Sikre at berørte får nødvendige helse- og sosialtjenester raskt, ved kriser og ulykker.
I tråd med prinsippene for beredskapsarbeid (Ansvar, likhet, nærhet og samordning), har tjenestene selv et ansvar for krisehåndtering i eget kommunalområde.
Avgrensninger:
Dette tiltakskortet gjelder når en ulykke/krise inntreffer, når kommunens ordinære tjenester ikke kan ivareta oppståtte behov på en tilfredsstillende måte med de tjenester vi til daglig tilbyr.
Tiltakskortet kan benyttes både når kommunens kriseledelse er etablert, og når Helse og mestring følger opp krisehåndteringen uten ekstern bistand.
Ved svært store hendelser, når kommunens kriseorganisasjon etableres, kan det være aktuelt å etablere et større senter for evakuerte og pårørende, jamfør HM06 Plan for Evakuerte- og pårørendesenter(EPS).
Hvordan organisere krisehåndteringen når en ulykke/krise inntreffer?
Dersom en krise oppstår, skal det alltid vurderes behov for bistand fra HM-direktørens ressurser
En støtte fra HM-direktøren kan etableres utenfor arbeidstid når situasjonen krever det, men hvis det er mulig, bør det avventes til første ordinære virkedag. Oppfølging følger som hovedregel følgende prinsipper:
Lokaler: Oppfølging gjennomføres primært fra egne lokaler, eller på stedet der hvor de berørte befinner seg, hvis det er mer hensiktsmessig.
Vedlegg: Rutine for bruk av hotell i beredskapssituasjoner.