Traumatiske hendelser- prosedyre for håndtering v. 1.3

Hensikt

Sikre ivaretakelse av ansatte som opplever traumatiske hendelser, ved å gi ledere og ansatte god informasjon om hvordan alvorlige hendelser skal håndteres. Dersom særlige forhold tilsier det så kan arbeidsgiver utarbeide lokalt tilpassede prosedyrer som er i samsvar med den overordnede.

Gjelder for

Dette dokumentet gjelder alle ansatte. 

Definisjoner

Med traumatiske hendelser menes når ansatte blir utsatt for alvorlige fysiske eller psykologiske traumer. Med dette menes mental eller kroppslig skade og/eller belastning som fører til plager for den berørte i ettertid, og oppleves som en trussel for liv og verdier.  Eksempler på traumatiske hendelser kan være arbeidsulykke, vold, trusler om vold, overgrep, ran, innbrudd, selvmord og brå dødsfall.

Ansvar for gjennomføring

Arbeidsgiver har ansvaret for gjennomføringen.

Beskrivelse

  • Ansvar, roller og koordinering: Leder er ansvarlig for håndtering av traumatiske hendelser og oppfølging av ansatte.
  • Dokumenter hendelsen:
    • Informasjon om hva som skal gjøres, hvem som har ansvar for informasjon, hvem som skal motta informasjon og hva som skal dokumenteres.
    • Meld avvik 1 Nytt avvik (Ikke tilgjengelig). Det er viktig å sikre at yrkesskader, yrkessykdommer og dødsfall meldes til kommunens forsikringsselskap, NAV, Arbeidstilsynet og politiet på korrekt måte, og innen de frister som gjelder. 
  • Sikre tilstrekkelig oppfølging av berørte: Etter en traumatisk hendelse vil det være nødvendig med debrifing og kollegastøtte. 
  • Bistand:
    • Dersom det er erklært krise, så vil beredskapsplanen iverksettes og kriseteamet involveres. Disse står da for støttesamtaler med berørte. Se informasjon om Overordnet plan for kriseberedskap - HTML (Ikke tilgjengelig).
    • Bedriftshelsetjenesten kan bistå med råd og veiledning ved håndtering av traumatiske hendelser både på individ - og gruppenivå. Bistand fra bedriftshelsetjenesten bestilles av arbeidsgiver og ansatte ved behov. Bistanden kan også være debriefing og psykologhjelp for berørte.

KONTAKTINFORMASJON BEDRIFTSHELSETJENESTEN

Bruk fortrinnsvis kontaktskjemaet til BHT

Leder av BHT: 48 21 44 66

Bedriftspsykolog: 99 22 42 14

 

Vedlegg og referanser

HMS-prosedyrer:

Helsedirektoratet:

Beredskap:

  • Dokumentet er ikke gyldig (Ikke tilgjengelig)

Annet:

  • Kriser.no – Psykososial oppfølging etter kriser og katastrofer