K-1 Krisekommunikasjon v. 1.1

 

Mål

 

 

Målet med tiltakskortet er å sikre rask og effektiv kommunikasjon internt og eksternt.

Ansvar

 

 

Kriseledelse, Kommunedirektør, kommunikasjonssjef eller beredskapssjef kan beslutte om det skal etableres egne tiltak for å ivareta god og effektiv kommunikasjon.

Hvordan

 

 

Avhengig av størrelse, omfang og alvorlighetsgrad, skal følgende vurderes:

Etablering av presse- og informasjonssenter: Ved stort behov for informasjon til media og publikum vil kommunen etablere presse- og informasjonssenter. Ansvaret ligger hos innbyggertorg.

  • Lokaler: pressekonferanser avholdes der det er mest hensiktsmessig, for eksempel underetasjen i Rådhuskvartalet, alternativt bystyresalen
  • Innbyggertorget har ansvaret for etableringen og at utstyret fungerer
  • IT skal bistå innbyggertorg for å sikre nødvendig IT-utstyr og tekniske løsninger
  • Enhetsleder for innbyggertorg, eller den denne utpeker, skal koordinere og lede senteret. Øvrig bemanning av senteret er dagens ressurser i innbyggertorget , eventuelt med støtte fra kommunikasjonsenheten.

Kriseweb: Hensikten er å Tydeliggjøre informasjon til innbyggerne og ha all informasjon samlet og lett tilgjengelig. Ansvaret ligger hos kommunikasjon

  • Kommunedirektør, beredskapssjef eller kommunikasjonssjef kan beslutte om kommunen skal etablere kriseweb
  • Kommunikasjonstjenesten har ansvaret for å etablere kriseweb, dette gjøres iht. intern prosedyre.
  • Er kommunens nettside utilgjengelig, skal kommunens facebookside brukes som et alternativ. Endringen skal videreformidles til mediene
  • Medieovervåkning utover det normale: Hensikten er å registrere informasjon som vi må forholde oss til i håndteringen og i kommunens kommunikasjon. Ansvaret ligger hos kommunikasjon.
    • Beredskapssjef og kommunikasjonsleder kan beslutte å styrke medieovervåkningen
    • Egne ressurser utpekes til å ha ansvaret for medieovervåkningen
    • Medieovervåkning skjer via elektronisk nyhetssøk, manuell overvåkning av medier og overvåkning av sosiale medier, dette gjøres iht. intern prosedyre- 

Vedlegg og referanser

S-06 Ministrategi, kommunikasjon