Tilgang IT bruker og Profil for studenter og elever i praksis - prosedyre v. 1.2

Hensikt 

Hensikten med dette dokumentet er å sikre at aktuelle studenter og elever får tilgang som IT-bruker i Kristiansand kommune, samt riktige tilganger i elektronisk pasientjournal (Profil).

 

Gjelder for

Dette dokumentet gjelder praksiskoordinatorer i helse og mestring stab, avdelingsledere, ressurspersoner i Profil, fagkoordinatorer og veiledere til studenter.

 

Beskrivelse

I forkant av praksis:

  • ​Praksiskoordinator i helse og mestring stab sender praksisliste med navn og e-postadresse til fagkoordinatorer og avdelingsledere.
  • Praksisplassen sender velkomstmail til studenter og elever jamfør prosedyrene Forberedelse og mottak av elever i praksis og Forberedelse og mottak av studenter i praksis for å få personalia til å melde dem som IT bruker. Disse opplysningene skal ikke sendes på mail eller SMS.   
  • Avdelingsleder melder studenten/eleven inn som "personalmelding uten lønn"  til lønnsavdelingen for praksisperiodens varighet.
  • Når studenten/eleven er meldt inn i HRM oppretter avdelingsleder studenten/eleven som IT-bruker i Tilgangsportalen ​og bestiller tilgang til elektronisk pasientjournal (Profil). (Dette er for å komme på felles e-post liste for Profilbrukere). Se Tilgangsportalen veileder.
  • Avdelingsleder/ressursperson i Profil kan autorisere (gi tilganger til arbeidsstedet) for studenten/eleven i Profil den dagen avtalen starter (blir da importert fra HRM til Profil-Personell). Se avsnitt nedenfor om tilganger i Profil. 
    • 2- og 3 års sykepleie- og vernepleiestudenter: Tilgang som sykepleier/vernepleier.
    • Vg2 og Vg3 helesfagarbeider elever, Vg2 helseservice elever, VOV helsefag, "Menn i helse",  lærlinger, 1 års sykepleie- og vernepleiestudenter, samt studenter innen ergoterapi, fysioterapi og sosialt arbeid: Tilgang som fagarbeider uten medisinkurs.
    • ​Vg1 elever og forberedende helsekurs (Vg0 Kongsgård skolesenter) skal ikke ha bruker i Profil.
  • Studenten/eleven får beskjed i Altinn eller Digipost om "midlertidig bruker" etter 1-2 dager, og mottar da brukernavn og midlertidig passord.