P-Husene
P-Husene v. 1.1

 

1 Hensikt

Ivareta sikkerhet, vedlikehold og renhold  i alle våre P-Hus

 

 

2 Gjelder for

Gjelder for Parkeringsenheten.

 

 

3 Ansvar for gjennomføring

Utføres av

Nr.

Aktivitet

Avdelingsleder

1.    

Ansvar for Drift og sikkerhet i  P-Husene.

Tekniker

2.  

Utføre drift og vedlikeholdsoppgaver ihht Plania for å ivareta renhold, trygghet, funksjonering og sikkerhet på bygningsflater og elektriske/tekniske systemer, samt at nødsystemer fungerer og frie rømningsveier.


 

4 Beskrivelse

Våre P-Hus 

1)    Slottet P-Hus                                                           link: P-Hus Slottet

2)    Elvegata P-Hus (Kvartal 6, Øvre plan,  Nedre plan)     link: P-Hus Elvegata.

3)    Gyldengården P-Hus                                                     link: P-Hus Gyldengården

4)    Kongens Senter P-Hus                                                  link: P-Hus Kongens Senter

5)    Børsen P-Hus                                                                link: P-Hus Børsen

6)    Kilden P-Hus                                                                  link: P-Hus Kilden

 

Ulike anlegg i parkeringshusene

 

Årlige kontroller og daglig vedlikehold i P-Hus

  • Periodiske rutiner i Plania beskriver alle oppgaver og gjøremål i våre p-hus gjennom hele året.
  • Avvik registreres i Plania for å utbedring, og med det ivaretas byggteknisk og el. sikkerhet.
  • Hvert p-hus har en egen Brannbok i Plania, som også brannvesenet har tilgang til.

 

Skiltplaner 

  • Skiltene i p-husene skal være i henhold til gyldig skiltplan, og kontrolleres minst en gang i året.

 

Elektriske innstalasjoner, nødlys og brannalarmer 

  • Brannalarmanlegg-kontroll, nødlysanlegg-kontroll og el.kontroll- utføres av sertifiserte elktrikere.
  • Brannalarmanlegg,- og nødlys-kontroll utføres årlig.
  • El.installasjoner utføres hvert 5 år av sertifisert elektriker.
  • Rapport fra hver utført inspeksjon, med avvik og evt korreksjoner, gjøres tilgjengelig pr mail, samt dokumenteres i Norik og Plania.
  • Alt ovenstående blir også jevnlig visuelt sjekket når p-husene gjennomgås som del av ukentlige periodiske rutiner og  månedlige kontroller av rømningsveier beskrevet og dokumentert i Plania.

 

HMS runde 

  • Verneombud skal minst en gang pr år, og ved behov, gå gjennom p-husene for å sikre at de er i henhold til HMS krav.
  • Avvik rapporteres i avvikssystemet og gjerne med korrigerende tiltak.

 

Årlig kontroll og service av sprinkelanlegg i P-hus 

  • Årlig kontroll av sprinkelanlegg foretas av sertifisert personell, og dokumenteres i Plania.
  • Halvårig service på ventiler og visuell inspeksjon av øvrig anlegg, foretas av sertifisert personell, og dokumenteres i Plania.
  • Årlig kontroll og vedlikehold utføres av de bedrifter Krs kommune til enhver tid har ramme avtaler med.

 

Drenering sprinkelanlegg Slottet P-Hus 

  • I Slottet p-hus må "pottene" på sprinkelanlegget dreneres hele året, mer om høsten før frosten enn på den varme årstiden.
  • Det er montert 5 "potter" der det erfaringsmessig er mest kondens. "Pottene" forenkler dreneringen.

 

Vannmålere 

  • Vannmålere avleses en gang i året og meldes inn til Kristiansand Kommune.no/vann via internett.
  • Dette gjelder Slottet p-hus, Kilden p-hus, Elvegata p-hus, samt Bobil parkeringen på Lund.
  • Avlesing er lagt inn som periodisk rutine i Plania.

 

Vann

  • På høsten stenges vannet av i alle frost utsatte P-hus.
  • Vann til hurtigkoplingene midt i Slottet dreneres og ventiler settes i halvstilling.
  • Vann til slange i Elvegaten p-hus øvre stenges av og dreneres.
  • Avstenging og åpning på våren er lagt inn som periodisk rutine i Plania.

 

Varmekabler 

  • Flere p-hus har varmekabler i tilknytning til nedkjøringer og/eller fortau på utsiden, og disse slås på når høsten går mot vinter. På våren slås de av igjen.
  • Varme og varmekabler for alle p-hus er lagt inn i periodisk rutine i Plania.

 

Rengjøring rister 

  • I nedkjørsler er det rister, vann og sand fanges opp her. Vann forsvinner i avløpet, men sand og skitt må jevnlig fjernes.
  • Dette er lagt til i periodiske rutiner i Plania.

 

Rengjøring avløp

  • Avløp i p-husene samler mye skitt og sand og suges rene av eksternt selskap med egnet utstyr ved behov.
  • Dette er lagt til i periodiske rutiner med 3 års interval i Plania, ref rådgivende rapport.

 

Snørydding 

  • Slottet p-hus, taket ryddes for snø med traktor eller snøfreser.
  • Når det er mye snø på taket må det slippes ned fra taket i en innleid kontainer og kjøres bort.
  • SJA fylles ut i Plania før snø skal slippes ned fra taket. Når man skriver snø i beskrivelsen dukker SJA opp automatisk.
  • Kilden p-hus-ryddes for snø av Ingeniør vesenet med større maskiner og innkjøring på taket. De strør og feier også.

 

Ladepunkter i p-hus 

  • Elvegata har ladeplasser for leietakere i Kvartal 6, Øvre plan og Nedre plan.
  • Slottet har ladeplasser for publikum 5 etasje.
  • Gyldengården har ladeplasser i U1 for publikum og i U3 for kommunale tjenestebiler.
  • Børsen har ladeplasser i begge etasjer.
  • Kongens har en ladeplass for tjeneste bil.
  • Kilden har ladeplasser for publikum og leietakere ("bak bom").
  • Ukentlig sjekkes ladepuntene visuelt for skader og hærverk, og rengjøres ved behov.
  • Ukentlig visuell kontroll dokumenteres i Plania.
  • Årlig kontroll av ladepunktene i P-husene utføres av sertifisert elektriker. Dokumenteres i Norik og Plania.

 

  • Leie av Parkerings plass i P-hus / Parkering mot avgift for publikum.

  • Elvegata,- Kongens senter,- og Børsen p-hus er kun for leietakere.
  • Slottet-  og Kilden p-hus er for både leietakere og for publikum som  parkerer mot avgift.
  • Gyldengården er for alle kategorier: leietakere, publikum parkerer mot avgift, og kommunens tjeneste biler.
  • Leieplasser håndteres av saksbehandler og pris er avhengig av p-hus og leieperiodens varighet som beskrevet på kommunens hjemmesider.

 

Betalingsløsninger

  • Parkeringsbillett i Gyldengården p-hus kan betales med mynt eller bank kort på betalings-automater inne i P-huset.
  • Eller med bankkort i Søyle ved utkjøring. 
  • I Gyldengården p-hus er det mulighet for å kjøre inn med aktivert "Kameraparkering" og "Aktivert automatisk kameraparkering", og da betales parkeringen i etterkant.
  • I Slottet og Kilden p-hus må det ved ankomst enten reserveres parkerings-tid på p-automat med bank kort, eller betales på forskudd med mynt på p-automat, eller "snurre manuelt på hjulet" i EasyPark p-app.

 

Betalingsautomater i P-Hus

  1. Power Cash benyttes i Gyldengården. Tar både mynt og sedler, gir vekslepenger. Mistet billett kan utgis fra TDS.
  2. P-automater, Flowbird S5. Reservere tid med bank kort/kan avslutte p-tid også, eller forskuddsbetale med mynt.

 

Takster

  • Det er egne satser for p-husene, gjengitt i vår fil «Takster», og det er samme satser bak bom som utenfor bom inne i Gyldengården.
  • Ved bruk av p-app er det foreløpig kun EasyPark tilgjengelig.
  • Viktig å informere  p-app og p-automat samarbeidspartnere om endringer av takstene.
  • Takstene bestemmes av politkerne, og justeres normalt med 2 års mellomrom.

 

Port

  • Elvegata p-hus har lukket porter som ringes opp, men de er åpne mellom 07.00-09.00 og 15.00 til 17.00 fordi det er mye biler inn og ut i disse tidsrommene. 
  • Kongen senter og Børsen p-hus har lukkede porter som må ringes opp.
  • Gyldengården p-hus har åpen port mellom kl 06.00 og 24.00, Securitas åpner porten om morgenen.
  • Alle portene får service minst en gang pr år, noen flere ganger basert på erfaringer. Dokumenteres i Plania.
  • Slottet og Kilden har ikke port.

 

Private P-hus inni våre p-hus (P-Hus i P-Hus)

  • Gyldengården (Parkgården/G14) er det private parkeringsområder der leietakere kjører via våre p-hus for å komme til egen parkeringsplass.
  • Dette kan tidvis skape utfordringer ved passering i bom, da systemet er basert på at private kunder først passerer  "inn" og så "ut" av vårt p-hus på vei til sin private p-plass. (p-hus i p-Hus)
  • Og når de skal ut igjen, må de først registreres "inn" igjen til vårt p-hus og så "ut" igjen fra vårt P-Hus før de kommer ut på gaten.
  • Dersom de kjører inn etter en annen bil fra vårt p-hus til privat p-plass og ikke registrerer sitt kort på vei inn, tror systemet vårt at de fremdeles er inni vårt p-hus, og da oppstår problemene når de skal kjøre ut igjen,- vårt system vil avkreve dem for betaling den tiden systemet vårt tror de har stått parkert i vårt p-hus.
  • Slottet p-hus har også en slik privat parkering på taket, men Slottet p-hus har ikke bom, så det er ikke problemer knyttet til dette.

 

HC

  • Alle våre p-hus har skiltede HC plasser, ihht skiltplan og forskrifter.

 

Skidata og bomanlegg 

  • Bommene i Gyldengården p-hus er tilknyttet Skidata system og består av søyler med billetter ved INN-kjøringene, og søyler med billett avlesing og kort terminal ved UT-kjøring, samt bommer og overvåkingsprogram som TDS overvåker på dagtid, og Bergen TDS overvåker den øvrige tid.
  • Bommene kan fjern-åpnes/lukkes via Skidata.
  • På søylene er det klistret et telefon nummer hvor kunder kan komme i kontakt med TDS/Bergen TDS som kan slippe dem ut ved problemer.
  • Det er to søyler ved utkjøring, den ene søylen har kort terminal for betaling av p-avgift med bank kort.
  • Bommene er lys satt og åpner og lukker når en sensor (sløyfe) i gulvet «føler» at det står en bil der. Bil med henger er utfordrende, TDS bør kontaktes for å hjelpe med å åpne bommen i slike tilfeller. Det er høyden på henger/last som er kritisk.
  • Bommen er lagd slik at den kan falle av, og enkelt settes på plass igjen.

 

Skidata terminaler

Terminaler (klienter) for Skidata er lokalisert;

  1. TDS rommet
  2. Teknisk rom i Gyldengården 
  3. Bergen Parkering

Hovedmeny gir mulighet for å betjene kunder og lage abonnementskort, engangsbilletter (EGB), eller for eksempel forlenge kortets gyldighets tid.

Styresentral gir mulighet for å fjern-betjene bomanleggene P-Hus Gyldegården.

Styresentral gir i tillegg mulighet for å initiere ny billett dersom kunde har mistet sin, kunde må da stå med betalingsautomat inne i P-hus eller ved utkjøring søyle som har betalingsterminal. 

     

 

Produsere kort og engangs billetter

Se TDS veiledninger.

 

 

Driftskamera

  • Alle p-hus har driftsskameraer for å yte bedre service til våre brukere.
  • Kameraene er til god hjelp når publikum trenger veiledning ved bom/søyle, eller ved betalingsautomat inne i p-hus. Samt at de hjelper oss å ha kontroll med de ulike etasjene gjennom dagen både hva gjelder antall biler inne i p-huset, men også i forhold til uønsket opphold.
  • Bevegelse sensorer i kameraene aktiverer video opptak.
  • Opptakene slettes normalt etter 7 dager.
  • TDS håndterer også kommunens overvåkingskameraer plassert på institusjoner osv.
  • TDS får jevnlig henvendelser der politi ber TDS om å sjekke kameraer/video opptak av hendelser for å sikre bevis. 
  • Ved spesielle hendelser kan derfor TDS bevis-låse opptak utover de normale 7 dagene.
  • Politi som mottar videobevis fra TDS skal være uniformert eller vise legimitasjon. Ved spesielle akutte situasjoner der politi ber om øyeblikkelig hjelp i en pågående akutt situasjon, må hver enkelt vurdere hvordan situasjonen skal håndteres, vurdere om det er mest riktig å gi politi den informasjon de trenger for å bistå i den akutte situasjonen.  Ved spesielle akutte situasjoner skal avdelingsleder eller enhetsleder varsles.
  • Videobevis utleveres ALDRI til publikum/forsikrings selskap, selv om de skulle be om det.
  • TDS har kontroll med driftskameraene i tidsrommet 09.00-16.30. Deretter er det Bergen TDS som gir support til brukere.
  • Overvåkingskameraene er det kun vår TDS som har tilgang til.
  • Alle som betjener ITV må forholde seg til kommunens GDPR policy og har taushetsplikt i forhold til hva de ser på kameraene.
  • Kun personer med tilgang til TDS rom skal oppholde seg der.

 

 

5 Definisjoner

 

 

 

6 Vedlegg og referanser