Målet med tiltakskortet er å opprettholde kommunens samfunnskritiske tjenester, sikre liv, helse, bygg, veier, anlegg og sørge for rask håndtering av det inntrufne ekstremværet for å redusere konsekvensene.
Kriseledelsen har ansvaret for å beslutte nødvendige tiltak for å redusere konsekvensene.
AU har ansvaret for å koordinere innsatsen i alle berørte kommunalområder. Miljø og byutvikling har det største ansvaret for å sikring, rydding og opprydning, mens Helse og mestring, Kultur og Innbyggerdialog, og Oppvekst og læring har ansvaret for sine pasienter, brukere og elever.
Proaktiv ledelse ved etablering av orange beredskap, nødvendig personell varsles og mobiliseres til å håndtere situasjonen
Når et ekstremvær treffer skal kommunen:
- Ved beredskapssjef informere deler eller hele AU og kriseledelsen
- Vurdere behovet for befolkningsvarsling i hele eller deler av kommunen. Varsling skjer iht. tiltakskortet «Befolkningsvarsling»
- Skaffe oversikt over berørte områder og hvordan kritisk infrastruktur og kritiske samfunnsfunksjoner er koblet
- Vurdere behovet for å etablere mobilt team. Etablering skjer i henhold til tiltakskortet «Etablering og bruk av mobilt team» i ingeniørvesenet
- Prioritere tiltak som sikrer liv og helse, og at kommunen kan opprettholde kritiske samfunnsfunksjoner
- Mobilisere egenberedskap ved utsendelse av mediebudskap
- Varsle legevakt og SSHF ved fare for betydelige personskader
- Vurdere behovet for evakuering av berørte og utsatte områder. Evakuering skjer i henhold til tiltakskortet «H-1 Håntering av hendelser - Evakuering».
- Sikre kommunale bygg, anlegg (parker, småbåthavner og dammer) og veier
- Sikre at kritiske rister og kulverter er åpne
- Vurdere behovet for ressurser og bistand frivillige organisasjoner, Sivilforsvar eller andre eksterne aktører
- Etablere samarbeid med AKT og SVV
- Rapportere til fylkesmannen i samordningskanal
- Etablere rapportering fra kommunalområdene ift hendelser, konsekvenser og behov
- Sørge for at publikum får nødvendig informasjon om situasjonen
- Vurdere behov for å utarbeide planer for oppfølging av berørte i etterkant av situasjonen
Vedlegg og referanser