Automatene i parkering
v. 1.0
Hensikt
Dette dokumentet er etablert for å ivareta behov for sikkerhet, drift og vedlikehold av alle våre automater.
Gjelder for
Prosedyren gjelder for alle ansatte i parkeringsenheten som er involvert i automatene.
Ansvar for gjennomføring
Arbeidsgiver har ansvaret for at den beste praksisen til en hver tid er reflektert i denne prosedyren. Arbeidsgiver har videre ansvar for at prosedyren er kjent. Ansatte skal følge den.
Utføres av
|
Nr.
|
Aktivitet
|
Avdelingsleder
|
1.
|
Ansvar for drift og vedlikehold av automatene.
|
Tekniker
|
2.
|
Utføre akutt og forebyggende vedlikehold ihht Plania. Respondere på kundehenvendelser og veilede kunder ved behov. Sette opp og ta ned automater.
|
Beskrivelse
Ulike p-automater:
Ulike betalingsautomater p-hus
Veiledning kjøp
Årlige kontroller og daglig vedlikehold av automatene
- Det er ikke årlig el. kontroll av automater.
- Daglig sjekkes automatenes status i baksystemene: WebOffice og Park Manager.
- Ved behov ta kontakt med Flowbird support/ Nortronic support og følge opp henvendelser.
- Ved feilmelding i baksystem, eller ved henvendelse fra kunder, kjøre til p-automat og reparere feil og/eller veilede kunde.
- Ved melding "Papir snart slutt", sette inn ny papir rull.
- Rengjøre automat innvendig og/eller utvendig ved behov.
- Daglig kontrollrunde for å visuelt kontrollere automatene for skader/hærverk, feil i display som ikke vises i baksystemet, klistermerker og grafitti.
Skiltplaner
- Skilt som viser vei til Automat er en del av skiltplanen, og skiltene bør sjekkes årlig i forhold til gyldig skiltplan.
- Bueskilt med sone nummer og er ikke en del av skiltplanene.
Elektriske innstalasjoner
- Sertifisert elektriker håndterer strømtilførsel ved opp,- og ned montering av automater.
- P-automatene er vårt eget utstyr, og vi kontrollerer selv el sikkerhet visuelt/jordfeilbryter.
- Oppdages det feil under drift som krever frakopling fra strøm, utføres dette av sertifisert elektriker.
- Større avvik rapporteres i avvikssystemet i Plania med korrigerende tiltak.
HMS
- Hvert år gjennomgår teknikere FSE kurs med førstehjelps del beregnet for "Instruert personell".
- Tekniker skal ikke åpne tavlerom/skap som ikke er merket "Instruert personell".
- Skuff snø foran og rundt automatene, og strø dersom det er glatt.
- Ved forflytning av tungeautomater, bør det være to personer ved håndtering inn og ut fra bil for å unngå overbelastning på rygg og at automat faller ned. Ellers er det enklest å forflytte automatene ved å "gå" dem bort til bilen, eller inn i lageret.
- Ved fjerning av grafitti ol.brukes såpe eller egnet løsemiddel, sjekk verneblad for riktig håndtering/beskyttele ved bruk av løsemidler.
Rengjøring av automater
- Automatene fylles med gatestøv og papirstøv når de er i drift, den ene typen automat mer enn den andre på grunn av større åpninger (returmynt og kvittering). Jevnlig rengjøring med papir og "luft-på-boks" er påkrevd.
- Alle automater må rengjøres både for nærgående hannhunder, søle og måke/kråke skit, og de blanke Nortronic automatene må poleres.
- Ikke spyl vann på elektronikk.
Solcelle panel.
- Sommerstid tørkes solcelle panel rent for pollen og gatestøv.
- Vintertid holdes solcelle panel fritt for snø og is. Ikke skrap med metall!
Betalingsløsninger i p-hus
- 1 stk, Power Cash AK-betalingsautomat, Gyldengården p-hus. Tar kort, sedler og mynt,- gir vekslepenger. Bunke med kvitteringslapper.
- 2 stk Flowbird S5 p-automater, Slottet,-, Gyldengården,- og Kiden P-hus. Kort og mynt. Etterskuddsbetaling. Rull med kvitteringer.
Betalingsløsninger i p-automater i gater
- MP104 tar kort og mynt. Etterskuddsbetaling. Rull med kvitteringer. Kvittering må legges synlig i vindu.
- NB7000 tar kort og mynt. Etterskuddsbetaling. Rull med kvitteringer. Monteres opp/ned. Trengs ikke i vindu.
- Flowbird S5 tar kort og mynt. Etterskuddsbetaling. Rull med kvitteringer. Stor hull i modten. Trengs ikke i vindu.
Betalingsløsninger på parkeringstomter
- Flowbird S5 automatene benyttes på p-tomtene.
Kontant håndtering
- AK-betalingsautomat i Gyldengården p-hus tar både mynt, sedler og bank kort og gir vekslepenger, og har "hopper" med mynt-reserver.
- AK-betalingsautomat har både seddel,-og mynt boks. Byttes ved behov.
- P-automat tar mynt og bank kort, gir ikke vekslepenger. Automaten har myntboks som byttes ved behov.
- "Tømmelaget" bestående av minimum 2 stk trafikk betjenter, som har med seg spesielle "tømmenøkler" for å åpne inn til seddel/myntboks.
- Ved uhell kan det ligge mye løse mynter i automatene, da skal det være 2 personer til stede når det ryddes opp, og myntene tas med inn og leveres arbeidsleder Kontroll og Håndheving. Viktig å sjekke alle rom oppe og nede i p-automatene for løse mynter, samt finne årsak til problemet.
Takster
- Avgifts takstene er politisk bestemt og justeres hvert 2 år.
- Vi har et excel ark som viser takstene på alle våre avgift steder/automater, arket må oppdateres når automater tas ned eller nye settes opp, samt ved justering av prisene.
- Samarbeidspartnere må informeres om takstendringer slik at de kan oppdatere med de nye satsene i både automater og p-apper.
- Det er egne satser for p-husene, og det er samme satser bak bom som utenfor bom i Gyldengården p-hus.
Definisjoner
Vedlegg og referanser
Forfatter: |
Helga Hodnemyr (Rådgiver)
|
Godkjent av: |
Wibekke Syvertsen (Leder/virksomhetsleder)
|
Dokumentadministrator: |
Øivind Aas (Tekniker) |
Dokument-ID: |
10371 |
Gyldig fra: |
30.05.2024 |
Revisjonsfrist: |
30.05.2027 |