Beredskapsplan for Eiendom
v. 1.4
DENNE BEREDSKAPSPLANEN GJELDER IKKE LENGER OG SKAL SNART ERSTATTES AV EN NY
Vi fjerner den ikke siden vi ønsker å ta vare på ID nr.
Hensikt
Hensikten med dokumentet er raskt å kunne finne hvilke retningslinjer som gjelder og hvilke systemer og ressurser som kan brukes i forbindelse med en krisesituasjon der eiendom skal bidra.
Gjelder for
Dokumentet gjelder for alle ansatte i eiendom som er involvert i beredskapen.
Beredskapslager for eiendom
- 2 stk elektriske vannpumper med god kapasitet
- 1 vann suger med mulighet for slange som tar vannet ut av bygg
- 1 (+2) stk snøfreser
- 13 stk sørlandsskuffer
- 13 stk snø skyfler
- Diverse utstyr kan lånses fra KBR
- Diverse utstyr kan lånes fra Sivilforsvaret
Varslingsplan og kommunikasjonsplan
Tiltakskort
Det er ikke vurdert behov for egne tiltakskort tiltakskort. En ser for seg følgende senarioer som mest risikofylte og de er omhandlet i den vedlagte ROS analysen:
Strømbrudd i institusjoner
- Det har vært dialog med Helse og Mestring sine representanter innen beredskap og det er enighet at de må ta et hovedansvar for beredskap innenfor sykehjem og andre steder der det kan være syke personer som trenger ekstra hjelp i forbindelse med en krisesituasjon. Eiendom sine ansatte og vakt kan i den forbindelse være behjelpelig med hjelp og støtte som er naturlig for de å bidra med.
- Helse og mesting må til enhver tid sikre at de har trygge lagrere der nødvendig beredskapsutstyr til enhver tid er lagret og registrert på dedikerte plasser. Det kan være alt fra UPS, lamper og tepper. Se Beredskapsplaner for Helse og mestring
- Nødstrømsaggregat slår inn automatisk.
Store snømenger
- Dette senarioet er også beskrevet i ROS analysen.
- Telefonlister for ansatte som kan kalles ut ved behov
- Byggservice vakt er IKKE en del av beredskapsgruppen, men kaller ut mannskaper. Vedkommende som har vakt MÅ fortsette vakta som vanlig,- det er VIKTIG
- Andre i Byggservice vakt som har fri kan være frivillige til beredskapsgruppen.
- Følg med på værmeldingen
- Ved melding om ekstremsnø, så kan Kristofer Bjørnå tlf 913 31 533 eller 47 382 43 098 kontaktes dagen før for frigivelse av 2 stk snøfresere, Sørlandsskuffer og spader i Sivilforsvarets anlegg på Salemsveien
- Får du ikke tak i Kristofer så kan vakttelefonen til Sivilforsvaret kontaktes nr 911 54 871 eller 380 38 000.
- Når gruppen har behov for hjelp eller er utslitte, så kan HSH Kontaktes
- Jan Henning sørger for at alt utstyr er intakt til enhver tid og at det er bensin på kannene mm.
- Jan Henning har ansvar for vedlikehold av alt utstyr inkludert snøfresere.
- Det må føres timer for hver enkelt kunde (Barnehage) Alle disse har fått eget Ao som ligger i plania.
- Husk å ta vare på utstyret.
- Husk å ta alt utstyr tilbake til «lager» etter bruk.
- Meld ifra til J Jan Henning om utstyr er defekt eller forsvunnet.
- Overtid etter gjeldene satser : Vanlig betaling i normalarbeidstiden. 50 % imellom arbeidstid slutt til kl 21.00. 100 % overtid mellom kl. 21.00 og 06.00.
- Ved behov for firehjulstrekker, så kan Byggservice vakt kontaktes. Tlf. 977 61 219.
- Ved behov for flere firehjulstrekkere så kan Gøran tlf 920 20 830
Tiltakskort for hele kommunen
- Ansatte i eiendom har myndighet til å iverksette alle nødvendige strakstiltak for å hindre skade på liv og helse. Kommunalsjef skal om mulig godkjenne ressursbruken. Om ikke dette er mulig skal kommunalsjef underrettes så raskt som mulig om ressursbruken.
- Dersom ressursbruken blir mer omfattende enn det områdets økonomi tillater skal direktøren for By- og Stedsutvikling orientere kommunedirektør.
- Ved fare for eller oppstått skade på bygninger / materiell, skal alltid byggdrifter varsles.
- Disponibelt materiell: Kommunalsjef er ansvarlig for å kunne fremskaffe slik oversikt - se liste over.
- Kartinformasjon: Kommunalsjef er ansvarlig for å ha oversikt over tilgjengelig kartinformasjon: Kristiansandkartet
ROS analyse beredskap
ROS analyser HMS
Vedlegg
Forfatter: |
Helga Hodnemyr (Rådgiver)
|
Godkjent av: |
Helga Hodnemyr (Rådgiver)
|
Dokumentadministrator: |
Helga Hodnemyr (Rådgiver) |
Dokument-ID: |
10934 |
Gyldig fra: |
07.06.2024 |
Revisjonsfrist: |
23.11.2024 |