HM01 - Håndtering av kriser i tjenestene - Helse og Mestring v. 1.0

Mål/hensikt:

Sikre at berørte får nødvendige helse- og sosialtjenester raskt, ved kriser og ulykker.

Ansvar:

I tråd med prinsippene for beredskapsarbeid (Ansvar, likhet, nærhet og samordning), har tjenestene selv et ansvar for krisehåndtering i eget kommunalområde.

Hvordan:

Avgrensninger:

Dette tiltakskortet gjelder når en ulykke/krise inntreffer, når kommunens ordinære tjenester ikke kan ivareta oppståtte behov på en tilfredsstillende måte med de tjenester vi til daglig tilbyr.

Tiltakskortet kan benyttes både når kommunens kriseledelse er etablert, og når Helse og mestring følger opp krisehåndteringen uten ekstern bistand.

Ved svært store hendelser, når kommunens kriseorganisasjon etableres, kan det være aktuelt å etablere et større senter for evakuerte og pårørende, jamfør HM06 Plan for Evakuerte- og pårørendesenter(EPS).

Hvordan organisere krisehåndteringen når en ulykke/krise inntreffer?

Dersom en krise oppstår, skal det alltid vurderes behov for bistand fra HM-direktørens ressurser 

En støtte fra HM-direktøren kan etableres utenfor arbeidstid når situasjonen krever det, men hvis det er mulig, bør det avventes til første ordinære virkedag. Oppfølging følger som hovedregel følgende prinsipper:

  1. Direktør for Helse og mestring eller andre med nødvendige fullmakter, leder arbeidet:
    1. Varsler nødvendige tjenester
    2. Etablerer HM-beredskapsgruppe bestående av repr. fra de involverte tjenestene, HM beredskapskoordinator leder arbeidet.
  2. NAV Kristiansand har ansvar for saksbehandling av økonomisk nødhjelp og nødboliger.
  3. Livsmestring og Legevakta har ansvar for å etablere nødvendige psykososiale støttetjenester, se også HM04 – psykososialt kriseteam. Oppvekst vil bistå når barn er involvert, med barnevernsvakt, ressurser fra familiens hus, PP-tjeneste osv.
  4. Legevakta har sammen med Sørlandet sykehus ansvar for å etablere nødvendige helsetjenester.
  5. Kommunens innbyggertorg skal ved behov kunne være kontaktpunkt for publikum og tjenestene for å melde inn nye behov som måtte oppstå underveis. De vil samarbeide tett med Direktør for Helse og mestring og aktuelle nøkkelpersoner.

Lokaler: Oppfølging gjennomføres primært fra egne lokaler, eller på stedet der hvor de berørte befinner seg, hvis det er mer hensiktsmessig.

Vedlegg: Rutine for bruk av hotell i beredskapssituasjoner.