Tiltakskort: Reserveløsninger Legevaktsentralen på Valhalla v. 1.0

Situasjon

Hendelse med tekniske driftsforstyrrelser som bortfall av nettverk, telefoni eller utfall av fagsystemer på legevaktsentralen. 

Gjelder for

Alle ansatte på vakt i legevaktsentralen (LVS).

Gjennomføring​

I situasjoner med tekniske driftsforstyrrelser, varsles alltid avdelingsleder eller enhetshetsleder på telefon.
Unntak fra dette er mellom 0000 og 0600, kun dersom personalet opplever å håndtere situasjonen.

Nr Aktuell situasjon og tiltak Ansvar
1 Kontrollromsløsning i nødnett fungerer ikke
Dette innebærer at telefoner ikke kommer inn på bordet og kan besvares gjennom gjenom nødnett, enten pga sentrale eller lokale feil, nettverksproblemer eller annet.

Tiltak
  1. Reservetelefoni må aktiveres. Ring HDO på telefon 61 18 28 00 eller 08915, og be de aktivere reservetelefoniløsning.
Vaktkoord. sykepleier
Operatører på vakt
2


 
Både kontrollromsløsning og reservetelefoniløsning fungerer ikke
At ikke resevertelefoniløsning fungerer, kan skyldes tekniske problemer i Nødnett, i Telenornettet eller Mobilt bedriftsnett, eller at mobilnettet er ustabilt.

Tiltak:
  1. Alternative reservetelefoner kan forsøkes, dersom HDO klarer å rute 116117 til de. 1-2 mobiltelefoner med ICE-nett, kan lånes på Responssenteret.
  2. Dersom ikke HDO kan rute om trafikken fra 116117, kontakter leder eller vaktkoordinerende sykepleier en kommunikasjonsrådgiver som kan be media om å orientere publikum om midlertidige legevaktnummer, og legge ut info på facebook og nettsidene.
Vaktkoord. sykepleier
​Operatører på vakt
3


 
CGM fungerer ikke
Kan skyldes problemer med server på EG eller med datanettverk.
Gjelder hendelse der CGM ikke fungerer i det hele tatt på LVS.

Tiltak:
  1. I påvente av at feilen løses iverksettes Tiltakskort: Manuelle rutiner ved Legevaktsentralen på Valhalla.
  2. Sjekke ut med Legevakt på EG om det er driftsforstyrrelser der. Systemansvarlig Venke Åmli varsles alltid på epost eller på telefon 93026623 ved driftsfeil.
  3. 8-16 mandag til fredag kontaktes IT-tjenesten for feilsøking. 
  4. 16-23 og 8-23 i helg kontaktes først:
    • Netsecurity - Arild Hegland tlf 97140804
    • Om ikke Netsecurity kan bistå, kontaktes IT-tjenestens leder Kari Røskaft (93026623) eller Stein Ånensen 90730775 eller Kenneth Fedog (91560980)
  5. 23-08 - Som hovedregel skal manuelle rutiner benyttes, men dersom det er natt til lørdag eller søndag, kan det vurderes å følge punkt 4.
 
4 Kommunalt nett fungerer ikke
En kan ikke bruke kommunale systemer eller internett som normalt.

Tiltak:
  • Mandag til fredag 8-16: IT-tjenesten varsles for feilsøking
  • I påvente av feilretting:
 
5