å bruke brukernavn/passord igjen.

Problem/Feil Årsak Løsning som kan gjøres av leder/merkantil/ressursperson i Profil
Blokkert konto Etter 8 feile pålogginger med feil passord på PC eller Ipad, blir konto blokkert. pga

Søk opp den ansatte i Systemadministrasjon > Aut. operatør > Operatør

Endre antall feile pålogginger til 0 og lagre. Da skal den ansatte komme rett inn i Profil

Ant_feile_p_logginger_1.png

Operatøren er ikke aktiv

Gjelder til dato er passert/gått ut. Profil setter automatisk den ansatte til ikke aktiv dersom den ansatte ikke har brukt Profil på 150 dager

Søk opp den ansatte i Systemadministrasjon > Aut. operatør > Operatør

Skriv inn 00.00.0000 i feltet "Gjelder til dato" og lagre

Gjelder_til_dato.png

Får beskjed om å skrive inn passord Brukernavnet i Operatørbildet kan være feil

Sjekk at den ansatte ligger inne med riktig brukernavn. Leder kan finne brukernavnet i Tilgangsportalen, ressurspersoner kan finne det i Active Directory Tool.

Endre til riktig brukernavn (to første bokstavene i fornavnet + 4 eller 6 tall)

Får beskjed om å skrive inn passord Den ansatte er ikke autorisert/gitt tilganger Må autoriseresProfil - Autorisere ansatte - ProsedyreProfil - Oppskrift - Autorisere ansatte - Nyansatte
Finner ikke ikonet for Profil-Bruker Har ikke blitt gitt tilgang til Profil i Tilgangsportalen av leder/merkantil  Gi beskjed til leder/merkantil som må gi tilgang til Profil via Tilgangsportalen

 

Den ansatte finner ikke brukeren i Profil-bruker

Problem/Feil Årsak Tips og råd
Finner ikke brukeren i Profil

Navnet er skrevet feil når du søker

Bruk løpenummer hvis det er kjent. Søk med % foran, bak eller i midten på fornavn og/eller etternavn

Finner ikke brukeren i Profil Mangel på tilgang til distrikt/sone, institusjon, og eller tilgang til tjeneste Ressursperson må sjekke tilgangen til den ansatte i autorisasjonen
Finner ikke brukeren i Profil Bruker har ingen aktiv tjeneste

Den ansatte kan ta kontakt med Forvaltning og koordinering. Evt søke opp brukeren via Blålys-funksjonen, se Profil - Oppskrift - Blålysfunksjonen

Vente til tjenesten er registrert.

Evt ta kontakt på hs.fagsystem.hjelp@kristiansand.kommune.no

Finner ikke brukeren i Profil Bruker er feilregistrert på distrikt/sone Ta kontakt på hs.fagsystem.hjelp@kristiansand.kommune.no