Beredskapsplan for By- og stedsutvikling v. 1.10

HURTIGPROSEDYRE VED KRISE

Strakstiltak og varsling

Ansatte skal på eget initiativ iverksette nødvendige strakstiltak for å hindre ulykke og begrense skade. 


Ivaretagelse av liv og helse prioriteres alltid før bygninger og materiell.

Iverksett strakstiltak for å hindre skade.              Skaff hjelp:  110 - Brann,  112 - Politi,  113 - Ambulanse

Meld fra til nærmeste leder eller kommunalsjef så raskt som mulig.​
- Kommunalsjef/ stedfortreder skal fungere som leder av krise inntil direktør eller stedfortreder har overtatt
- Direktøren kan i krisesituasjon etablere stedlig beredskapsledelse i områdene
- Direktøren varsler beredskapsleder og kommunedirektør når det er grunnlag for det

 

Vakttelefoner

Legevakt 38056290 Politivakt 38136000
Vakthavende brannsjef 91170484 Byggservice vakttelefon 97761219
Ingeniørvesenetet vakttelefon 38029363 Parkeringenhetens vakttelefon 90756380
Havnevakta 38006010 Kristiansand boligenhet 90535433
Barnevernsvakta 38075400 Transportsentralen 90581799
Tolk Sør 91313391    

Aktuelle varslingspunkt

Navn Stilling / funksjon Telefon Enhet / område Stedfortreder Telefon
Ragnar Evensen Direktør 90198087 By- og stedsutvikling Tone Iglebæk 41246833
Terje Lilletvedt Kommunalsjef 90538614 Ingeniørvesenet Glen Allan Eikeland 90984483
Aase Hørsdal Kommunalsjef 95216186 Parkvesenet Kurt Tange Jensen 97050090
Venke Moe Kommunalsjef 90979540 Plan og bygg Erik Heddeland Martens 95884016
Hans-Christian Gram Kommunalsjef 90831223 Eiendom Bård Kvislabakken 41559510
Knut Felberg Kommunalsjef 92840531 Klima- og arealutvikling Jan Erik Lindjord 93438767
Harald Karlsen Stabssjef utbygging 90684797 By- og stedsutvikling stab    
Tone Iglebæk Ass. direktør 41246833 By- og stedsutvikling stab    
Erik Sandsmark Stabssjef prosjekt 93031111 By- og stedsutvikling stab    

 

Mottak av meldinger

Dersom du mottar en melding fra ansatte eller andre om en uønsket hendelse eller ulykke/krise, skriv ned meldingen og spør etter:

Hvem ringer? Hvor har det skjedd, og når skjedde det? Hva har skjedd? – omfang – skader
Hva er behovet for hjelp? Hvem er på stedet? – brann – politi – helse Hvem er ansvarlig på stedet? – navn og telefonnummer

 

Huskeliste for krisehåndtering

  • Kartlegg situasjonen. Skaff deg oversikt og få nødvendig informasjon og fakta om hendelsen
  • Vurder situasjonen ut fra fakta
  • Varsle nærmeste kommunalsjef eller kommunalsjef
  • Iverksett strakstiltak for å hindre eller redusere skader og konsekvenser
  • Opprett kontakt med helse, NAV, politi og andre relevante aktører etter behov
  • Vurder behovet for informasjonstiltak internt og eksternt. Informasjonsberedskap ivaretas normalt av berørt kommunalsjef eller direktør
  • Loggfør inn- og utgående meldinger, iverksatte tiltak, statusrapporter mm 

 

 

Varslingsplan By- og stedsutvikling

BEREDSKAPSPLAN

Innhold

Hurtigprosedyre
Hensikt
Gjelder for
Ansvar for gjennomføring, revisjon og godkjenning av beredskapsplanen
Målsetting
Ansvar og oppgaver
Varsling av ledelse
Kommunikasjon
Økonomiske fullmakter
Vedlegg og referanser
Tiltakskort

 

 

Hensikt

Planen skal være styrende for beredskapsplanlegginging og håndtering av uønskede hendelser i Kristiansand kommune, der By- og stedsutvikling er ansvarlig enhet, eller blir trukket med i kommunens krisehåndtering.

 

Gjelder for

Dette dokumentet gjelder for alle tjenester og alle ansatte i By- og stedsutvikling i Kristiansand kommune. 

Til toppen

 

Ansvar for gjennomføring, revisjon og godkjenning av beredskapsplanen

Ansvar for gjennomføring

Beredskapsplan for By- og stedsutvikling skal være i tråd med kommunens Overordnet plan for kriseberedskap - HTML (Ikke tilgjengelig).

Direktøren, eller dens stedfortreder, har det overordnede ansvar for at nødvendige beredskapsplaner er utarbeidet og oppdatert.

Direktøren har ansvaret for å heve beredskapen fra gul til oransje. Dersom det krever økonomiske ressurser utover det området tillater skal direktøren orientere Kommunedirektøren. 

Kommunalsjefene har myndighet til å tre inn for direktøren etter behov. De skal også fungere som en støttefunksjon til direktøren etter behov.

Kommunalsjefene har myndighet til å iverksette nødvendige strakstiltak for å hindre eller begrense skade.

Direktør og kommunalsjefer kan beordre ansatte innenfor sitt ansvarsområde på jobb etter behov.

De fire beredskapsnivåene:

Grønt
område
Gult
område
Orange
overordnet
Rødt
overordnet
Normal håndtering med kommunens vaktordninger Kommunen blir varslet om en mulig hendelse, og vurderer situasjonen Kommunen blir varslet om en mulig krise eller oppstått hendelse, og setter nødvendig organisasjon i beredskap Krisen har inntruffet og kommunen setter full kriseorganisasjon

Til toppen

 

Ansvar for revisjon

Direktør sammen med stabssjef for utbygging har ansvar for at planen til enhver tid er i tråd med gjeldende krav og retningslinjer.
Kommunalsjef skal innenfor områdets ansvarsområde sørge at for at planen til enhver tid er oppdatert.
Områdets representanter i kommunens arbeidsutvalg for krisehåndtering (AU) skal orienteres om revisjon/endring av planen og skal bistå direktør og kommunalsjef i arbeidet.

Beredskapsplan for By- og stedsutvikling skal som et minimum revideres årlig og etter behov.


Ansvar for godkjenning

Direktøren skal godkjenne revisjon og endringer av planen.


Distribusjon av planen:

Planen skal være tilgjengelig i kommunens kvalitetssystem og i hvert kommunalsjef område.
Ved revisjoner skal planen oversendes til:

  • Kommunalsjefer i By- og stedsutvikling
  • Områdets representant i arbeidsutvalget (AU)
  • Kommunens beredskapsleder

Til toppen

 

Målsetting

By- og stedsutvikling skal ha en god beredskap mot aktuelle kriser og uønskede hendelser.
Kommunalområdet skal i en krise kunne samarbeide og samordne innsatsen internt i området, på tvers av faggrupper og med andre eksterne aktører.
Beredskapsplaner i området skal som hovedregel bygge på en risiko og sårbarhetsanalyse jfr. kommuneplanen og gjeldende lov og forskrifter.

Til toppen

 

Ansvar og oppgaver

By- og stedsutviklings ansvar og oppgaver ved uønskede hendelser og kriser er blant annet å sørge for at:

  • Krisen håndteres innad i eget område
  • Ordinære tjenester opprettholdes i området med mindre føringer og prioriteringer er gitt fra kriseledelsen evt direktør.
  • Det iverksettes og gjennomføres tiltak i eget område som er besluttet av kriseledelsen evt direktør.
  • Samarbeid med andre områder og eksterne aktører fungerer.
  • Informere AU om all virksomhet og samhandling utenfor eget område.
  • Følge opp forespørsel og rapporter fra AU

Direktøren for By- og stedsutvikling har det overordnede ansvaret for all krisehåndtering innefor sitt ansvarsområde og der områdets deltakelse kreves. Direktør, eller den han utpeker, skal delta i kommunens kriseledelse dersom denne etableres.
Kommunalområdet har en fast representant i kommunens arbeidsutvalg for krisehåndtering (AU):

  • 1 representant for hele området (for tiden Byingeniøren eller den han utnevner)

I områdets delegasjonsreglement har direktør delegert ansvar for oppfølging av områdets beredskapsplan med tilhørende tiltaksplaner m.m. til kommunalsjefene:

Org.JPG

 

 

Ved håndtering av kriser i området legges følgende til grunn:

  • Den som har det daglige ansvar, har ansvar også i en krise (ansvarsprinsipp)
  • Ansvaret i en krise skal være mest mulig lik daglig organisering (likhetsprinsipp)
  • En krise skal håndteres på lavest mulig nivå (nærhetsprinsipp)
  • Kommunen skal sikre best mulig samvirke med relevante aktører (samvirkeprinsipp)

Direktør har hovedansvaret for at alle oppgavene som skal gjøres i forbindelse med en krise blir utført. Dette kan kreve koordinering på tvers av kommunalsjefområder, og i en krise vil ansatte og ledere kunne bli bedt om å utføre arbeid som ikke tilligger stillingen til vanlig.

Hovedregel er at kommunalsjefene har ansvar for sitt område i en krisesituasjon.

Dersom kommunens kriseledelse er etablert, forholder direktør og kommunalsjef seg til kriseledelsens beslutninger, som koordineres av Arbeidsutvalget for krisehåndtering (AU).

Til toppen

 

Varsling av ledelse

Ansatte som observerer situasjoner som er blitt en krise, eller som kan føre til en krise, skal:

  • Iverksette nødvendige strakstiltak for å forhindre eller begrense skader.
  • Så raskt situasjonen tillater det, skal den ansatte melde fra til sin kommunalsjef som varsler direktøren. Dersom kommunalsjef ikke kan nås, skal direktøren i By- og Stedsutvikling varsles direkte. Dette gjelder også utenfor arbeidstid. Dersom ikke direktøren kan nåes, skal kriseledelsen varsles direkte.

Kommunalsjef skal sammen med direktør vurdere om hendelsen kan håndteres i området.
Direktør evt. kommunalsjef har ansvar for å varsle berørte enheter. Kommunalsjef har ansvar for varsling internt i området.


Dersom situasjon / hendelse kan utvikle seg til en større hendelse, skal områdets representant i arbeidsutvalget, rådmann og beredskapsleder varsles.


Ved alle typer krisehendelser som involverer By- og stedsutvikling skal det etableres et operativt arbeidsutvalg / gruppe i området.

Se også tiltakskort E-1 Etablering av Kriseledelse og arbeidsutvalg
Se også tiltakskort E-2 Etablering av AU og deres oppgaver
Se også tiltakskort E-3 Etablering av beredskapssekreteriat

Relevante dokument: Varslingsliste ledelse i kommunalområdet

Til toppen

 

Kommunikasjon

Å være tidlig ute med riktig informasjon til media, publikum og ansatte, er en viktig nøkkel for å lykkes med krisehåntering, og bør derfor prioriteres høyt.

Ved ulykker og kriser har normalt direktøren for området informasjonsansvar overfor tjenesten og ansatte. Dette omfatter både intern og ekstern informasjon, og det å forholde seg til media.

Ved uønskede hendelser som håndteres i kommunalområdet og som kun berører en enhet, skal det alltid utpekes en informasjonsanvarlig. Dette er som hovedregel kommunalsjef, med mindre annet er bestemt.

Informasjonsansvarlig skal sørge for at:

  • Områdets ansatte kan gi relevant informasjon ved henvendelser fra publikum
  • Ansatte vet hvem som er områdets talspersoner
  • Innhente nødvendig bistand fra kommunens kommunikasjonsenhet

Ved større hendelser hvor mer enn By- og stedsutvikling er involvert, skal områdets informasjonsvirksomhet koordineres iht. Overordnet plan for kriseberedskap - HTML (Ikke tilgjengelig), og administrasjonsområdets kriseinformasjonsplan.
Ansatte skal til enhver tid vite hvem som er informasjonsansvarlig, for å kunne henvise media videre.

Se også tiltakskort K-1 Krisekommunikasjon
Se også tiltakskort K-2 Mediehåndtering

Se Varslingsplan for Ingeniørvesenet

Til toppen

 

Økonomiske fullmakter

Ansatte i området har myndighet til å iverksette alle nødvendige strakstiltak for å hindre skade på liv og helse. Kommunalsjef skal om mulig godkjenne ressursbruken. Om ikke dette er mulig skal kommunalsjef underrettes så raskt som mulig om ressursbruken.
Dersom ressursbruken blir mer omfattende enn det områdets økonomi tillater skal direktøren for By- og Stedsutvikling orientere kommunedirektør.

Ved fare for eller oppstått skade på bygninger / materiell, skal alltid vaktmester og byggeier varsles (Kommunalsjefområdet Eiendom).

Disponibelt materiell: Kommunalsjef er ansvarlig for å kunne fremskaffe slik oversikt
Kartinformasjon: Kommunalsjef er ansvarlig for å ha oversikt over tilgjengelig kartinformasjon

Til toppen

 

Vedlegg og referanser

Varslingslister

 

 

Tiltakskort og kommunalsjefenes beredskapsplaner - for By- og stedsutvikling