Situasjon
Hendelse med tekniske driftsforstyrrelser som bortfall av nettverk, telefoni eller utfall av fagsystemer på legevaktsentralen.
Gjelder for
Alle ansatte på vakt i legevaktsentralen (LVS).
Gjennomføring
I situasjoner med tekniske driftsforstyrrelser, varsles alltid avdelingsleder eller enhetshetsleder på telefon.
Unntak fra dette er mellom 0000 og 0600, kun dersom personalet opplever å håndtere situasjonen.
Nr |
Aktuell situasjon og tiltak |
Ansvar |
1 |
Kontrollromsløsning i nødnett fungerer ikke
Dette innebærer at telefoner ikke kommer inn på bordet og kan besvares gjennom gjenom nødnett, enten pga sentrale eller lokale feil, nettverksproblemer eller annet.
Tiltak
- Reservetelefoni må aktiveres. Ring HDO på telefon 61 18 28 00 eller 08915, og be de aktivere reservetelefoniløsning.
|
Vaktkoord. sykepleier
Operatører på vakt |
2
|
Både kontrollromsløsning og reservetelefoniløsning fungerer ikke
At ikke resevertelefoniløsning fungerer, kan skyldes tekniske problemer i Nødnett, i Telenornettet eller Mobilt bedriftsnett, eller at mobilnettet er ustabilt.
Tiltak:
- Alternative reservetelefoner kan forsøkes, dersom HDO klarer å rute 116117 til de. 1-2 mobiltelefoner med ICE-nett, kan lånes på Responssenteret.
- Dersom ikke HDO kan rute om trafikken fra 116117, kontakter leder eller vaktkoordinerende sykepleier en kommunikasjonsrådgiver som kan be media om å orientere publikum om midlertidige legevaktnummer, og legge ut info på facebook og nettsidene.
|
Vaktkoord. sykepleier
Operatører på vakt |
3
|
CGM fungerer ikke
Kan skyldes problemer med server på EG eller med datanettverk.
Gjelder hendelse der CGM ikke fungerer i det hele tatt på LVS.
Tiltak:
- I påvente av at feilen løses iverksettes Tiltakskort: Manuelle rutiner ved Legevaktsentralen på Valhalla.
- Sjekke ut med Legevakt på EG om det er driftsforstyrrelser der. Systemansvarlig Venke Åmli varsles alltid på epost eller på telefon 93026623 ved driftsfeil.
- 8-16 mandag til fredag kontaktes IT-tjenesten for feilsøking.
- 16-23 og 8-23 i helg kontaktes først:
- Netsecurity - Arild Hegland tlf 97140804
- Om ikke Netsecurity kan bistå, kontaktes IT-tjenestens leder Kari Røskaft (93026623) eller Stein Ånensen 90730775 eller Kenneth Fedog (91560980)
- 23-08 - Som hovedregel skal manuelle rutiner benyttes, men dersom det er natt til lørdag eller søndag, kan det vurderes å følge punkt 4.
|
|
4 |
Kommunalt nett fungerer ikke
En kan ikke bruke kommunale systemer eller internett som normalt.
Tiltak:
- Mandag til fredag 8-16: IT-tjenesten varsles for feilsøking
- I påvente av feilretting:
|
|
5 |
|
|
|
|
|
|
|
|