Klagebehandling (plansaker)
v. 1.5
Innledende vurdering av klage
- Klagebehandlingen skal skje i egen nyopprettet klagesak i plan&build. Sak navngis etter oppskrift i plan&build - guide klagesaksbehandling.
- Klagen drøftes med jurist og ledelsen dersom det er spesielle juridiske problemstillinger.
- Vurder om det foreligger klage, jf. fvl. § 32. Ved tvil skal avsender kontaktes for avklaring.
- Vurder om klager er part eller har rettslig klageinteresse, jf. fvl. §28 og at klagefristen overholdt, jf. fvl. § 29. (Dersom disse vilkårene ikke er oppfylt skal klagen avvises i eget vedtak. Dette er et enkeltvedtak som det må gis klagerett på. Selve klagen skal da ikke behandles. Dersom avvisningsvedtaket påklages, skal dette behandles av kommunen. Dersom kommunen ikke tar denne til følge, sendes klagen på avvisningsvedtaket videre til Statsforvalteren. Opphever Statsforvalteren avvisningen, skal selve klagen behandles.)
- Det må vurderes om klagen skal gis oppsettende virkning. Dersom klager eller annen med rettslig klageinteresse har anmodet om oppsettende virkning må dette vurderes. Vurderingen må skje snarest mulig. Dersom det er bedt om oppsettende virkning skal det i oversendelsesbrevet opplyses hvorvidt kommunen har truffet beslutning om oppsettende virkning.
Realitetsbehandling av klage
- Klagesaker som ikke er av prinsipiell betydning behandles etter delegert myndighet. Klagesaker av prinsipiell betydning skal legges fram for areal- og miljøutvalget. Dersom det er tvil om en sak er prinsipiell avklares dette med ledelsen. (Nb – prinsipielle saker er ikke det samme som kontroversielle saker!)
- Vurder om det foreligger saksbehandlingsfeil, om det er kommet nye opplysninger/ dokumentasjon i saken, og om det er tvil ved skjønnet.
- Ved flere klager på samme vedtak er hovedregelen at hver klage behandles for seg. Kravet til individuell behandling kan likevel oppfylles ved at en gjør et klart skille mellom hver klage.
- Alle forhold i klagene må behandles og omtales. Nye anførsler må vurderes og kommenteres. Dersom klagen tar opp samme tema som i høringsuttalelser, kan det henvises til vurdering i saksfremlegg til sluttbehandling.
- Skriv klagesaken med brev - klage (delegert fullmakt) eller saksfremlegg – klage (politisk behandling).
- Alternative saksganger:
- Klagen(e) tas ikke til følge: Klagen sendes Statsforvalteren for endelig avgjørelse i brev - klage (AMU).
- Klagen(e) tas til følge: Saksgang må drøftes i hver enkelt sak. Hovedregelen er at vesentlige endringer må vedtas av bystyret. Mindre endringer vedtas administrativt eller av areal- og miljøutvalget. Høring må i begge tilfeller vurderes. Det må alltid gis klagerett på vedtak av endring.
Statsforvalterens vedtak
- Statsforvalterens endelige avgjørelse sendes kommunen med kopi til klager. Sjekk at alle berørte parter er varslet om vedtaket, inkludert forslagsstiller. Send kopi av Statsforvalterens vedtak, og eventuelt brev fra Sivilombudsmannen til kommuneadvokaten v/ Elisabeth Grønningsæter.
- Dersom Statsforvalteren stadfester kommunens vedtak kan klagesaken avsluttes i plan&build, se plan&build - guide klagesaksbehandling og plansaken kan arkiveres - gå til henholdsvis:
Maler
Aktuelle lenker
Forfatter: |
Helga Hodnemyr (Rådgiver)
|
Godkjent av: |
Eirik Heddeland Martens (Leder/virksomhetsleder)
|
Dokumentadministrator: |
Elin Aabel Bergland (Arkitekt) |
Dokument-ID: |
13410 |
Gyldig fra: |
11.09.2024 |
Revisjonsfrist: |
11.09.2027 |