Forvaltning av lokal luftkvalitet - prosedyre for v. 1.0

Hensikt

Hensikten med dette dokumentet er å sikre at kommunens ledere og ansatte følger god praksis i forhold til lokal luftkvalitet. Lokal luftkvalitet reguleres gjennom flere regelverk; forurensingsloven, folkehelseloven, vegtrafikkloven og vegloven. Kommunene skal beskytte befolkningen mot luftforurensning og flere avdelinger i kommunen har et ansvar eller rolle i forhold til dette.  

 


 

Gjelder for

Prosedyren gjelder særlig for miljøvernenheten (forurensningsmyndighet), men også for ingeniørvesenet (veieier, målenettoperatør), miljørettet helsevern (helsemyndighet) og planavdelingen (planmyndighet).  

 

 

Ansvar for gjennomføring

Arbeidsgiver skal se til at prosedyren er etablert og er korrekt. Arbeidsgiver skal gjøre den kjent for de som skal benytte prosedyren og skal invitere til forbedring av den. De ansatte skal følge den.

 

 

Beskrivelse 


Regelverk og mål 

Lokal luftforurensning reguleres gjennom flere regelverk; forurensingsloven, folkehelseloven, vegtrafikkloven og vegloven. 

Veiledning knyttet til regelverk og hvem har ansvar for hva finner man her: 

Denne prosedyren er knytet mest til forvaltning ihht. Forurensingsforskriften kapittel 7. Forskriften har som formål å fremme menneskers helse og trivsel og beskytte vegetasjon og økosystemer ved å sette minimumskrav til kvaliteten på utendørs luft og sikre at disse blir overholdt. Forskriften stiller krav til for eks. gjennomføring av målinger, utarbeidelse av tiltaksutredninger og tilgjengeliggjøring av informasjon til publikum.  

I kommuneplan samfunnsdel er det vedtatt mål om å "sikre at innbyggerne har ren luft". Det vil si at kommune må minst sikre at luftforurensningsnivåer ligger under grenseverdier, angitt i forurensningsforskriften. Men kommune bør tilstrebe å få luftforurensningsnivåer under luftkvalitetskriterier, der folk bor eller oppholder seg. Luftkvalitetskriterier er kriterier for luftkvalitet som angir hvilke nivåer av forurenset luft som er trygge for de aller fleste i befolkningen fastsatt av Miljødirektoratet og Folkehelseinstituttet har fastsatt  (Luftkvalitet og luftforurensning - FHI).

 

Ansvarsfordeling i kommunen

  • Kommunene skal beskytte befolkningen mot luftforurensning og flere avdelinger i kommunen har et ansvar eller rolle ifht. dette:

 

Forurensningsmyndighet

  • Som forurensningsmyndighet har kommunen en rekke plikter og muligheter i sin oppføling av at krav i forskriften overholdes. Forurensningsmyndighet rolle er delegert til miljøvernenheten.

 

Kommunen skal:

  • kjenne til forurensningssituasjonen i kommunen.
  • involvere aktuelle anleggseiere i arbeidet med tiltaksutredning.
  • sende tiltaksutredninger til Miljødirektoratet senest to år etter at tiltaksutredningsplikten er utløst (Kommune, SVV og AFK har utarbeidet en tiltaksutredning for svevestøv og Glencore Nikkelverk for nikkel)
  • føre tilsyn med at bestemmelsene overholdes

 

Kommunen skal sørge for:

  • etablering av målestasjoner.
  • gjennomføring av målinger/beregninger
  • utarbeidelse av tiltaksutredninger
  • å varsle og informere allmenheten ved brudd på alarmtersklene
  • at allmenheten er informert om luftkvalitet og tiltaksutredninger i kommunen
  • månedlig rapportering av måledata om luftkvalitet til den sentrale databasen for luftkvalitetsdata
  • at eiere av mindre fyringsanlegg oppfyller sin andel av pliktene for å overholde grenseverdier og målsettingsverdier

 

Kommunen kan:

  • gi nødvendige pålegg for å sikre at kravene i kapittelet overholdes
  • gjøre vedtak om at plikter som en anleggseier har i stedet skal legge på en annen som driver forurensende virksomhet
  • i særlige tilfeller pålegge anleggseier å gjennomføre plikter selv om anlegget ikke bidrar vesentlig til konsentrasjonen av de enkelte stoffene
  • pålegge anleggseier å dekke kostander ved målinger/beregninger, utarbeidelse av tiltaksutredninger, varsling av alarmterskler, informasjon om luftkvalitet og tiltaksutredninger, rapportering av luftovervåkningsdata og tilsyn
  • pålegge eiere av mindre fyringsanlegg å dekke kostnader
  • fastsette tvangsmulkt for å sikre at bestemmelsene i kapittelet overholdes

 

Kommunestyret:

  • kan regulere utslippene fra mindre fyringsanlegg ved forskrift eller enkeltvedtak. Dette er ikke regulert i dag.
  • kan gi forskrift om gebyr for saksbehandling og kontroll av krav. Det er ikke en slik forskrift i Kristiansand.
  • eller en særskilt klagenemd opprettet av kommunestyret er klageinstans for andre vedtak enn de som behandles av Miljødirektoratet eller Klima- og miljødepartementet.

 

Anleggseier (eks. veier - ingeniørvesenet) er ansvarlig forurenser, og skal:

  • medvirke til målinger, beregninger og tiltaksutredninger og dekke kostnader basert på sine bidrag til overskridelser.
  • sørge for å gjennomføre nødvendige tiltak for å sikre at grenseverdiene blir overholdt. Det gjennomføres ekstra feiing på kommunale veier i sentrum.
  • dekke sin del av kostnadene forbundet med gjennomføringen av tiltak

 

Den kommunale helsemyndigheten 

  • Kan treffe vedtak etter Folkehelseloven  for å ivareta folkehelse, selv om forholdet også er regulert av forurensningsloven.
  • Forurensningsmyndigheten (miljøvernenheten) har tett samarbeid med kommuneoverlegen og miljørettet helsevern i aktuelle saker. I tillegg til samarbeid ved behov, er det etablert en samarbeidsgruppe (forurensningsgruppa), med månedlige møter.

 

Planmyndighet og arealplanlegging

 

Innen plansaker er luftkvalitet ivaretatt i internkontrollsystemet til plan og bygningsetaten på følgende måte:

 

Måleoperatør

 

 

Tjenester og verktøyer for forvalting av lokal luftkvalitet

 

Verktøy fra Miljødirektoratet

  • Overordnet side fra MD
  • Fagbrukertjeneste for luftkvalitet  gir en god oversikt over lokal luftkvalitet.  Her er måledata og beregninger av historiske luftkvalitet fra 2016 (forurensningskart, befolkningseksponering, kilder og kildebidrag, luftsonekart)
  • Dashboard for kommuner er en del av varslingstjenesten Luftkvalitet i Norge, for fagbrukere. Tjenesten inneholder avanserte visninger i kart og tabeller av varslingen som inkluderer meteorologi og utslippsfordeling.
  • Nasjonal måledataoversikt som gir avanserte visninger i tabeller av målinger av luftkvalitet fra 2009-2020.
  • Tiltakskalkulator for luftkvalitet (krever brukernavn) - i tiltakskalkulatoren kan kommunene teste effekten av tiltak for å redusere lokal luftforurensning.
  • Rapporteringsverktøy (krever brukernavn) - Innsyns og rapporteringsverktøy for kommunale veidata til lokale luftberegninger. For at tjenestene skal være så treffsikre som mulig er det behov for best mulig inngangsdata. Det er utviklet et eget verktøy for at kommunen skal kunne se, og dersom nødvendig korrigere, veidriftsdata og informasjon om piggdekkandel og start og slutt for piggdekksesong. 
  • Varslingstjenesten  - Luftkvalitet i Norge inneholder måledata og beregninger av lokal luftkvalitet som viser hvordan luftkvaliteten er i hele Norge nå og fram i tid. Data fra Norges målestasjoner opp til to uker tilbake i tid er også tilgjengelig, i tillegg til helseråd og informasjon om lokal luftkvalitet. Nettsiden brukes for å informere publikum. Ved innlogging her er det også mulighet til å skrive egne kommentarer til varselet.

 

Viktige samarbeidsarenaer:

  • Bedre byluft- forum (BBF) er en nasjonal møteplass og en diskusjonsarena for å utveksle informasjon og kunnskap om lokal luftkvalitet. https://www.miljodirektoratet.no/ansvarsomrader/forurensning/luftkvalitet/bedre-byluftforum/
  • Kommune delta i nasjonalt nettverk for luftkvalitet for kommuner som Miljødirektoratet arrangerer. Møte gjennomføres i forlengelsen av BBF.
  • Lokalt samarbeid for bedre luftkvalitet - SVV, Agder Fylkeskommune, Kristiansand kommune (miljøvernavdeling er koordinator, ingeniørvesenet). Samarbeid om tiltaksutredningen, måling av luftkvalitet og veirenhold.

 

 

Tiltaksutredning:

I Kristiansand kommunen er det utløst tiltaksutredningsplikt for svevestøv (PM10) og Nikkel. Status for gjennomføring av tiltak i handlingsplaner legges ut på kom. Nettside om luftkvalitet. Kristiansand kommune - Luftkvalitet

 

Tiltaksutredning nikkel

  • Overskridelser av målsetningsverdig for nikkel, ved industri målestasjon ved Glencore Nikkelverk, over flere år har utløst plikt til å utarbeide en tiltaksutredning for lokal luftkvalitet, rettet mot nikkel.
  • Kommune, som forurensningsmyndighet for lokal luftkvalitet (miljøvernenheten), skal sørge for at tiltaksutredningen blir utarbeidet og det skal årlig rapporteres å status. Glencore Nikkelverk er ansvarlig for å utarbeidet tiltaksutredning og gjennomføre tiltak

 

Tiltaksutredning svevestøv

  • Tiltaksutredningen
  • Overskridelser av øvre vurderingsterskel for PM10, ved veinær målestasjon, over flere år har Kristiansand kommunen har utløst plikt til å utarbeide en tiltaksutredning for lokal luftkvalitet, rettet mot svevestøv (PM10). Tiltaksutredningen med tilhørende handlingsplan og plan for episoder med høy luftforurensning luftkvalitet ble vedtatt i Bystyret 15.09.2021, sak 220/21.
  • Kommune, som forurensningsmyndighet for lokal luftkvalitet (miljøvernenheten), skal sørge for at tiltaksutredningen blir utarbeidet og det skal årlig rapporteres å status. Glencore Nikkelverk er ansvarlig for å utarbeidet tiltaksutredning og gjennomføre tiltak

 

 

Oppfølging av handlingsplanen for svevstøvsvevestøv

  • Handlingsplan for svevestøv
  • Krav i forskriften til å rapportere til MD status for gjennomføring av tiltak annethvert år (2023-2025-2027) – ansvar miljøvernenheten
  • Revidere tiltaksutredning hvert 4. år hvis svevestøv verdier ligger fortsatt over øvre vurderingsterskel
  • Ved endring av HP skal MD orienteres og tiltakspakke revideres slik at den vil oppnå ønsket effekt
  • Gjennomføring av tiltak – ansvarsfordeling i handlingsplanen
  • Spesielt om noen tiltak:
    • Piggdekkgebyr:
    • Den store endringen i handlingsplanen er avvikling av piggdekkgebyr fra våren 2023. Piggdekkgebyr har vært et viktig tiltak i handlingsplanen. I forbindelsen med avviklingen har COWI utarbeidet rapport med faglig vurdering hvilken konsekvens vil avvikling ha for luftkvalitet og hvilke kompenserende tiltak er aktuelle. Rapporten er vedlagt. Fremover blir det økt fokus på kompenserende tiltak, særlig veirenhold og støvdemping.
  • Pant for piggdekk Kristiansand kommune - Panteordning for piggdekk
    • Ansvar for ordningen miljøvernenheten - sørge for informasjon ut, oppdatering av nettsiden, maler, sørge for at skjema aktiveres (kommunikasjon bistå), økonomi ansvar
    • Behandling  av søknader og utbetaling - servicetorget
  • Pant gammel vedovn
    • Ansvar for ordningen miljøvernenheten - sørge for informasjon ut, oppdatering av nettsiden, maler, sørge for at skjema aktiveres (kommunikasjon bistå), økonomi ansvar.
    • Behandling av søknader og utbetaling - servicetorget
  • Bedre veirenhold og støvdemping
    • Samarbeid mellom veiere - SVV, Agder Fylkeskommune og kommunen (ingeniørvesenet). Miljøvernenheten koordinerer, bistå faglig ift. luftkvalitet. Jevnlige arbeidsmøter.
  • Nasjonal piggdekktelling: Gjennomføres hvert år på baste plasser. Fylkeskommunen er ansvarlig og  rapporterer til SVV. Ingeniørvesenet og parkering gjennomfører telling på fasteplasser i uke 6/7 hvert år. Miljøvernenheten koordinerer, har prosedyren og skjema og rapporterer til fylkeskommunen.

 

 

Informasjon til innbyggerne: 

  • Ansvar for nettsiden har miljøvernenheten. Denne skal oppdateres jevnlig og minst to ganger i året. 

  • Årsrapport - utarbeidet innen mai,  selv om ikke alle data er endelig godkjent (til kommune sin årsrapport, ATP rapport, osv) 

  • I begynnelsen av hver vintersesong og ved perioder med mye luftforurensning publisere en nyhetssak 

 

 

Definisjoner

 

  • Vi har forskjellige anbefalinger og juridisk bindende grenser for luftforurensningsnivåene i Norge. Dette inkluderer de helsebaserte luftkvalitetskriteriene og nasjonalt mål for luftforurensning, samt spesifikke grenser i forurensningsforskriften. 

 

  • Luftkvalitetskriterier
    Luftkvalitetskriteriene er fastsatt av Folkehelseinstituttet og Miljødirektoratet, og er basert på forskning på uønskede helseeffekter av de ulike luftforurensende komponentene. Kriteriene angir et nivå av luftforurensning som de aller fleste kan utsettes for uten at det oppstår helseskade. Overskridelser av luftkvalitetskriterier betyr ikke nødvendigvis at det vil inntreffe negative helse­effekter, men at sannsynligheten for at noen vil oppleve slike effekter, vil øke. 

  

  • Nasjonalt mål 
    Regjeringen har også fastsatt et nasjonalt mål for trygg luft (Miljøstatus, 2021). Dette målet er helsebasert og tilsvarer utvalgte luftkvalitetskriterier for svevestøv og NO2. Det nasjonale målet er ikke rettslig bindende, men viser ambisjonsnivået for luftkvaliteten. 

 

  • Grenseverdier 
    Grenseverdier er minimumskrav for utendørs luftkvalitet som er forankret i loven. Grenseverdiene for de ulike komponentene er fastsatt i forurensningsforskriften. I tillegg til å ta hensyn til helseeffekter, er det også tatt økonomiske og praktiske hensyn når grenseverdiene fastsettes. Grenseverdiene for svevestøv er nylig revidert, og nye grenseverdier gjelder fra 1. januar 2022, se forskrift om begrensning av forurensning (Lovdata). 

  

  • Lokal luftforurensning reguleres av forurensningsforskriften kapittel 7. 
    Forskriften har som formål å fremme menneskers helse og trivsel og beskytte vegetasjon og økosystemer ved å sette minimumskrav til kvaliteten på utendørs luft og sikre at disse blir overholdt. Forskriften stiller krav til for eks. gjennomføring av målinger, utarbeidelse av tiltaksutredninger og tilgjengeliggjøring av informasjon til publikum 

 

 

Vedlegg og referanser