Dokumentasjonskrav, regnskap og lønn - retningslinjer
v. 1.5
Hensikt
Hensikten med dette dokumentet er å vise en samlet oversikt over dokumentasjonskrav for ulike regnskaps- og lønnsbilag i Visma.  
 
Gjelder for
Dokumentet gjelder for alle ansatte som jobber med økonomi. 
 
Beskrivelse
Bruk av kredittkort
 
Kjøp av gaver til ansatte
 
Kjøp av gaver til foredragsholdere og andre eksterne
- fullt navn for den som er mottaker av gaven
 
- beskrivelse av hva som er anledning for gaven.
 
 
Utbetaling av tilskudd
 
Tilskudd som kommunen mottar
 
Salg av tomter, eiendommer, bygg og anleggsmidler
 
Kurs, møter og studieturer 
- deltakere må navngis med fullt navn 
 
- for store kurs og møter kan det i stedenfor en fullstendig oversikt over alle deltakere beskrives generelt hvem møte/kurset var for
 
- kurs eller møteprogrammet
 
 
Faktura og kvittering fra alle typer spisesteder eller catering 
- deltakere må navngis med fullt navn (både ansatte i Kristiansand kommune og gjester, med både for- og etternavn og navn på virksomheten de representerer, jf. skattedirektoratets kunngjøring av 20.06.14).
 
- formålet med arrangementet eller bevertningen må beskrives
 
 
Refusjon av utlegg 
 
Reiseregning generelt
 
Timelister og overtidslister
- Ingen dokumentasjonskrav utover at alle felt i dokumentet må være utfylt, se veiledning for utfylling her. 
 
 
Personalmeldinger
- Ingen krav til dokumentasjon, men arbeidsstedet må ha inngått arbeidsavtale med den som skal jobbe der før det kan sendes inn personalmelding
 
 
Utbetaling av honorar (når mottaker ikke er ansatt i kommunen)
- Faktura fra firma med norsk eller utenlands organisasjonsnummer,
 
- alternativt utfylt anvisningsblankett som registreres på honorarstilling i HRM hvis mottaker har norsk fødsels- eller D-nummer (se veiledning for utfylling  her)
 
- Hvis mottaker verken har organisasjonsnummer, norsk fødselsnummer eller D-nummer - kontakt post.regnskap@kristiansand.kommune.no for særskilt avklaring. 
 
 
 
 
 
| Forfatter: | 
Nina Hauge (Rådgiver) 
 | 
| Godkjent av: | 
Solveig Margrethe Roland Svendsberget (Leder/virksomhetsleder) 
Terje Fjellvang (Kommunalsjef) 
 | 
| Dokumentadministrator: | 
Nina Hauge (Rådgiver) | 
| Dokument-ID: | 
10346 | 
| Gyldig fra: | 
21.04.2025 | 
| Revisjonsfrist: | 
31.12.2025 |