Inkluderende støttesystem - Veileder for tilpasset opplæring og tilfredsstillende utbytte v. 1.0

Inkluderendestøttesystem -.Veileder for tilpassetopplæring ogtilfredsstillende utbytteInnholdInnledningGrunnlaget for et inkluderende støttesystemSystem og praksis for tilpasset opplæring ogtilfredsstillende utbytteÅrshjul for faste aktiviteterMaler og støtteark

 

 

Innhold

Innledning

Grunnlaget for et inkluderende støttesystem.

Jevnlig vurdering av opplæringens kvalitet.

Tilpasset opplæring og tilfredsstillende utbytte.

Oppbygging av et inkluderende støttesystem.

Skolens eget økosystem.

Skolens koordineringsgruppe – fleksibilitet og kvalitet

Inkludering, pedagogisk analyse og inkluderingsarenaer på skolen.

System og praksis for tilpasset opplæring og tilfredsstillende utbytte.

Skolens praksis for tilpasset opplæring.

Årlige arbeid med å beskrive praksis for tilpasset opplæring.

Tilfredsstillende utbytte.

Lærer og trinnets ansvar og hovedoppgaver.

Koordineringsgruppens ansvar og hovedoppgaver.

Individuell tilrettelegging.

Årshjul for faste aktiviteter

Årshjul for trinn.

Årshjul for koordineringsgruppen (KG)

Årshjul for utviklingsgruppen (UG)

 

 

Innledning

Skolen er til for barn og unge av flere grunner: å lære fag, delta i fellesskap og utvikle seg som personer. Et grunnleggende menneskelig behov, uavhengig av alder, er å føle seg inkludert i fellesskap. Viktige mål for Kristiansand er at alle barn og unge opplever å høre til og skaper et grunnlag for å lykkes videre i livet.

Barns rett til et trygt og godt læringsmiljø henger tett sammen med retten til tilfredsstillende utbytte av opplæringen. Reell inkludering består av tre elementer som må oppleves samtidig: å være sammen, å gjøre sammen og å ha gjensidig utbytte.

Skolene skal jevnlig vurdere om organisering, tilrettelegging og gjennomføringen av opplæringen medvirker til å følge prinsippene og nå målene beskrevet i gjeldende læreplan. Barnekonvensjonen og Grunnloven sier at barnets beste skal være et grunnleggende hensyn i alle saker som berører barn. I vurderinger, som gjengitt over, beskriver Opplæringsloven at dette skal gjelde for alle elever.

Veilederen har hovedfokus på system- og praksisutvikling. Veilederen omhandler mer spesifikt hvordan skoler i Kristiansand omsetter Opplæringslovens kapittel 11. Den andre veilederen for Trygt og godt skolemiljø i Kristiansand og opplæringslovens kapittel 10 om elevens beste og elevmedvirkning, må derfor også sees i sammenheng med denne veilederen.

Arbeidet krever tilnærming på flere nivåer. Vi må forstå grunnlaget, ha felles modeller for kommunikasjon, beskrive skolens økosystem og holde oss oppdatert på forskning. Skolen skal både arbeide forebyggende og tilpasse opplæringen, samt ha et system som følger med på elevenes læringsutbytte, melder fra ved bekymringer, iverksetter tiltak og evaluerer om disse gir positiv utvikling. Tett samarbeid med PPT og andre aktører er avgjørende. Spesielt viktig er samarbeidet med PPT både for tilpasset opplæring for alle, og for å skape ekstraordinære tiltak når det trengs.

Veilederen med tilhørende støttemateriell skal bidra til:

  • Å skape likere rammer for arbeidet med inkluderende støttesystem  
  • Å utvikle praksis og system for å følge med, prøve ut, melde fra, følge opp og videreutvikle skolens arbeid med tilpasset opplæring og vurdering av tilfredsstillende læringsutbytte
  • Å tydeliggjøre, evaluere og forbedre skolenes pågående læringsarbeid
 

Grunnlaget for et inkluderende støttesystem

Denne delen handler om grunnlaget for inkluderende støttesystem med særlig vekt på skolebasert kvalitetsutvikling, tilpasset opplæring og tilfredsstillende utbytte av opplæringen. Hovedkilder er Opplæringsloven, LK20, Udir sine veiledninger og ressurser. Alle kildene er gjengitt med direkte lenker i vedlegg som støtte til praksisutvikling: Hovedkilder og direkte lenker til del 1.

 

Jevnlig vurdering av opplæringens kvalitet

Skolene skal jevnlig vurdere i hvilken grad organisering, tilrettelegging og gjennomføringen av opplæringen medvirker til å følge prinsippene og nå målene for opplæringen (Oppl. § 17-12 tredje ledd). En systematisk kvalitetsutvikling av skolene forutsetter gode strukturer og prosesser for samarbeid og dialog.

Statsforvalteren i Rogaland påpekte i sin rapport etter tilsyn med skolebasert vurdering i 2020 at det var særlig to forhold som virker å være utfordrende i skolens kvalitetsutviklingsarbeid:

  • Å analysere og sammenstille kunnskap de har om elevenes læring og resultater, og koble dette mot elevenes måloppnåelse.
  • Å finne gode ordninger for å involvere elevene og foresatte i arbeidet med kvalitetsutvikling (Oppl. § 10-4 Skoledemokratiet)

I Kristiansand har vi utviklet skolebasert vurdering og kvalitetsutvikling som del av skolenes eget årshjul, og knytte dette opp mot administrativ skoleeier sitt system for oppfølging og støtte. Involvering av elever skjer løpende gjennom hele året og skal særlig knyttes til skolebasert vurdering. Årshjul under viser hovedfaser og hovedaktiviteter i årshjulet.

 

Tilpasset opplæring og tilfredsstillende utbytte

Tilpasset opplæring ligger i kjernen av det daglige lærerarbeidet og skolens virksomhet. Hva betyr tilpasset opplæring på den enkelte skole, på tvers av skoler og samlet for kommunen?  Hvorfor er tilpasset opplæring viktig?

Oppvekst bygger sin strategi på inkludering, gode læringsmiljøer og at undervisningen tilpasses i samarbeid med elevene og hjemmene. Kjernen i Rammeverk for kvalitet og mestring: "Alle barn og unge opplever trygghet, tilhørighet og mestring"  Rammeverket beskriver vårt felles formål.

  

I ny opplæringslov kan tilpasset opplæring betraktes som en side av en mynt der tilfredsstillende utbytte er den andre siden. Disse to er gjensidig avhengig av hverandre og bør forstås i sammenheng.

                                     

 

Disse to paragrafene reiser flere spørsmål som veilederen søker gode lokale løsninger på. Hvilke forventninger ligger det til at kommunen skal sørge for at opplæringen er tilpasset? Hva legger lærerne i det å følge med på samt vurdere elevers utbytte av opplæringen? Hva består de ulike delpliktene av, hvordan er arbeidsflyten i disse og hva kan kvalitet i praksis bety når disse prosessene sees i sammenheng?

Utdanningsdirektoratet (Udir) har utarbeidet egne veiledere og støttemateriell til bruk for kommuner og skoler i sitt lokale læringsarbeid. Materiellet gir beskrivelser og tolkninger som er gode utgangspunkter for å skape praksis som ivaretar prinsippene.

I Veileder om tilpasset opplæring og individuell tilrettelegging presiseres skolens plikt til å tilpasse opplæringen. Skolen skal tilpasse opplæringen slik at alle elevene får muligheter til læring og utvikling. Det er ikke en individuell rett for den enkelte eleven, men opplæringen skal utformes slik at elevene over tid får et tilfredsstillende utbytte.

Tilpasset opplæring skal i hovedsak skje innenfor fellesskapet og det skal jobbes aktivt for at elevene er inkludert både faglig og sosialt.

Udir beskriver i sin veileder at skolene blant annet kan tilpasse opplæringen gjennom: Arbeidsformer og pedagogiske metoder, bruk av læremidler og organisering i tillegg til i arbeidet med læringsmiljø, læreplaner og vurdering. Lærerne må bruke sitt faglige skjønn når det tilpasses, og elevene må involveres i vurderinger og valg ut fra hva som er hensiktsmessig.

Den ene siden handler om hvilke tilrettelegginger og tilpasninger som gjøres, og den andre siden er hva elevene klarer å nyttiggjøre seg av. Hvordan kan lærere og skoler følge med på og vurdere om elever har tilfredsstillende utbytte av opplæring?

Lærerne og skolen har ulike verktøy og metoder for å følge med og vurdere læringsutbytte. Noen verktøy er obligatoriske, og noen er frivillige. Det er viktig å bruke kvalitetssikrede kartleggingsverktøy.  Arbeidet skal være systematisk og involvere elevene. I det daglige samværet tett på elevene gjøres viktige observasjoner og nyttig informasjon kan hentes inn om elevens utvikling gjennom det som foregår i og utenfor undervisningen. 

Læreplanverket beskriver god vurdering som tydelige forventninger, der eleven deltar og blir hørt underveis i læringsarbeidet. Andre vurderingsformer som kan være like viktige i denne sammenheng er: Elevsamtaler, skole-hjemsamarbeid, observasjoner, informasjon fra overganger mellom barnehage-skole og ulike skoler i tillegg til skriftlige og muntlige underveisvurderinger.

Det må tas hensyn til at elevene er forskjellige, lærer i ulikt tempo og med ulik progresjon. Slike hensyn krever kunnskap om hvordan elevene lærer, og hva de kan fra før. Dette forutsetter tett oppfølging av den enkelte elev.

I utøvelse av profesjonelt skjønn, er følgende to spørsmål vesentlige: 

  1. Hvordan velge mellom ulike handlingsalternativer?
  2. Hvordan begrunne og dokumentere de valg som gjøres?

 

 

En god skjønnsmessig beslutning og dermed krav til prosessen av en slik beslutning, bør kunne svare ut minst 3 aspekter. Disse aspektene gjengis i rammen til høyre, og illustrerer betydningen av at beslutninger forankres i et større profesjonsfellesskap samt ivaretar elevens beste-vurdering.

Paragrafene som vises i rammen under henger tett sammen med kapittel 11, og er del av fundamentet som et inkluderende støttesystem må bygges på

Lærerprofesjonen har noen strukturelle sider (lover, regler, prosedyrer, rapporteringskrav osv.) som begrenser utøvelsen, men har samtidig også det som kalles epistemiske sider som bygger på hvordan praksis utøves, begrunnes, endrer og utvikler seg i tråd med vurderinger, refleksjoner og tilbakemeldinger. (Rapport om lærerrollen) I begge tilfeller trenger profesjonen en sammensatt og oppdatert kunnskapsbase å bygge på. Deler av en slik felles kunnskapsbase er god kjennskap til de oppgitte hovedkildenes beskrivelser og at tolkninger oppleves som felles innenfor profesjonen.

 

Oppbygging av et inkluderende støttesystem

Det lokale arbeidet med et inkluderende støttesystem har benyttet seg av 10 trinn for å etablere og vedlikeholde et inkluderende støttesystem. Dette er blitt omtalt som Bikubemodellen. Modellen er inspirert fra boken Tilpasset opplæring og inkluderende støttesystemer (Oveland/ Nordahl, 2021) og hjelper oss til å ha et teoretisk og faglig blikk på arbeidet. Den gir et overblikk over steg i kapasitetsbyggingen. Samtidig synliggjør modellen viktigheten av gode analyser, for å kunne sette inn tiltak på individ- og fellesskapsnivå og evaluere disse. I tillegg til den originale modellen har vi knyttet Opplæringsloven (01.08.24) opp mot delene for å vise sammenhenger mellom disse. Pedagogisk analyse er dermed sentral i vurderinger av skolens praksis for tilpasset opplæring og elevenes tilfredsstillende utbytte (steg 5-10). 

Steg 1-4 i modellen beskriver kapasitetsbygging. Forutsetningene for å få til denne kapasitetsbyggingen tas opp videre i veilederens del 1 om skolens «økosystem». Hvordan skolens system og praksis for TPO kan utvikles, utdypes i veilederens del 2.

Bikubemodellen beskriver nødvendige prosesser når man har en bekymring omkring elevers tilfredsstillende utbytte. Stegene 5-10 handler om rutiner, analyser og gjennomføring/evaluering av tiltak. Stegene utføres av lærerne med støtte fra koordineringsgruppen (KG). I KG er PPT en viktig aktør. Kommunale rutiner, og felles praksis på steg 5-10 finnes i veilederens del 2. Veilederen har i tillegg med årshjul for ulike aktørers læringsarbeid i del 3.

Skolens eget økosystem

Likeverdig praksis i lærernes arbeid med tilpasset opplæring og vurdering av tilfredsstillende utbytte forutsetter tydelige rammer, rutiner og samarbeid.
Disse rammene kan beskrives som en skoles «økosystem». Et økosystem, slik vi kjenner det fra naturen, er levende liv som virker sammen. Fjernes deler av systemet, kan konsekvensen bli utarming, og i verste fall kollaps. Slik er det også i et arbeid med et inkluderende støttesystem: Dersom viktige forutsetninger mangler, vil kvaliteten på praksisen kunne være ujevn, mangelfull og i ytterste konsekvens ikke være likeverdig innad på skoler, eller mellom skoler.

Et «økosystem» kan på denne måten beskrives som forutsetningene, eller rammene for å få stegene 1 til 4 i det inkluderende støttesystemet (bikuben) til å virke sammen. Økosystemet er mer enn å ha en koordineringsgruppe. I vedlegg til veilederen er det både en momentliste til økosystemet i tillegg til refleksjonsspørsmål. Disse kan skolen bruke i vurderinger av sitt eget økosystem.

Hvilke forutsetninger må være til stede for at lærerne skal kunne «følge med på og vurdere elevers læringsutbytte faglig, sosialt og personlig»?

Skolens koordineringsgruppe – fleksibilitet og kvalitet

Det grunnleggende i økosystemet er lærernes daglige arbeid med TPO sammen med trinnene sine. Både i del 2 og del 3 i veilederen foreslås praksis og årshjul for trinn som støtte i arbeidet med å tilpasse, følge med, melde fra og vurdere elevers læringsutbytte.  I forlengelsen av lærernes daglige arbeid, er skolens koordineringsgruppe (KG) den nærmeste støttespilleren i økosystemet. Kommunen ønsker å ha like grunnstrukturer og mandat for koordineringsgruppene på alle skoler.

Mandat

  • KG utarbeider systemer som støtter god praksis på skolen. KG støtter rektor i arbeidet med å skape en felles forståelse for overordnet formål og et velfungerende økosystem som grunnlag for god tilpasset opplæring for alle elever.
  • KG støtter lærere og trinn i å følge med på elevers læringsutbytte i tillegg til å undersøke og veilede for videre utvikling av opplæringen.
  • KG har kompetanse på kartleggingssystemer og analyse (Pedagogisk analyse) samt veileder på datainformert vurdering av tilfredsstillende utbytte.
  • KG sørger for intensiv opplæring jf. §11.4 og utvikler systemer som sikrer at elever med læringsutfordringer fanges opp og gis støtte tidlig. 
  • KG koordinerer ressurser og følger med på hvordan ressursene brukes på best mulig måte.
  • KG sikrer tilstrekkelig dokumentasjon på rett plass og at formen på dokumentasjonen er respektfull, profesjonell og forståelig.

Deltagelse
Kjernedeltagelse er ledelse, TPO-koordinator, sosiallærer og helsesykepleier. Rådgiver er også vanlig å ha med på ungdomsskoler. For mange skoler er det hensiktsmessig at §3.6-ansvarlig deltar fast eller jevnlig. PP-rådgiver deltar fast etter oppsatt plan, men KG kan ha møter i tillegg til dette. KG er også forum for refleksjon over praksis, og lærerne kan inviteres inn på refleksjonsmøter.

Strukturelle rammer og effektive møter
KG må ha faste møtepunkter, en agenda, struktur på møtene, gode prosesser og et årshjul (som beskrevet i del 3).

Undergrupperinger
Skoler kan i tillegg velge å skape egne grupper som jobber systematisk og nært praksis. Eksempelvis en lesegruppe, som har som funksjon å veilede, følge med på praksis og støtte lærerne i arbeid med lesing på ulike trinn.

Inkludering, pedagogisk analyse og inkluderingsarenaer på skolen

Inkludering er en grunnleggende tanke- og handlemåte som skal prege alle valg som gjøres på skolene og i oppvekstsektoren i Kristiansand. Utgangspunktet er at alle, uten unntak, hører til i klassefellesskapet. Det er skolens oppgave å tilpasse seg og ta hensyn til variasjon og heterogenitet blant barn og unge, enten det er knyttet til sosial og kulturell bakgrunn, kjønn eller individuelle utfordringer og funksjonsvariasjoner. Klasser består av elever med ulike behov og forutsetninger. Å bygge inkluderende klassefellesskap og skolefellesskap der elevene er reelt inkludert, er komplekst, men det er målsetningen og forventningen.

Skolene skal utvikle tiltak som bidrar til en inkluderende tilpasset opplæring for alle elever, der målet er meningsfull deltakelse og tilhørighet i fellesskapet sammen med andre på skolen.​ I dette fellesskapet skal elevene tilegne seg både faglig, sosial og personlig læring og utvikle en trygg identitet. Å gi tilpasset opplæring er et kontinuerlig arbeid som involverer alle ansatte ved skolen.  Gjennom læringssløyfer og analyser av egen praksis, evalueres og videreutvikles skolens tilnærming.

Det er viktig å være klar over at tiltak som tilbyr alternative fellesskap utenfor klassen og/eller skolen, risikerer å slå beina under utviklingen av det gyldige og attraktive klassefellesskapet. Å få være en verdig aktør i fellesskapet er en forutsetning for å bli en del av det. (Restad og Sandsmark, 2021).

Ut fra systemperspektivet er det helheten og samspillet med omgivelsene som kan hjelpe oss med utfordringer med enkeltelever og sosiale fellesskap. (Nordahl & Overland, 2021, s.51). Skolene skal bruke pedagogisk analyse (PA) i arbeidet for å utvikle læringsmiljøet til det beste for eleven.

Inkludering er en grunnleggende tanke- og handlemåte som skal prege alle valg som gjøres på skolene og i oppvekstsektoren i Kristiansand. Utgangspunktet er at alle, uten unntak, hører til i klassefellesskapet. Det er skolens oppgave å tilpasse seg og ta hensyn til variasjon og heterogenitet blant barn og unge, enten det er knyttet til sosial og kulturell bakgrunn, kjønn eller individuelle utfordringer og funksjonsvariasjoner. Klasser består av elever med ulike behov og forutsetninger. Å bygge inkluderende klassefellesskap og skolefellesskap der elevene er reelt inkludert, er komplekst, men det er målsetningen og forventningen.

Skolene skal utvikle tiltak som bidrar til en inkluderende tilpasset opplæring for alle elever, der målet er meningsfull deltakelse og tilhørighet i fellesskapet sammen med andre på skolen.​ I dette fellesskapet skal elevene tilegne seg både faglig, sosial og personlig læring og utvikle en trygg identitet. Å gi tilpasset opplæring er et kontinuerlig arbeid som involverer alle ansatte ved skolen.  Gjennom læringssløyfer og analyser av egen praksis, evalueres og videreutvikles skolens tilnærming.

Det er viktig å være klar over at tiltak som tilbyr alternative fellesskap utenfor klassen og/eller skolen, risikerer å slå beina under utviklingen av det gyldige og attraktive klassefellesskapet. Å få være en verdig aktør i fellesskapet er en forutsetning for å bli en del av det. (Restad og Sandsmark, 2021).

Ut fra systemperspektivet er det helheten og samspillet med omgivelsene som kan hjelpe oss med utfordringer med enkeltelever og sosiale fellesskap. (Nordahl & Overland, 2021, s.51). Skolene skal bruke pedagogisk analyse (PA) i arbeidet for å utvikle læringsmiljøet til det beste for eleven.

Inkludering er en grunnleggende tanke- og handlemåte som skal prege alle valg som gjøres på skolene og i oppvekstsektoren i Kristiansand. Utgangspunktet er at alle, uten unntak, hører til i klassefellesskapet. Det er skolens oppgave å tilpasse seg og ta hensyn til variasjon og heterogenitet blant barn og unge, enten det er knyttet til sosial og kulturell bakgrunn, kjønn eller individuelle utfordringer og funksjonsvariasjoner. Klasser består av elever med ulike behov og forutsetninger. Å bygge inkluderende klassefellesskap og skolefellesskap der elevene er reelt inkludert, er komplekst, men det er målsetningen og forventningen.

Skolene skal utvikle tiltak som bidrar til en inkluderende tilpasset opplæring for alle elever, der målet er meningsfull deltakelse og tilhørighet i fellesskapet sammen med andre på skolen.​ I dette fellesskapet skal elevene tilegne seg både faglig, sosial og personlig læring og utvikle en trygg identitet. Å gi tilpasset opplæring er et kontinuerlig arbeid som involverer alle ansatte ved skolen.  Gjennom læringssløyfer og analyser av egen praksis, evalueres og videreutvikles skolens tilnærming.

Forsmo Jensen, Myhr & Nordahl (2025) Elevenes medvirkning i kvalitetsarbeid, kapittel 6 i Merok Paulsen og Forfang (red.) Ledelse av kvalitetsarbeid i skolen. Fagbokforlaget

For en helhetlig redegjørelse av modellen for pedagogisk analyse, vises det til kapittel 3 Pedagogisk analyse og forbedring av læringsutbytte i Nordahl og Overland (2023).

 

 

System og praksis for tilpasset opplæring og tilfredsstillende utbytte

I denne delen av veilederen beskrives felles kommunale forventninger, anbefalinger og støtte til skolers læringsarbeid med å videreutvikle sitt lokale inkluderende støttesystem. Spesielt beskrives system og praksis for det å tilpasse opplæringen, følge med på opplæringen og vurdere utbytte av opplæringen. I tillegg konkretiseres aktørers arbeidsflyt og maler til bruk i arbeidet.

Skolens praksis for tilpasset opplæring

Kristiansand kommune ser på inkludering og tilpasset opplæring for alle i et bredt perspektiv, der hele skolesamfunnet er av betydning for en enkeltelevs utbytte og opplevelse av å være inkludert. Tiltak rettet inn mot fellesskapet har størst innvirkning på eleven. Av den grunn skal alle skoler beskrive hvilke strukturelle og allmennpedagogiske tiltak de har på skole- og klassenivå, som vil ha innvirkning på enkelteleven.

Dette dreier seg om pedagogiske metoder og tiltak i klasserommet som samsvarer med gjeldende læreplan og strategier innenfor blant annet følgende tematikker:

  • Atferdsregulerende strategier: Søkelys på relasjonsbasert klasseledelse, normer og forventninger.
  • Sosiale strategier: Samarbeidslæring, utvikling av klassemiljø og trening av sosiale ferdigheter.
  • Kognitive strategier: Selvregulering, forståelse av egen læring og forventninger til egen mestring.
  • Tilbakemeldinger til elevene: Inkluderer bruk av feedback, formativ vurdering og oppfølging av læringsprogresjon.

(Mitchell og Sunderland)

Disse tiltakene skal beskrives i skolens praksis for tilpasset opplæring (mal vises under). Malen tar utgangspunkt i Utdanningsdirektoratets beskrivelse av virkemidler i tilpasset opplæring. Disse er gruppert i fire hovedområder. Alle områder skal beskrives. Eksempler på skolers praksis finner dere i en egen tabell.

SKOLENS PRAKSIS FOR TILPASSET OPPLÆRING (tilrettelegging og tiltak)

Trekantmodellen som utgangspunkt for beskrivelse av skolens praksis

Alle skoler skal i tillegg beskrive sin nåværende praksis for tilpasset opplæring på grønt og gult nivå. Hver skole kan selv velge kategorier under utfordringer (vanskekategorier), men det er et mål at skolen beskriver tiltak på både grønt og gult når skolen har en utfordring de spesifikt har et pågående læringsarbeid med. Fargene indikerer gradering av hvor utvidet/omfattende og midlertidig/varig tiltakene vurderes til å være. Trekantmodellen med tre nivåer understreker at alle elever samtidig skal tilhøre det samme fellesskapet og være inkludert der. Derfor har modellen en stor grønn trekant som bunn. Andre midlertidig utvidende eller omfattende individuelle tiltak har alltid som utgangspunkt den felles tilpassa og inkluderende tilretteleggingen.

Beskrivelsene som skal synliggjøre skolens praksis på ulike utfordringer vises i egen mal under. Skolens tiltak for å møte elevers utfordringer med lesing, skriving og regning skal beskrives. Skolen kan i tillegg velge å beskrive andre aktuelle utfordringer. Eksempler på dette er beskrevet nederst i malen.

 

For noen elever vil tiltak på grønt nivå ikke være tilstrekkelig for å få tilfredsstillende utbytte. Da må skolen ha kompetanse og fleksibilitet til å iverksette utvidede strategier og tiltak i undervisningen. I modellen er dette vist som gult nivå (2). Utvidet og/eller midlertidig ekstra hjelp og støtte til elever med behov for noe særskilt tilrettelegging. Tiltakene kan være faste eller midlertidige og varierer ut ifra behov på den enkelte skole. Kurs, målrettet arbeid i tolærersystem og trening på spesifikke sosiale ferdigheter er eksempler på tiltak på dette nivået. Skolen bruker «Oppfølgingsnotat for elev» i Visma Flyt Sikker Sak (VFSS) for å dokumentere iverksatte tiltak. 

 

 

Tiltak på grønt og gult nivå inngår i skolens tilpassede opplæring og er tiltak for alle elever. For elever med behov for individuelt tilrettelagt opplæring, vil det i tillegg være behov for ytterligere tiltak som er mer varig, omfattende og intensive (rødt nivå i trekantmodellen). Dette gjelder elever som trenger individuell tilrettelegging for at opplæringen samlet sett kan gi tilfredsstillende utbytte. Skolen gir opplæring i tråd med anbefalinger i en sakkyndig vurdering fra PPT, vedtak og individuell opplæringsplan. Skolen dokumenterer tiltak for elever med rett til individuell tilrettelagt opplæring (ITO) i vedtak, individuell opplæringsplan og årsrapport.

 

 

Årlige arbeid med å beskrive praksis for tilpasset opplæring

Alle ansatte ved skolen bidrar til videreutviklingen av skolens praksis for tilpasset opplæring. Hver vår blir beskrivelsene i dokumentet revidert, for å justere i henhold til forbedringer av praksis og avdekking av utviklings- og kompetansebehov (se del 3 årshjul). Beskrivelsen er dynamisk og skal til enhver tid reflektere skolens gjeldende og reelle praksis. Det er et mål at skolens praksis skal være den beste for de elevene som til enhver tid går der. Av den grunn skal skolen kontinuerlig analysere sitt utfordringsbilde slik at skolens praksis utvikles i tråd med behovet hos elevene.

Hver høst gjennomgås skolens tiltak slik at nye lærere involveres i praksisen, og personalet samlet får en gjennomgang av hva som forventes (se del 3 årshjul).

Samlet vil skolen da ha en oppdatert beskrivelse av skolens praksis for tilpasset opplæring. Denne gjøres tilgjengelig i Styringsportalen under skolebasert vurdering og inkluderende støttesystem, se bilde under.

 

 

 

Tilfredsstillende utbytte

Skolen skal ha en praksis der lærerne jevnlig og systematisk vurderer om elevene har tilfredsstillende utbytte faglig, sosialt og personlig. Dette gjøres gjennom rutiner for å følge med, fange opp, undersøke og sette i verk tiltak og evaluere virkningen av dem. I modellen under illustreres en slik praksis gjennom flere samhandlingshjul. Utdanningsdirektoratets veileder for tilpasset opplæring og individuelt tilpasset opplæring er her fremstilt forenklet og sett i sammenheng med skolens interne støttesystem og samhandling med PPT. Modellen har som hensikt å tydeliggjøre at vi i Kristiansand skal bruke handlingsrommet og repertoaret vi har innenfor tilpasset opplæring og gjennom gjentakende undersøkelser, refleksjoner, tiltaksutprøvinger og justeringer, lete etter løsninger som fremmer vårt mål om at alle elever skal oppleve tilhørighet, trygghet og mestring innenfor fellesskapet, jf. Rammeverk for kvalitet og inkludering. En helhetlig prosess som i praksis kan inneholde flere elementer og gå litt frem og tilbake, blir nå beskrevet mer lineært og forenklet av hensyn til tydelighet og oversikt.

Lærer og trinnets ansvar og hovedoppgaver

På lærer og trinnivå skal skolen ha en praksis for å følge med, melde fra, undersøke og sette inn tiltak. Disse er:

Tabell 1: Følge med, melde fra, undersøke og sette inn tiltak
Beskrivelse Lærer/Trinn Dokumentasjon
Følge med
  • Skole-hjemsamtaler 
  • Elevsamtaler
  • Kartlegging - Faglig og sosialt
  • Halvårsvurdering

*Skolens egne skjema

Oppfølgingsnotat:

Sett kryss for gjennomført. Skriv notater dersom det er noe skolen må handle på.

 

Hvis ønskelig kan skolen skrive inn utvidede kommentarer.

  • Klasse/trinngjennomgang om tilfredsstillende utbytte 1-2 ganger pr år
     

*Skolens egne skjema|

Oppfølgingsnotat:

Skriv korte notater

  • Underveisvurdering 
  • Observasjon læringsmiljø
  • Lærersamarbeid og fagplanlegging
  • Dialog med elevene om resultater (læringsutbytte). Hva som hemmer og fremmer læring?
Skjer kontinuerlig i arbeid med elever og fag, muntlig og skriftlig.
Fange opp
  • Rutiner for oppfølging av punktene under Følge med
  • Elevers læring og trivsel er fast post på trinn/teammøte
  • Lærere orienterer KG om bekymring som drøftes på trinn   

Oppfølgingsnotat:

Kontaktlærer noterer ved behov (del 2 av oppfølgingsnotatet)

 

Undersøke og
sette inn tiltak
  • Kontaktlærer/veisøker forbereder PA ved bruk av PA- skjema
  • Trinnet gjennomfører pedagogisk analyse i tråd med modellen for å utforme tiltak
  • Pedagogisk analyse (PA)
  • Notater brukes som grunnlag videre i analysearbeidet.

Evaluere og
justere

 

Eventuelt melde i fra

  • Tiltak prøves ut, evalueres og justeres som del av pedagogisk analyse
  • Trinnet foretar en helhetsvurdering av elevens utbytte
  • Ved fortsatt bekymring involveres KG.  PA-skjema er informasjonsgrunnlag til KG
  • Strategi- og tiltaksdel arkiveres i oppfølgingsnotat på eleven.

 

Her vises en forenklet trappetrinns-modell over gangen i trinnet/teamets sitt læringsarbeid med bruk av pedagogisk analyse som verktøy:

Pedagogisk analyse og støttemal
For en helhetlig redegjørelse av modellen for pedagogisk analyse, vises det til kapittel 3 Pedagogisk analyse og forbedring av læringsutbytte i Nordahl og Overland (2023). Når skolen vil forbedre læringsutbytte for elever, kan de første delene av Pedagogisk analyse - MAL benyttes. Både støtteark 1 og 2 vil være til hjelp. Støtteark 2 viser hovedområdene og delområdene vist på side 62 og 63 i kapittel 3. Disse områdene bidrar ifølge forskerne til å opprettholde bestemt læringsatferd. Det hører med til analysearbeidet å prioritere blant de ulike faktorene ut fra antakelser om hvilke som er viktigst å endre i den aktuelle læringskonteksten som undersøkes.

Det er viktig å påpeke at i analysefasen skal lærerne identifisere aktuelle opprettholdende faktorer, knyttet til den atferden og det læringsmiljøet som er ønskelig å endre på. Det er viktig å stille spørsmål som hjelper oss til å se problemet fra ulike perspektiver og åpner for nye tilnærminger. Vi reflekterer rundt ulike faktorer og holder fast ved de faktorene som vi mener mest sannsynlig påvirker de utfordringene vi står overfor. I analyse av uhensiktsmessig læringsadferd er det for eksempel vesentlig å vurdere om det er noen handlingsrekkefølger som fører til at problemet opprettholdes og forsøke å finne frem til hva som er starten/igangsettelsen og utarbeide tiltak rettet mot det. Vi vektlegger forhold det er mulig å endre.  

Neste del av Pedagogisk analyse - MAL beskriver veiledende punkter ment som støtte i analyser der skolen er i tvil om elevers utbytte av opplæringen.  

 

Dokumentasjon av delpliktene
Før skolestart oppretter kontorleder en personsak på alle elever i VFSS som heter elevportefølje. Her legges kontaktlærere og eventuelt andre aktuelle ansatte til som saksbehandlere. Kontaktlærere oppretter oppfølgingsnotatet i saken på sine elever. Da blir disse liggende på lærerens «hjemside» frem til de ferdigstilles. (Journalnotat, Kategori: notat, Tekstmal: oppfølgingsnotat).   

Dokumentet gjennomgås i juni før det ferdigstilles og blir liggende i elevmappen. Ved nytt skoleår opprettes et nytt oppfølgingsnotat under samme sak, elevportefølje.  

Oppfølgingsnotatet erstatter ikke aktivitetsplaner, tiltaksplaner og annen dokumentasjon i skolemiljøsaker og fraværssaker. I disse sakene følges egen prosedyre med egne maler for arbeidet.

Oppfølgingsnotatet i VFSS har følgende mal med ulike deler:

Del 1: Faste tiltak for å følge med, justere og evaluere opplæringen, gjelder alle elever. Avkrysning for gjennomført er tilstrekkelig. Korte notater tas ved behov for tiltak. I rubrikk for klasse/ trinngjennomgang tas korte notater.

Del 2: Andre tiltak i skolens oppfølging brukes ved behov hos noen elever. Her tas korte notater fra viktig kommunikasjon med elev og foresatte og hendelser vi må handle på. Det er viktigst å dokumentere hva skolen har gjort for at eleven skal mestre skolehverdagen, ikke det eleven ikke har fått til.

 

Del 3: Tiltak for inkluderende tilpasset opplæring gir skolen mulighet for å vise innholdet i sin tilpassede opplæring. Skolen velger hva de legger inn i oppfølgingsnotatet. Et minimum er at skolen skal legge inn hvilke tiltak eleven har fått på gult nivå. Dette er en god måte å vise at skolen har et repertoar for tilrettelegging for elever uten at eleven er i PPT eller at skolen har møter om eleven. For alle elever skal det i oppfølgingsnotatet vises til beskrivelser av skolens nåværende praksis for tilpasset opplæring det aktuelle skoleåret.

 

Del 4: Koordineringsgruppens arbeid med elev gjelder noen elever og synliggjør arbeid som er gjort når trinnet er bekymret for eleven. I tilfeller der det er bekymring for fravær og trygt og godt skolemiljø, blir det opprettet egne saker (egne prosedyrer).

 

 

Se også vedlegg der Eksempel 1 - Oppfølgingsnotat (Ikke tilgjengelig), Eksempel 2 - Oppfølgingsnotat  og Eksempel 3 - Oppfølgingsnotat viser 3 ulike utfylte eksempler.

 

Form, innhold og bruk av oppfølgingsnotat for elev

Oppfølgingsnotatet ferdigstilles før skoleslutt hver vår. Det blir da liggende i elevens mappe for alltid. Det er ikke et mål å skrive mest mulig, snarere heller at det som står skal være det mest nødvendige (tilstrekkelig). Ordlyd skal være respektfull, profesjonell og forståelig for foresatte. Det er viktig å beskrive på en varsom og etisk forsvarlig måte. VFSS er stedet skolen behandler særlige kategorier personinformasjon om en elev.

Denne veilederen legger opp til å sikre at vi har en rutine for dokumentasjon av delpliktene som er tilstrekkelig. Dersom skoler ønsker å skrive mer utdypende i oppfølgingsnotatet, for eksempel om skole-hjemsamtalen eller elevsamtalen, så er det anledning til det.

Dersom skoler ønsker å bruke VFS til skriftlig underveisvurdering i fag, så kan de også det, men dette er ikke noe skolen må. Vurderinger i skolefag er ikke sensitiv informasjon, men mye annet er det og må ikke skrives i VFS. Særlig kategori personinformasjon er:

  1. Helseopplysninger
  2. Opplysninger om rasemessig eller etnisk opprinnelse
  3. Opplysninger om politisk oppfatning
  4. Opplysninger om religion
  5. Opplysninger om filosofisk overbevisning
  6. Opplysninger om fagforeningsmedlemskap
  7. Genetiske opplysninger
  8. Biometriske opplysninger med det formål å entydig identifisere noen
  9. Opplysninger om seksuelle forhold
  10. Opplysninger om seksuell legning
  11. Opplysninger om straffedommer
  12. Opplysninger om lovovertredelser

Å skrive i et notat kan aldri erstatte fysiske møter mellom foresatte, elev og skole. Det er i disse møtene det viktigste samarbeidet om elevens utvikling skjer. I oppfølgingsnotatets første del legges det opp til at kontaktlærer setter kryss for gjennomført skole-hjemsamtaler, elevsamtaler og halvårsvurdering. Det forutsettes at disse møtene følger skolens rutiner for innhold og er av god kvalitet. Det er tilstrekkelig å bekrefte at disse samtalene er holdt.

 

Vurdering av tilfredsstillende utbytte
Læringsutbytte er verdier, holdninger, ferdigheter og kunnskap som eleven får med seg i opplæringen.  Å vurdere om en elev har tilfredsstillende utbytte av opplæringen er en helhetlig vurdering som handler om å bruke overordnet del av læreplanverket og læreplanene i fag som utgangspunkt for vurderingen.  Forenklet kan vi snakke om at skolen skal vurdere om eleven har et faglig, sosialt og personlig utbytte.

 

Å følge med handler om å vurdere om den tilpassede opplæringen gir eleven et tilfredsstillende utbytte.  Hva som er et tilfredsstillende utbytte, er en skjønnsmessig vurdering som skal baseres på faglig-pedagogisk kunnskap og erfaring.  At noe er tilfredsstillende faglig, personlig og sosialt, betyr ikke at det må være best mulig, men at eleven har progresjon når skolen gir rett hjelp og støtte.  

Kunnskapen og erfaringen skolen har med hva elevene bør mestre på forskjellige nivåer, tatt i betraktning den opplæringen de har fått og de forutsetningene de har med seg, er også avgjørende for å vurdere om eleven har tilfredsstillende utbytte. 

Bruk av skjønnsmessige vurderinger krever at skolen kan gjøre rede for prosessen og forsvare den beslutningen som er tatt. Da må krav til prosessen være oppfylt. Det handler om at vurderingen må være tatt ut ifra hva som er skolens helhetlige oppdrag, at elevens personlige, sosiale og faglige utbytte er vurdert på bakgrunn av både individ- og kontekstuelle faktorer og at flere lærere har deltatt i vurderingsprosessen.  I vår kommune skal pedagogisk analyse (PA) være en metode som brukes i prosessen for å vurdere utbytte, og elevens stemme med elevens-beste vurderinger er en vesentlig del av den prosessen.

Arbeidsflyt i vurdering av tilfredsstillende utbytte
Dersom ansatte er i tvil om en elev har tilfredsstillende utbytte, skal praksis justeres. Disse justeringene skjer kontinuerlig, gjennom observasjoner i samarbeid med andre lærere eller ansatte på trinnet. Ved vedvarende uro løftes eleven frem på trinn/team der det startes en PA. Rektor orienteres av trinnleder om at trinnet arbeider med en sak.

Skolen bruker pedagogisk analyse (PA), når skolen ser behov for å forbedre egen praksis, læringsmiljøet eller er bekymret for det faglige eller sosiale for en elev, gruppe eller klasse. Som forberedelse til PA starter veisøker informasjonsinnhenting. Det er utarbeidet ulike støtteark til hjelp i denne fasen.  Disse brukes i arbeidet sammen med aktuell forskningslitteratur. Skolens beskrivelse av praksis for TPO brukes i vurdering av aktuelle tiltak.

Det tas notater underveis i analysen. Maler til arbeid med PA lastes ned av trinnet/kontaktlærer på egnet plass i Teams, og må derfor ikke inneholde sensitiv informasjon.

Dersom tiltak i PA ikke gir forventet progresjon i læringen under utprøvinger, involveres koordineringsgruppa for drøfting og utvidet støtte i videre arbeid. PA- skjemaets strategi og tiltaksdel er dokumentasjon inn til koordineringsgruppen (KG). Dersom det er en sak på individ eller klassenivå som går til KG, forventes det at trinnet kan redegjøre for analysen. Elevens stemme er sentral i vurderingen av utbytte, og skal inngå i PA.

 

Koordineringsgruppens ansvar og hovedoppgaver

Vi har hele tiden som mål å jobbe for en opplæring som er tilpasset det mangfoldet av elever vi har og at tiltakene vi setter inn skal bidra til at vi ikke har behov for individuelle særløsninger.

Tiltak for å følge med, fange opp, undersøke og sette inn tiltak er:

Tabell 2: Følge med, fange opp, undersøke og sette inn tiltak
Beskrivelse Støtte fra KG Dokumentering

Følge med

Oppfølging av kartlegging

 

Klassegjennomgang/dialog med trinn om elevenes læringsutbytte

 

Følge opp årshjul og rutiner

 

Bistå lærerne i arbeid med PA

 

Veilede lærere og trinn i saker om tilfredsstillende utbytte og skolemiljø
 

Melde fra

 

Fange opp

Rektor mottar bekymringen gjennom KG og behandler bekymringen.

Dokumenteres i oppfølgingsnotat

Undersøke/
Sette inn tiltak

 

(intensive og tidsbegrenset)

Gjøre elevens beste-vurdering,

innhente informasjon om elevens situasjon, vurdere ulike løsninger, vekte elevens stemme mot andre hensyn og dokumentere vurderingene som gjøres. (Se støtteark)

 

Undersøke og vurdere saken Sette inn egnede tiltak

 

Ved behov gjennomføre utvidet kartlegging i samarbeid med kontaktlærer.

 

Samarbeide med kontaktlærer/trinn om tiltak.

 

Drøfte saken med PPT og avtale samarbeid (observasjon og oppfølging/drøfting/veiledning).

 

Føre logg for å dokumentere og følge opp saken.

 

Ved behov sende henvisning til PPT for støtte til kartlegging eller veiledning.

Delen om andre tiltak i skolens oppfølging (oppfølgingsnotat)

 

 

 

 

 

 

Delen om koordineringsgruppens arbeid med elev (oppfølgingsnotat)

Evaluere/
Justere
Evaluere tiltak i samarbeid med lærere og foreldre.  Delen om koordineringsgruppens arbeid med elev (oppfølgingsnotat)

Vurdere utbytte

 

Henvise
Vurdering av utbytte og evt. behov for individuell tilrettelegging §11-4/11-5 eller evt. sende forespørsel om sakkyndig vurdering knyttet til individuelt tilrettelagt opplæring §11-6  

Eksempel på maler

Oppfølgingsnotat elev i VFSS  

Når skolen gjør valg på tiltak eksemplifisert med for eksempel intensiv opplæring ifølge Opplæringslova § 11-3, må skolen i regi av KG foreta barnas beste vurdering. En slik vurdering inneholder fire steg.

 

Disse stegene er tydelig beskrevet hos Utdanningsdirektoratet og viser hvordan skolen kan gå frem for å ivareta elevenes rett til å bli hørt. (Se støtteark).

Sentral del av vurderingen omhandler at realiseringer av skolens formål kan ikke alene erstattes med behovstilfredstillelse knyttet til trivsel, omsorg, beskyttelse, anerkjennelse, valgmuligheter, selvhevdelse og frihet. Formålet blir heller ikke nødvendigvis realisert av et detaljert lovverk med individuelle 7rettigheter. En realisering av formålet vil også måtte innebære forventninger, krav, anstrengelse, tilpasninger, selvregulering og forpliktelser.*

* Foredrag av Lars Arild Myhr for alle skoleledere i Kristiansand kommune 12.05.2025, Universitet i Agder. I tillegg vises det til prosjektet «Minirisk» i Kristiansand kommune om blant annet viser betydningen av å utfordre engstelser, for å realisere dypere formål med opplæringen.

Individuell tilrettelegging

 

Dersom skolen kommer til at tiltakene som er satt inn for å tilpasse opplæringen, ikke gir eleven tilfredsstillende utbytte, kan eleven trenge individuell tilrettelegging.  

 

Individuell tilrettelegging er delt i tre ulike rettigheter:

  • Personlig assistanse § 11-4
  • Fysisk tilrettelegging § 11-5
  • Individuelt tilrettelagt opplæring § 11-6

 

For å få rett til individuell tilrettelegging må eleven få et vedtak. Av disse tre rettighetene er det kun individuelt tilrettelagt opplæring (ITO) som krever sakkyndig vurdering fra PPT. For de andre to innhenter skolen selv informasjonen de trenger for å fatte et vedtak. Hvis en elev har rett til flere av disse tilretteleggingene, skal disse sees i sammenheng og omfattes av samme vedtak.

Tabell 3: Individuell tilrettelagt opplæring
Beskrivelse Skole/PPT Dokumentering
Individuelt tilrettelagt opplæring (ITO) 

Forespørsel

om sakkyndig vurdering (SV)

Skolen sender forespørsel med aktuelle vedlegg (pedagogisk rapport)

 

Saken vurderes for inntak av inntakskoordinator og sendes til teamkoordinator for fordeling til rådgiver

PA med vurdering av tilfredsstillende utbytte

 

Beskrivelse av tiltak, gjennomføring og evaluering/justering
Sakkyndig vurdering

PPT innhenter informasjon for å opplyse saken og gi råd til vedtaksmyndighet/skolen.

 

Hvis informasjonen som er vedlagt forespørselen ikke gir tilstrekkelig grunnlag til å utrede elevens behov, gjør PPT egne undersøkelser.

 

Dette innbefatter som oftest:

  • Oppstartsmøte med foresatte og skole 
  • Observasjon
  • Elevsamtale

 

Utvidet kartlegging: Dersom dette ikke har vært gjort som en del av støtten/ kartleggingen på gult nivå, kan det være aktuelt å supplere skolens kartlegging. Hvilke verktøy som benyttes vurderes i den enkelte sak.

 

Sakkyndig vurdering skal si noe om (jf. § 11-8):

  • elevens utbytte av opplæringen
  • hvorfor eleven eventuelt ikke har, eller ikke kan få, tilfredsstillende utbytte av opplæringen
  • hva som er realistiske opplæringsmål for eleven
  • hvilke tiltak som kan gi eleven et tilfredsstillende utbytte av opplæringen
  • hvilken kompetanse de som skal gi opplæringen bør ha
  • Varighet på SV

Foresatte eller eleven kan innhente alternativ sakkyndig vurdering, i tillegg til den PPT har utarbeidet. De må da selv betale for dette.

Sakkyndig vurdering § 11-6

 

PPT skal gjøre en helhetlig vurdering. Dersom eleven har behov som kan gå inn under en av de andre individuelle rettighetene, skal dette komme frem i den sakkyndige.
Vedtak 

Før en fatter vedtak innhenter skolen samtykke fra foresatte for elever under 15 år og fra eleven selv når den er over 15 år.

 

Vedtaket skal si noe om:

  • Innholdet i opplæringen
  • Omfanget av opplæringen
  • Organisering av opplæringen
  • Hvilken kompetanse den som skal gi opplæringen skal ha
  • Varighet
  • Klagemulighet

 

Hvis en velger å ikke følge anbefalingen i den sakkyndige vurderingen, må en i vedtaket begrunne hvorfor en mener at eleven likevel vil få et tilbud som gir eleven tilfredsstillende utbytte.

 

Vedtakets varighet vil som hovedregel være ett år. Dersom en mener at eleven har et stabilt behov kan en fatte vedtak for mer enn ett år, utfra en konkret vurdering i den enkelte saken.

 

Hvis den sakkyndige vurderingen er utarbeidet for en lengre tidsperiode, må en vurdere om en kan legge den samme sakkyndige til grunn for nytt vedtak.

Vedtaksbrev

 

Kommunen har ansvaret, men oppgaven er delegert til rektor eller en annen ved skolen.

 

Dersom eleven har behov som kan gå inn under en av de andre individuelle rettighetene, skal dette stå i samme vedtak. 
Individuell opplæringsplan (IOP)

Skolen skal utarbeide en individuell opplæringsplan (IOP) for elever som har rett på individuelt tilrettelagt opplæring.

 

IOP skal bygge på vedtaket.

IOP er skolens arbeidsverktøy og innholdet skal være nyttig og praksisnært.

 

Det er viktig at elevens ITO ses i sammenheng med den samlede opplæringen eleven får og at IOP er samordnet med klassens plan.  

 

IOP skal inneholde:

  • Mål for opplæringen
  • Innholdet i opplæringen
  • Gjennomføring av opplæringen

 

Skolen må samarbeide med foresatte i utarbeidelsen og sikre at elevens rett til å medvirke blir ivaretatt. 

Individuell opplæringsplan
Evaluere og justere

Elever med IOP skal ha underveisvurdering ut fra målene i IOP-en.

 

Tiltak, utbytte, behov for justeringer og videre behov vurderes i samarbeid med foresatte og elev.

 

For elever med vedtak på §11-6 skriver skolen årsrapport.

 

 

Møtereferat

 

Årsrapport 
Personlig assistanse

Undersøke

Vurdere

For de aller fleste vil den generelle tilstedeværelsen av voksne være tilstrekkelig til å ivareta deres behov. I vurderingen av behov for personlig assistanse må en derfor ta med i vurderingen hvilke muligheter en har for å hjelpe eleven innenfor TPO og om dette er tilstrekkelig eller om en må sette inn ytterligere tiltak innenfor TPO (se på opprettholdende faktorer og mulige tiltak/tilrettelegginger) f.eks. gjennom to-lærersystem. Annet personale kan hjelpe til i opplæringen også innenfor TPO.

 

Skolen undersøker saken:

  • Hvilke behov har eleven
  • Hvordan er dette forsøkt ivaretatt innenfor TPO
  • Elevene opplevelse
  • Informasjon fra foresatte
  • Ved behov/der det er aktuelt innhentes informasjon fra andre instanser, f.eks. Statped, NAV, ABUP e.a. 

Saken er godt nok opplyst når en har det en trenger for å avgjøre om:

  • Eleven har rett til individuell tilrettelegging
  • Hvilken tilrettelegging eleven har behov for
  • Hva den individuelle tilretteleggingen skal innebære
 

Fatte vedtak

Her bør det komme frem:

  • Hvilke tiltak eleven trenger for å kunne delta i opplæringen og få tilfredsstillende utbytte av den
  • Hvilke situasjoner det gjelder
  • Hvordan en tar høyde for dette i TPO
  • Hva som går utover TPO og skal omfattes av vedtaket
  • Vedtakets varighet
  • Klagemulighet

 

For å sikre foresattes mulighet til å klage, må det komme tydelig frem hva eleven trenger hjelp til og i hvilke situasjoner denne hjelpen gis.

 

Dersom foresatte ber om vurdering av personlig assistanse og skolen finner at elevens behov ivaretas innenfor TPO, må det fattes et vedtak der det fremkommer hvordan behovene ivaretas.

Vedtaksbrev

 

Kommunen har ansvaret, men oppgaven er delegert til rektor eller en annen ved skolen.

 

Dersom eleven har behov som kan gå inn under en av de andre individuelle rettighetene, skal dette stå i samme vedtak. 
Sette inn tiltak

Personlig assistanse innebærer praktisk hjelp og bistand fra en person som kan følge med og hjelpe eleven i skolehverdagen. Tiltakene skal bidra til at eleven kan delta i opplæringen og få utbytte av den.

Lag systemer som sikrer at annet personale som hjelper til i opplæringen får veiledning av en som er ansatt i lærerstilling.

Annet personale som hjelper til i opplæringen omtales i Udirs Veileder om TPO og ITO som assistenter og det presiseres at de ikke kan ha faglig ansvar for opplæringen.

 

 

 

Årshjul for faste aktiviteter

Her finner man eksempler på årshjul for:

  • Trinn
  • Koordineringsgruppe
  • Utviklingsgruppe
  • Årshjul for kartlegging og elevoppfølging på trinn


Årshjul for de ulike aktørene eller gruppene er veiledende for alle skoler for å gi elevene et mest mulig likeverdig tilbud. Formålet er at skolene har en likere praksis rundt arbeidet med tilpasset opplæring (TPO) og vurdering av tilfredsstillende utbytte (TU), samt skolens samarbeid med PPT. Eventuelle lokale forhold må tilpasses i årshjulet ved den enkelte skole i samarbeid med PPT, som f.eks. i voksenopplæringen og kompetanseavdelingene.

 

Årshjul for trinn

Se vedlegget Årshjul for kartlegging og elevoppfølging på trinn (Ikke tilgjengelig) Der er veiledende årshjul fra 1. trinn til og med 10. trinn.

 

Årshjul for koordineringsgruppen (KG)

Koordineringsgruppa sitt årshjul sees i sammenheng med mandat beskrevet i del 1 og ansvar og hovedoppgaver i del 2. Koordineringsgruppen er en sentral del av skolens system for å følge med, fange opp, undersøke og sette inn tiltak i forlengelsen av det lærere og trinn allerede gjør eller prøver ut.

 

Tabell 4: Årshjul for koordineringsgruppen
Tid Aktivitet Ansvar
I løpet av året
  • Månedlig samarbeidsmøte med PPT
  • Jevnlig samarbeid med utviklingsgruppen
  • Klassegjennomgang 1-2 ganger
  • Lesesenterets Bokstavprøve 1. trinn
  • Vanlig, men vondt
  • Mini Risk
  • «God omsorg» film fra barneverntjenesten (3. og 8. Trinn)
  • Skole/hjem samarbeid (Dialogmodellen innføres)
  • Strategisk bruk av ressurser og kompetanse
  • Støtte lærere i deres daglige arbeid
  • Møte med områdekontakter for ungdomsskoler

TPO-koordinator

Rektor

Kontaktlærer

KG + kontaktlærer

1. trinn

Sosiallærer og helsesykepleier

Aug
  • Oppl. loven § 11 i personalet
  • Gjøre kjent/drøfte med de ansatte skolens system for å følge med, melde fra, sette inn tiltak og evaluere TPO og tilfredsstillende utbytte (TU) - deriblant skolens praksis for TPO
  • Nasjonale prøver – informasjon og påmelding 

Rektor / ledelsen

  • Ordkjedetesten 3. trinn gjennomføres
KG + kontaktlærer 3. trinn
  • Kartlegging av nye minoritetsspråklige elever
§ 3.6-ansvarlig/TPO
Sept
  • NP oppstart og gjennomføring
Kontaktlærer
  • Konstituering av elevråd, FAU og SU
Rektor
  • Ordkjedetesten evalueres
  • IOP for elever med vedtak om ITO
TPO-koordinator / K. lærer
  • PA gjennomføres og beskrives for elever med overgangs-SV på 1. og 8. trinn.   

TPO-koordinator

U. trinn
  • Evaluering av eksamensresultatene på u-trinn
K. lærer/Rektor
Okt
  • Klassetrivsel gjennomføres
  • Skolegårdsundersøkelsen vurderes
Sosiallærer
  • Udirs obligatoriske Kartleggingsprøver gjennomføres (3.trinn, frivillig for 1.trinn) 

K. lærer

  • Evaluering av ressursbruk vs. behov på trinnene
KG
  • Elevundersøkelsen - bestilling og informasjon

K. lærer

Ledelsen
Nov
  • NP – arbeid med resultatene
Rektor
Utviklingsgruppa
  • Klassetrivsel evalueres
Sosiallærer
  • Udirs obligatoriske Kartleggingsprøver (3.trinn, frivillig for 1.trinn) – evalueres
K. lærer og TPO-koordinator
  • Elevsamtaler
  • Foreldresamtaler
  • Elevundersøkelsen gjennomføres
K. lærer
  • PPT gis tilgang til gjennomført PA 1. og 8. trinn
Rektor og TPO-koordinator
Des
  • KG evaluerer egen praksis og samarbeid med PPT
Leder / TPO-koordinator
Jan
  • Evaluering av elevenes TPO og TU jamfør halvårsvurdering
  • Behov for oppdatert sakkyndig vurdering?

KG/Trinn/Kontaktlærer

KG og PPT
Feb
  • Oppfølging av brukerundersøkelser i klasse, personalet, elevråd og SU
Rektor og kontaktlærer for elevråd
  • Kartleggingsprøver 1. trinn – informasjon og registrering

K. lærer

  • Ordkjedetesten 3. trinn gjennomføres
K. lærer
  • Klassetrivsel gjennomføres
  • Skolegårdsundersøkelsen vurderes
Sosiallærer
Mars
  • Klassetrivsel og eventuelt skolegårdsundersøkelsen evalueres
K. lærer + KG
  • Ordkjedetesten evalueres
K. lærer + TPO-koordinator
  • Elevsamtaler
K. lærer
  • Evaluering av ressursbruk vs. behov på trinnene
KG
  • Overgangssamtaler til 1. og 8. trinn (rød tråd)

Rektor og TPO-koordinator

KG
April
  • Foreldresamtaler
K. lærer
  • Foreldremøter
FAU (K. Lærer)
  • Udirs obligatoriske Kartleggingsprøver (3.trinn, frivillig for 1.trinn)
K. lærer
Mai
  • Minoritetsspråklige elever – kartlegging
§ 3.6-ansvarlig/TPO
 / K. lærer
  • Drøfting elevresultater 1. trinn
K. lærer + TPO-koordinator
  • Årsrapport ITO

Rektor og sosiallærer

  • Sosial handlingsplan evalueres og revideres
Juni
  • KG evaluerer egen praksis, skolens praksis for TPO og samarbeid med PPT
  • Skolens behov for kompetanseutvikling og mangler i eget inkluderende støttesystem
KG
  • Enkeltvedtak ITO og særskilt språkopplæring
Rektor, TPO-koordinator og § 3.6 ansvarlig

 

Årshjul for utviklingsgruppen (UG)

Det er utviklingsgruppen sitt ansvar, sammen med KG, å planlegge og evaluere skolens felles utviklingsarbeid i løpet av skoleåret. Hensikten er å utvikle kvaliteten innenfor disse temaene/områdene. Årshjulet må tilpasses skolens lokale forhold og satsingsområder.

 

Tabell 4: Årshjul for utviklingsgruppen
Tid Aktuelle temaer i skolens utviklingstid Ansvar
Gjennom året
  • Jevnlig arbeid med skolens utviklingsplan
  • Samarbeid med KG og PPT 1-2 ganger pr. semester
  • Læringssløyfer
  • Pedagogisk analyse

Ledelsen og ressurslærere

Aug
  • Skolens utviklingsplan
  • Laget rundt barnet (gode team)
  • Skolens støttesystem
  • Opplæringsloven kap. 11 og 12

Ledelsen

  • God skolestart, TPO, TU og elevmedvirkning
KG
Sept
  • Skole/hjem samarbeid
    • Kvalitet på foreldremøter
KG
 
  • Barnets beste
Sosiallærer
Okt
  • Skole – hjem samarbeid
  • Utviklingssamtaler
Ledelsen
Nov
  • NP – presentasjon av og arbeid med resultatene
  • Fellesskapende didaktikk

KG

Ressurslærere
Des
  • Halvårsvurdering (ev. januar)
Ledelsen
Jan
  • Skolebasert vurdering: Informasjon om skolen
  • Underveisvurdering av utviklingsgruppens arbeid
Ledelsen og ressurslærere
  • Elevmedvirkning brukerundersøkelser
K. lærer elevråd
Feb
  • Skolebasert vurdering: Egenvurdering av praksis
Ledelsen og ressurslærere
  • TPO og TU
KG
Mars
  • Skolebasert vurdering: Vurdering og oppfølging
  • Skole-hjem
    • Utviklingssamtaler
Ledelsen og ressurslærere
April
  • Skolebasert vurdering: Kvalitetsdialog
  • Fellesskapende didaktikk

Ledelsen

Ressurslærere
Mai
  • Halvårsvurdering
  • Skolebasert vurdering: Skolens utviklingsplan

Ledelsen og ressurslærere

Juni
  • Elevmedvirkning (evaluering av medvirkning av elevene)
  • Evaluering av utviklingsgruppens arbeid

K. lærer elevråd

Utviklingsgruppen
 

Vedlegg - Maler og støtteark

I dette kapittelet ligger alle interne dokumenter som det er henvist til i veilederen.

Eksempler

Eksempel 1 - Oppfølgingsnotat (Ikke tilgjengelig)

Eksempel 2 - Oppfølgingsnotat

Eksempel 3 - Oppfølgingsnotat

Maler

Pedagogisk analyse - MAL

SKOLENS PRAKSIS FOR TILPASSET OPPLÆRING (tilrettelegging og tiltak)

Oppfølgingsnotat for skoleåret.... (Ikke tilgjengelig)

Støtteark

Momentliste til økosystemet (Ikke tilgjengelig)

Spørsmål til refleksjon over skolens praksis på tidlig innsats (Ikke tilgjengelig)

Elevens beste-vurdering - Støtteark (Ikke tilgjengelig)

Årshjul for kartlegging og elevoppfølging på trinn (Ikke tilgjengelig)

Hovedkilder og direkte lenker til del 1 (om grunnlaget) (Ikke tilgjengelig)