Nyetableringer, endringer og utfasinger av parkeringsarealer - prosedyre for v. 1.1

Hensikt

Rutinebeskrivelsen gjelder nyetableringer, endringer og utfasing feks av parkeringshus, utendørs parkeringsplasser o.l. og er laget for å sikre en enhetlig og optimal fremgangsmåte.

 

Gjelder for

Prosedyren gjelder for leder, prosjektleder og andre involverte.

 

Ansvar for gjennomføring

Leder for parkering har ansvar for at prosedyren fins,  invitere ansatte til forbedringer av den og sikre at prosessen blir gjennomført.  Arbeidsgiver har videre ansvar for at prosedyren er kjent. Ansatte skal følge den.

 

Beskrivelse

 

1. Utredning av nye prosjekter 

  1. Behov eller mulighet oppstår - ved parkeringssjefen. 
    1. Kartlegge behovet regelmessig - ref. Årshjul for parkering
    2. Sjekk fremtidige planlagte prosjekter
    3. Sjekk nylig vedtatte utbyggingsplaner
    4. NB! Parkering jobber ikke frem skiltplan ved private p plasser.
  2. Sjekke formaliteter ved eiendommen eller arealet slik som - ved prosjektleder / koordinator (som er oppnevnt av parkeringssjefen)
    1. Etablere en foreløping plan frem til antatt ferdigstillelse inludert samhandling med andre aktører internt i kommunen
    2. Reguleringsforhold
    3. Krever tiltaket byggesøknad?
    4. Kommuneplan og kommunedelplan
    5. Grunneierforhold - kontakt arealenheten  Kjøp av eiendom eller grunn  
    6. Klimastrategien?
    7. Andre kommunale eller statlige føringer?
    8. Det må foreligge avkjøringstillatelse 
    9. Sjekk strømkapasitet i forbindelse med krav om 6% el lade p-plasser
  3. Ved behov - Forankre behovet i ledelsen i ingeniørvesenet og by- og stedsutvikling - parkeringssjefen
  4. Estimere økonomi (investeringer, driftutgifter, inntekter)
    1. Kalkylemal fra By- og stedsutvikling
    2. Driftsdel: Driftskostnader og inntekter
      • Detaljer for fasiliteter som må vurderes inn i budsjettet og planlegges for
        • HC / universell utforming
        • Avklare parkeringsreguleringen - deriblant avgiftstider og avgiftstakster
        • Avklare betalingstype (skiltgjenkjenning, automat mm)
        • El lading med tilhørende strømføring 
        • Skilting
        • Oppmerking og fysisk avgrensning 
        • Kontroll, håndheving - drift
        • Øvrige driftsutgifter og vedlikeholdsutgifter
        • Inntekter
  5. Forsøke å få det med i økonomiplanen, se Prosjektprosess - Større byggeprosjekter - ForsideProsjektstab vil forøvrig hvert år ta initiativ til å få inn behov. 
  6. Lage en politisk sak om relevant - videre prosess er avhenging av vedtak 

 

2. Gjennomføring av nye prosjekter

  1. Parkering etablerer et eget prosjekt med prosjektleder, prosjektgruppe, fremdriftsplan,  kommunikasjonsplan, budsjett med mere. 
  2. Se overståede punkter om formaliteter og fasiliteter
  3. Utarbeide parkeringsreguleringen (ta dette inn i fremdriftsplanen)  
    1. Kreves nye leverandøravtaler?
    2. Kreves driftsavtaler?
    3. Skal en prøve ny teknologi?
  4. Ved større prosjekter  Prosjekt - Hovedprosess for prosjekt  
  5. Husk HC plasser, el ladepunkter Planlegging og drift av elbil ladestasjoner  og husk retningslinjer som maks 6% ladeplasser for el biler
  6. Husk skilting etter skiltplanDet må utarbeides og få godkjent skiltplan. Prosedyre for dette er avhengig av om hva slag skilt som skal brukes (private skilt, vedlegg 1 skilt eller ordinære offentlige skilt). Se Skiltforskriften.
  7. Bestill skilter i god tid
  8. Befaringer mellom parkering drift, kontroll og håndheving og veieier
  9. Fremdriftsplanen reflekterer aktiviter i gjennomføringsfasen
  10. Etter levering: Husk å oppdatere parkeringsregisteret
  11. Når prosjektet er avsluttet:
    1. Evaluere prosjektgjennomføringen og prosedyren
    2. Evaluere tekniske løsninger og leveranser

 

2. Om parkering blir invitert med i prosessen når formålsbygg skal bygges

  • Parkering anbefaler alltid at p plasser ved formålsbygg der kommunen er grunneier er offentlig p plass.
  • Bygg og eiendomsforvaltere avklarer behovet

 

Ved offentlig p plasser

  • El bil ladere
    • Er plassering ved formålsbygget ideelt eller bør det plasseres mer sentralt?
    • Finansiering av elbil ladere i prosjektet?
    • Antallet estimeres
    • Hvem skal drifte el ladere og driftsmidler
    • Betaling for strømmen i driftsfasen
    • Tilgang på nok el kapasitet
    • Lenke til spek
    • Betaling fra brukere ved ladning
    • Trekkerør for framtidige el anlegg (prosjektet dekker dette)
    • Planlegge fundamenter for ladere o.l. der det brukes trekkerør
    • Det skal leveres universell utforming av ladere og automater (Øivind lager spek)
  • Kamera ved p plasser – antall og brannmurer
  • Beregne arealbehov (krav til lengde  på ordiær p plass er  2,5m – 5m og HC plass  4, 5m – 6m).
  • Bestemme hvem skal merke p plassene (prosjektet bør ta denne kosten)
  • P avgift på ordinære plasser?
  • Sykkelparkering også opp mot sikkerhet. Skille mellom myke og harde trafikkanter
  • HC plasser og antallet estimeres
  • Skiltplaner – standard
  • Urskive krav ved tidsbegrensning
  • Plass til varelevering?
  • Belysning
  • Automater også med solcelle og plassering av disse

 

NB! Parkering jobber ikke frem skiltplan ved private p plasser. Husk at det må opplyses om hvem en skal kontaktes på skilt, eksempelvis «Kristiansand kommune ved rektor»

 

Ved private p plasser (også ved skoler, sykehjem) men der kommunen er grunneier:

  • Parkering anbefaler alltid at p plasser ved formålsbygg der kommunen er grunneier er offentlig p plass.
  • OM ikke det er ønskelig:
    • Kommunen ønsker ikke å tilby elbil ladere – begrunn dette i fellesmøtet
    • Om en likevel ønsker å installere elbil ladere – se sjekklisten over.  Da må elbil ladere skilles ut med eget prosjekt og holdes adskilt i regnskapet.
    • Vær oppmerksom på at parkeringsenheten ikke håndhever på private p plasser.
    • Må ikke skilte for besøkende da dette alltid er knyttet til offentlig p plass og regulering.
    • Parkering jobber ikke frem skiltplan ved private p plasser. Husk at det må opplyses om hvem en skal kontaktes på skilt, eksempelvis «Kristiansand kommune ved rektor»

 

 

3. Rigging for drift 

  1. Parkeringsregisteret hos vegvesenet oppdateres (gjelder nye plasser og ved utfasing)
  2. Traffikkbetjentene blir informert og starter kontroll og håndheving av nye plasser.

 

4. Utfasing av p plasser

  • Finne erstatningsplasser? Pålagt å finne erstatningsplasser ved fjerning av HC plasser
  • Oppdatere parkeringsregisteret og andre systemer som betalingsløsningene
  • Lage kommunikasjonsplan: Informere trafikkbetjenter, naboer, brukere og andre
  • Fjerne utstyr som skilting og annet teknisk utstyr
  • Si opp leietakere
  • Andre avtaler som vi må si opp?
  • Oppdatere budsjett og regnskap. Vurder om tertial må oppdateres.
  • Avklare kostnader ved tilbakeføring av arealer

 

 

Referanser