Menyen øverst i dokumentet benyttes til å navigere i prosesskartet.
Selv om menyen er fremstilt lineær er prosesskartet utformet som en syklisk prosess for stadig forbedring og utvikling, og må derfor også leses slik.
Prosesskartet er et:
Systemet er ikke utfyllende og komplett for hele kommunen, det er ment som et hjelpemiddel og en kvalitetssikring først og fremst for det overordnede beredskapsarbeidet.
Det finnes også andre systemer både på område og enhetsnivå som inneholder elementer av beredskapsarbeid.
Eksempler er beredskapsplanverk i Helse og mestring og HMS-håndboka.
Oppbygning av prosesskartet:
Systemet består av 4 hovedelementer og er bygd opp etter mal fra daværende Fylkesmannen i Vest-Agder (Statsforvalteren) og DSBs veileder om samfunnssikkerhet og beredskap i kommunene:
Ansvar: Kommunedirektøren har ansvar for at beredskapsarbeidet holder den kvalitet som det stilles krav og forventninger om i blant annet:
Beredskapssjef bistår kommunedirektøren i dette arbeidet, blant annet ved å sørge for at kvalitetsutviklingen, internkontrollen og dokumentasjonen i beredskapsarbeidet holder en høy standard.
Beredskapssjef er iht. plan for overordnet krisehåndtering kommunenes sikkerhetsleder, og er delegert myndighet på beredskapsområdet fra kommunedirektøren. Beredskapssjef godkjenner rutiner i kvalitetssystemet.
Ajourhold og revisjon:
Prosesskartet skal holdes løpende oppdatert og være i tråd med gjeldene krav.