Melding av avvik i saksbehandlingstid - prosedyre v. 1.1

Hensikt

Å oppretteholde god kvalitet på saksbehandlingen ved å melde avvik dersom man ikke klarer å ferdigstille en sak innen gitte frister.  

 

Gjelder for

Forvaltning og koordinering 

 

Ansvar for gjennomføring

Saksbehandlere 

 

Beskrivelse

Når vi mottar en søknad skal det sendes ut foreløpig melding om at søknad er mottatt. Unntaket er dersom saken blir avgjort innen en måned. 
Meldingen skal innholde en begrunnelse og forventet behandlingstid, jf. §11a HM - Lov om behandlingsmåten i forvaltningssaker (forvaltningsloven)

Dersom man ikke kan ferdigstille saken innen 12 uker fra den ble mottatt skal det meldes avvik.
Dette gjøre i kvalitetssystemet via lenke på forsiden.

Avvik_2.png

 

Det kan forekomme unntak hvor man av ulike årsaker ikke kan ferdigstille saker innen 12 uker, men hvor det likevel ikke vurderes som et avvik.
Slike tilfeller skal drøftes med avdelingsleder som igjen vurderer hvorvidt det skal sendes avviksmelding. 

 

Vedlegg og referanser

Avvik og uønskede hendelser - Registreringsprosedyre