H-18 Brudd på hovedledning avløp v. 1.0

Mål

 

 

Sikre at kommunen gjør gode vurderinger, har gode varslingsrutiner og optimal fremgangsmåte ved fare for dambrudd. 

 

Ansvar

 

 

Det vil normalt være en innbygger, en vakt eller tilsynspersonell i Ingeniørvesenet som oppdager faren. Oppsynsvakta varsler ihht. Varslingsplan for ingeniørvesenet - kontaktliste. Husk å varsle nødetatene først ved fare for liv og helse, se varslingsplanens første punkt "Generelt". Dersom en er usikker på hvor kritisk situasjonen er, kan en gå rett på varslingsplanens "Varslingsplan dammer".  Vakt varsler kriseledelsen i kommunen iht. hurtigprosedyre Overordnet plan for kriseberedskap - HTML (Ikke tilgjengelig)

Kommunalområdene har et selvstendig ansvar for å sikre trygg evakuering dersom det er aktuelt.

Ingeniørvesenet har ansvar for å koordinere innsatsen i By- og stedsutvikling i samarbeid med beredskapssjefen og den overordnede beredskapsplanen.

 

Hvordan

 

 

Forebyggende tiltak for å minke fare for dambrudd, er å være varsom med arbeid på og ved dammer. Lenke Damsikkerhetsforskriften. Egen rutine etableres (lenkes).

Ved behov for utbedringer eller midlertidige tiltak skal alltid damsikkerhetsforskriften spesielt par. 6 benyttes.

 

Når fare for dambrudd inntreffer skal kommunen sikre:

  • Rask varsling iht. Varslingsplan for ingeniørvesenet - kontaktliste Politiet kan da raskt beordre evakuering ved behov.
  • Den som oppdager faren varsler beredskapssjefen som bestemmer om kriseledelse skal settes.
  • Vurdere behovet for befolkningsvarsling i hele eller deler av kommunen. Varsling skjer iht. tiltakskortet K-4 Befolkningsvarsling
  • ROS analyser viser berørte områder og hvordan kritisk infrastruktur og kritiske samfunnsfunksjoner er påvirket av flomhendelsen. ROS analysene er tilgangsbeskyttet og det er opprettet et eget arbeidsrom for ROS for dammer.  Ingeniørvesenet har tilgang.
  • Prioritere tiltak som sikrer liv og helse, og at kommunen kan opprettholde kritiske samfunnsfunksjoner
  • Om mulig, sikre kommunale bygg, anlegg (parker, småbåthavner) og veier
  • Om mulig, sikre at kritiske rister og kulverter fortsatt er åpne
  • Vurdere behovet for ressurser og bistand fra frivillige organisasjoner, Sivilforsvar eller andre eksterne aktører
  • Etablere kontakt med AKT og veieier Fylkesveier/ Statens vegvesen.
  • Vurdere behovet for geoteknisk kompetanse, fjellsikring, ras m.m.
  • Vær i dialog med NVE. De er allerede varslet, se varslingsplanen.
  • Vurdere behov for å utarbeide planer for oppfølging av berørte i etterkant av situasjonen

 

 

Vedlegg og referanser

GlobaltH-2 Etablering av mottak og evakuert- og pårørendesenter (EPS)                     

GlobaltH-3 Ekstremvær

GlobaltH-4 Flom

GlobaltH-5 Utfall av kraft

GlobaltK-1 Krisekommunikasjon

GlobaltK-2 Mediehåndtering

GlobaltK-3 Etablering av publikumstelefon