Målet med tiltakskortet er å sikre rask og effektiv varsling av befolkning.
Ansvaret for å beslutte om det skal gjennomføres befolkningsvarsling er Kommunedirektør, kriseledelsen, kommunikasjonssjefeller beredskapssjefen.
Varsling av større deler av befolkningen skal være koordinert med politiet.
Ved befolkningsvarsling må følgende vurderes:
- Hvem skal varsles?
- Hva slags informasjon skal de motta?
Kommunen har flere kommunikasjonskanaler for befolkningsvarsling:
- Hovedkanalen er kommunens hjemmeside: Ansvaret ligger hos Kommunikasjonsenheten.
- Mediakontakt: Ansvaret ligger hos Kommunikasjonsenheten.
- NRK har et særskilt ansvar for å gi informasjon til Norges befolkning ved nasjonale kriser. Den primære beredskapskanalen er NRK P1, men alle NRKs kanaler kan benyttes til å gi informasjon.
- Adressebasert varsling på sms: Ansvaret ligger hos Ingeniørvesenet, og brukes primært for hendelser i VVS.
- Tele- og SMS-varsling til telefonabonnenter innenfor et geografisk område. Kan iverksettes på kort varsel.
- Dette er ikke primærvarslet, men et supplement til øvrige tiltak.
- Dør-til-dør: AU har ansvar for å koordinere aksjonen i samarbeid med politiet, sivilforsvaret og egne ressurser.
- Varsling til befolkning i sårbare områder, herunder velforeninger, frivillige organisasjoner og kommunens tjenester. AU har ansvar for å samordne slike varsel sammen med kommunikasjonsenheten.
- Informasjon via svar-ut til aktuelle husstander. AU samordner utsendelse i samarbeid med kommunikasjonsenheten.
- Anmode politiet om å sende ut nødvarsel via politiets nødvarselsystem.
- Nødvarsel er lokasjonsbasert og kan brukes ved ekstraordinære hendelser eller kriser som truer eller er en fare for liv og helse - for hele eller en større del av befolkningen i et politidistrikt.
- Kommunen kan i en gitt situasjon anmode politiet om å sende ut Nødvarsel på kommunens vegne dersom vilkårene for dette er oppfylt, formkravene til varselet for dette må også i så fall være oppfylt. Kommunen må stå inne for innholdet i meldingen, samt oppfølgingen av denne. I praksis vil dette kanskje da være en hendelse der politiet likevel ville sendt ut Nødvarsel på eget initiativ og kommunens beredskapsavdeling allerede er koblet på.
Vedlegg og referanser
E-5 Samarbeid med frivillige
E-6 Samarbeid med Sivilforsvaret og Forsvaret
https://www.sikkerhverdag.no/din-beredskap/varsling-og-informasjon/slik-far-du-informasjon-ved-kriser/