Prosedyren skal sørge for lovmessighet, forsvarlighet og en rød tråd i barnevernets arbeid når et barn hasteflyttes, til tross for at det er flere avdelinger som er involvert
Prosedyren gjelder for alle ansatte
Barnevernsvakta, kontaktpersoner, fagstøtter og avdelingsledere
Dersom et barn er uten omsorg, for eksempel fordi foreldrene er syke eller barnet er uten omsorg av andre grunner, skal barneverntjenesten straks vedta og sette i verk de hjelpetiltak som er nødvendige, jf. bvl. § 4-1.
Bestemmelsen tar først og fremst sikte på tilfeller der ingen tar seg av barnet og er blant annet ment å omfatte tilfeller der foreldrene er uteblitt fra hjemmet uten varsel, eller der foreldrene er ute av stand til å ta vare på barnet på grunn av akutt sykdom eller problematisk rusmiddelbruk.
Det er i loven ikke angitt tidsbegrensning, men utgangspunktet er at dette er et kortsiktig tiltak.
Samtykket fra partene må være skriftlig, informert og viljen reell. De må forstå hva det samtykkes til og hva en flytting innebærer, samt erkjenne vanskene som er grunnlag for tiltaket. Sannsynligheten for at samtykket blir trukket tilbake før situasjonen er avklart må tas med i vurderingen.
Tiltaket forutsetter enighet om bostedet og samvær. Om flyttingen varer over noe tid skal det vurderes om flyttingen heller bør være etter bvl. § 3-2.
Barneverntjenesten skal utarbeide en plan for videre undersøkelser, barnets omsorgssituasjon og oppfølgingen av barnet og foreldrene jf. bvl. § 8-2, 3. ledd. Ved akutt omsorgsovertakelse har barnevernstjenesten samme ansvar for barnet som ved ordinær omsorgsovertakelse jf. bvl. § 5-4.
Er det fare for at et barn blir vesentlig skadelidende ved å forbli i hjemmet, kan det uten samtykke fra foreldrene umiddelbart treffes midlertidig vedtak om å flytte barnet utenfor hjemmet, jf. bvl. § 4-2 første ledd.
Ved vurdering av om det skal treffes et akuttvedtak om omsorgsovertakelse av et nyfødt barn før det er flyttet til foreldrene, skal det legges særlig vekt på barnets behov for nærhet til foreldrene umiddelbart etter fødselen, jf. bvl. § 4-2 første ledd, siste punktum.
Barnevernstjenesten må foreta en risikovurdering av barnets situasjon og om skaderisikoen for barnets psykiske / fysiske helse og utvikling, kan reduseres til et akseptabelt nivå med hjelpetiltak. Situasjonen må vurderes opp mot barnets alder. Barnets krav på beskyttelse er det overordnede.
Vedtaket må begrunnes ut fra mangler i foreldrefunksjonene og ikke i barnets handlinger.
Det må framgå av vedtaket at partene er forhåndsvarslet (se nedenfor) og partenes argumenter, eller begrunnelsen for unntak.
Barnevernstjenesten skal utarbeide en plan for barnets omsorgssituasjon, oppfølgingen av barnet og foreldrene jf. bvl. § 8-2, 3. ledd. Ved akutt omsorgsovertakelse har barnevernstjenesten samme ansvar for barnet som ved ordinær omsorgsovertakelse jf. bvl. § 5-4. Barnevernstjenesten har også ansvar for å godkjenne beredskapshjemmet/fosterhjemmet, følge de opp og informere dem om sine rettigheter og deres ansvar. Alle tre parter (barn/ungdom, foreldre og fosterforeldre) involveres i det videre arbeid for å skape et godt tiltak for barnet, jf. Parter i barnevernssaker - BarnevernParter i barnevernssaker.
Hasteflytting er en unntaksbestemmelse fra lovens hovedregel hvor barneverns- og helsenemnda fatter tvangsvedtak.
Forhåndsvarsel
En part som ikke allerede ved en søknad eller på annen måte har fått uttalt seg i saken, skal varsles og få anledning til å uttale seg innen en fastsatt frist før vedtak treffes, jf. forvaltningsloven § 16 første ledd. Hensynet med forhåndsvarsel er at parten skal få kjennskap til saken og skal ha mulighet til å uttale seg slik at parten kan ivareta sine interesser i saken.Forhåndsvarsling reguleres i forvaltningsloven § 16. Les mer i Saksbehandlingsrundskrivet kap. 4.2.1, Saksbehandlingsrundskrivet - barnevern.
Den klare hovedregel er at varsling skal finne sted, og det må særskilt begrunnes i vedtaket dersom parten ikke er varslet. Grunner for å unnlate varsling kan etter § 16 tredje ledd være:
Momenter i vurderingen kan være:
Så snart vedtaket er fullbyrdet, vil det ikke lenger være fare for at vedtaket ikke kan gjennomføres, og foreldrene bør varsles umiddelbart.
Vedtaksmyndighet i hastesaker kan bare delegeres til lederens stedfortreder ved lederens fravær. Det vises til rundskriv Q-0973 av 19.06.00; Retningslinjer om midlertidige og foreløpige vedtak i akuttsituasjoner - Barnevern link
Midlertidige vedtak om samvær og sperret adresse i hastesaker, jf. bvl. § 4-2 andreledd, jf. §§ 7-2 og 7-3 bør gjøres så snart som mulig etter hastflyttingen av barnet og helst innen tre dager. Om flyttingen av barnet skjer i helg kan barnevernvakta bestemme at det ikke skal være samvær og holde adressen sperret inntil barnevernleder kommer på jobb.
Regulering av samvær og sperret adresse
Vedtak om hasteflytting etter ordinær arbeidstid
Modulus oppskrift: Akuttvedtak i barnevernssak.docx og Barn som flytter.docx