HURTIGPROSEDYRE VED KRISE |
Ansatte skal på eget initiativ iverksette nødvendige strakstiltak for å hindre ulykke og begrense skade.
Ivaretagelse av liv og helse prioriteres alltid før bygninger og materiell.
Iverksett strakstiltak for å hindre skade. Skaff hjelp: 110 - Brann, 112 - Politi, 113 - Ambulanse |
Meld fra til nærmeste leder eller kommunalsjef så raskt som mulig.
- Kommunalsjef/ stedfortreder skal fungere som leder av krise inntil direktør eller stedfortreder har overtatt
- Direktøren kan i krisesituasjon etablere stedlig beredskapsledelse i områdene
- Direktøren varsler beredskapsleder og kommunedirektør når det er grunnlag for det
Legevakt | 38056290 | Politivakt | 38136000 |
Vakthavende brannsjef | 91170484 | Byggservice vakttelefon | 97761219 |
Ingeniørvesenetet vakttelefon | 38029363 | Parkeringenhetens vakttelefon | 90756380 |
Havnevakta | 38006010 | Kristiansand boligenhet | 90535433 |
Barnevernsvakta | 38075400 | Transportsentralen | 90581799 |
Tolk Sør | 91313391 |
Navn | Stilling / funksjon | Telefon | Enhet / område | Stedfortreder | Telefon |
---|---|---|---|---|---|
Ragnar Evensen | Direktør | 90198087 | By- og stedsutvikling | Tone Iglebæk | 41246833 |
Terje Lilletvedt | Kommunalsjef | 90538614 | Ingeniørvesenet | Glen Allan Eikeland | 90984483 |
Aase Hørsdal | Kommunalsjef | 95216186 | Parkvesenet | Kurt Tange Jensen | 97050090 |
Venke Moe | Kommunalsjef | 90979540 | Plan og bygg | Erik Heddeland Martens | 95884016 |
Hans-Christian Gram | Kommunalsjef | 90831223 | Eiendom | Bård Kvislabakken | 41559510 |
Knut Felberg | Kommunalsjef | 92840531 | Klima- og arealutvikling | Jan Erik Lindjord | 93438767 |
Harald Karlsen | Stabssjef utbygging | 90684797 | By- og stedsutvikling stab | ||
Tone Iglebæk | Ass. direktør | 41246833 | By- og stedsutvikling stab | ||
Erik Sandsmark | Stabssjef prosjekt | 93031111 | By- og stedsutvikling stab |
Dersom du mottar en melding fra ansatte eller andre om en uønsket hendelse eller ulykke/krise, skriv ned meldingen og spør etter:
Hvem ringer? | Hvor har det skjedd, og når skjedde det? | Hva har skjedd? – omfang – skader |
Hva er behovet for hjelp? | Hvem er på stedet? – brann – politi – helse | Hvem er ansvarlig på stedet? – navn og telefonnummer |
Varslingsplan By- og stedsutvikling
BEREDSKAPSPLAN |
Hurtigprosedyre
Hensikt
Gjelder for
Ansvar for gjennomføring, revisjon og godkjenning av beredskapsplanen
Målsetting
Ansvar og oppgaver
Varsling av ledelse
Kommunikasjon
Økonomiske fullmakter
Vedlegg og referanser
Tiltakskort
Planen skal være styrende for beredskapsplanlegginging og håndtering av uønskede hendelser i Kristiansand kommune, der By- og stedsutvikling er ansvarlig enhet, eller blir trukket med i kommunens krisehåndtering.
Dette dokumentet gjelder for alle tjenester og alle ansatte i By- og stedsutvikling i Kristiansand kommune.
Ansvar for gjennomføring
Beredskapsplan for By- og stedsutvikling skal være i tråd med kommunens Overordnet plan for kriseberedskap - HTML (Ikke tilgjengelig).
Direktøren, eller dens stedfortreder, har det overordnede ansvar for at nødvendige beredskapsplaner er utarbeidet og oppdatert.
Direktøren har ansvaret for å heve beredskapen fra gul til oransje. Dersom det krever økonomiske ressurser utover det området tillater skal direktøren orientere Kommunedirektøren.
Kommunalsjefene har myndighet til å tre inn for direktøren etter behov. De skal også fungere som en støttefunksjon til direktøren etter behov.
Kommunalsjefene har myndighet til å iverksette nødvendige strakstiltak for å hindre eller begrense skade.
Direktør og kommunalsjefer kan beordre ansatte innenfor sitt ansvarsområde på jobb etter behov.
De fire beredskapsnivåene:
Grønt område |
Gult område |
Orange overordnet |
Rødt overordnet |
Normal håndtering med kommunens vaktordninger | Kommunen blir varslet om en mulig hendelse, og vurderer situasjonen | Kommunen blir varslet om en mulig krise eller oppstått hendelse, og setter nødvendig organisasjon i beredskap | Krisen har inntruffet og kommunen setter full kriseorganisasjon |
Ansvar for revisjon
Direktør sammen med stabssjef for utbygging har ansvar for at planen til enhver tid er i tråd med gjeldende krav og retningslinjer.
Kommunalsjef skal innenfor områdets ansvarsområde sørge at for at planen til enhver tid er oppdatert.
Områdets representanter i kommunens arbeidsutvalg for krisehåndtering (AU) skal orienteres om revisjon/endring av planen og skal bistå direktør og kommunalsjef i arbeidet.
Beredskapsplan for By- og stedsutvikling skal som et minimum revideres årlig og etter behov.
Ansvar for godkjenning
Direktøren skal godkjenne revisjon og endringer av planen.
Planen skal være tilgjengelig i kommunens kvalitetssystem og i hvert kommunalsjef område.
Ved revisjoner skal planen oversendes til:
By- og stedsutvikling skal ha en god beredskap mot aktuelle kriser og uønskede hendelser.
Kommunalområdet skal i en krise kunne samarbeide og samordne innsatsen internt i området, på tvers av faggrupper og med andre eksterne aktører.
Beredskapsplaner i området skal som hovedregel bygge på en risiko og sårbarhetsanalyse jfr. kommuneplanen og gjeldende lov og forskrifter.
By- og stedsutviklings ansvar og oppgaver ved uønskede hendelser og kriser er blant annet å sørge for at:
Direktøren for By- og stedsutvikling har det overordnede ansvaret for all krisehåndtering innefor sitt ansvarsområde og der områdets deltakelse kreves. Direktør, eller den han utpeker, skal delta i kommunens kriseledelse dersom denne etableres.
Kommunalområdet har en fast representant i kommunens arbeidsutvalg for krisehåndtering (AU):
I områdets delegasjonsreglement har direktør delegert ansvar for oppfølging av områdets beredskapsplan med tilhørende tiltaksplaner m.m. til kommunalsjefene:
Ved håndtering av kriser i området legges følgende til grunn:
Direktør har hovedansvaret for at alle oppgavene som skal gjøres i forbindelse med en krise blir utført. Dette kan kreve koordinering på tvers av kommunalsjefområder, og i en krise vil ansatte og ledere kunne bli bedt om å utføre arbeid som ikke tilligger stillingen til vanlig.
Hovedregel er at kommunalsjefene har ansvar for sitt område i en krisesituasjon.
Dersom kommunens kriseledelse er etablert, forholder direktør og kommunalsjef seg til kriseledelsens beslutninger, som koordineres av Arbeidsutvalget for krisehåndtering (AU).
Ansatte som observerer situasjoner som er blitt en krise, eller som kan føre til en krise, skal:
Kommunalsjef skal sammen med direktør vurdere om hendelsen kan håndteres i området.
Direktør evt. kommunalsjef har ansvar for å varsle berørte enheter. Kommunalsjef har ansvar for varsling internt i området.
Dersom situasjon / hendelse kan utvikle seg til en større hendelse, skal områdets representant i arbeidsutvalget, rådmann og beredskapsleder varsles.
Ved alle typer krisehendelser som involverer By- og stedsutvikling skal det etableres et operativt arbeidsutvalg / gruppe i området.
Se også tiltakskort E-1 Etablering av Kriseledelse og arbeidsutvalg
Se også tiltakskort E-2 Etablering av AU og deres oppgaver
Se også tiltakskort E-3 Etablering av beredskapssekreteriat
Relevante dokument: Varslingsliste ledelse i kommunalområdet
Å være tidlig ute med riktig informasjon til media, publikum og ansatte, er en viktig nøkkel for å lykkes med krisehåntering, og bør derfor prioriteres høyt.
Ved ulykker og kriser har normalt direktøren for området informasjonsansvar overfor tjenesten og ansatte. Dette omfatter både intern og ekstern informasjon, og det å forholde seg til media.
Ved uønskede hendelser som håndteres i kommunalområdet og som kun berører en enhet, skal det alltid utpekes en informasjonsanvarlig. Dette er som hovedregel kommunalsjef, med mindre annet er bestemt.
Informasjonsansvarlig skal sørge for at:
Ved større hendelser hvor mer enn By- og stedsutvikling er involvert, skal områdets informasjonsvirksomhet koordineres iht. Overordnet plan for kriseberedskap - HTML (Ikke tilgjengelig), og administrasjonsområdets kriseinformasjonsplan.
Ansatte skal til enhver tid vite hvem som er informasjonsansvarlig, for å kunne henvise media videre.
Se også tiltakskort K-1 Krisekommunikasjon
Se også tiltakskort K-2 Mediehåndtering
Se Varslingsplan for Ingeniørvesenet
Ansatte i området har myndighet til å iverksette alle nødvendige strakstiltak for å hindre skade på liv og helse. Kommunalsjef skal om mulig godkjenne ressursbruken. Om ikke dette er mulig skal kommunalsjef underrettes så raskt som mulig om ressursbruken.
Dersom ressursbruken blir mer omfattende enn det områdets økonomi tillater skal direktøren for By- og Stedsutvikling orientere kommunedirektør.
Ved fare for eller oppstått skade på bygninger / materiell, skal alltid vaktmester og byggeier varsles (Kommunalsjefområdet Eiendom).
Disponibelt materiell: Kommunalsjef er ansvarlig for å kunne fremskaffe slik oversikt
Kartinformasjon: Kommunalsjef er ansvarlig for å ha oversikt over tilgjengelig kartinformasjon
Varslingsliste kriseledelsen i kommunen Overordnet plan for kriseberedskap - HTML (Ikke tilgjengelig)
Varslingsplan Ingeniørvesenet: Varslingsplan for vann, avløp og dammer (Gyldig)