Autoriasjonsproblemer - tips og råd for leder/merkantil/ressursperson i Profil
Kristiansand kommune har SingleSignOn pålogging, som vil si at når den ansatte har logget seg inn på pc'en med sitt unike brukernavn og passord, så kommer han/hun rett inn i Profil via Fagapplikasjonsportalen, uten å bruke brukernavn/passord igjen.
Problem/Feil | Årsak | Løsning som kan gjøres av leder/merkantil/ressursperson i Profil |
Blokkert konto | Etter 8 feile pålogginger med feil passord på PC eller Ipad, blir konto blokkert. pga |
Søk opp den ansatte i Systemadministrasjon > Aut. operatør > Operatør Endre antall feile pålogginger til 0 og lagre. Da skal den ansatte komme rett inn i Profil |
Operatøren er ikke aktiv |
Gjelder til dato er passert/gått ut. Profil setter automatisk den ansatte til ikke aktiv dersom den ansatte ikke har brukt Profil på 150 dager |
Søk opp den ansatte i Systemadministrasjon > Aut. operatør > Operatør Skriv inn 00.00.0000 i feltet "Gjelder til dato" og lagre |
Får beskjed om å skrive inn passord | Brukernavnet i Operatørbildet kan være feil |
Sjekk at den ansatte ligger inne med riktig brukernavn. Leder kan finne brukernavnet i Tilgangsportalen, ressurspersoner kan finne det i Active Directory Tool. Endre til riktig brukernavn (to første bokstavene i fornavnet + 4 eller 6 tall) |
Får beskjed om å skrive inn passord | Den ansatte er ikke autorisert/gitt tilganger | Må autoriseresProfil - Autorisere ansatte - ProsedyreProfil - Oppskrift - Autorisere ansatte - Nyansatte |
Finner ikke ikonet for Profil-Bruker | Har ikke blitt gitt tilgang til Profil i Tilgangsportalen av leder/merkantil | Gi beskjed til leder/merkantil som må gi tilgang til Profil via Tilgangsportalen |
Den ansatte finner ikke brukeren i Profil-bruker
Problem/Feil | Årsak | Tips og råd |
Finner ikke brukeren i Profil |
Navnet er skrevet feil når du søker |
Bruk løpenummer hvis det er kjent. Søk med % foran, bak eller i midten på fornavn og/eller etternavn |
Finner ikke brukeren i Profil | Mangel på tilgang til distrikt/sone, institusjon, og eller tilgang til tjeneste | Ressursperson må sjekke tilgangen til den ansatte i autorisasjonen |
Finner ikke brukeren i Profil | Bruker har ingen aktiv tjeneste |
Den ansatte kan ta kontakt med Forvaltning og koordinering. Evt søke opp brukeren via Blålys-funksjonen, se Profil - Oppskrift - Blålysfunksjonen Vente til tjenesten er registrert. Evt ta kontakt på hs.fagsystem.hjelp@kristiansand.kommune.no |
Finner ikke brukeren i Profil | Bruker er feilregistrert på distrikt/sone | Ta kontakt på hs.fagsystem.hjelp@kristiansand.kommune.no |