Møter i hoved-arbeidsmiljøutvalget(HAMU) v. 1.4

Hensikt

Hensikten med dokumentet er å opplyse om frister og interne rutiner for saksbehandling og oppfølging av saker til HAMU. 

Tydeliggjøre interne rutiner og frister for saksbehandling og oppfølging av saker til HAMU.

Gjelder for

AMU-medlemmer. Saksbehandlere for saker til HAMU

 

Saksbehandling og tema for møter:

 

Møtestruktur HAMU

Godkjenning og gjennomgang av protokoll
Orienteringer
Behandling av saker
Eventuelt

Medlemmer av HAMU

Arbeidsgiversiden                      Personlig vara
Camilla Dunsæd Camilla Jarlsby
Kjell A. Kristiansen Eirik Nyberg
Kristin Robstad  Svein Ove Ueland
Ragnar Evensen Tone Iglebæk
Brede Skaalerud Janne B Brunborg

 

Arbeidstakersiden Personlig vara
Karianne Skoland Cathrine M L Kaarikstad
Jan Helge Fredriksen Åshild Johannessen
Tove Ilebekk Kristian E Larsen
Stein Otto Daatland Knut Knutsen
Inge Fossdal Pål Tjøm

Rådgivere og saksbehandlere er til stede på sak dersom områdets direktør ønsker det. BHT har møterett på alle møter. 

Ansvar for dokumenter og frister for saksbehandling

  • HAMUs møtedokumenter legges ut elektronisk i p360 og frist for levering er kl. 14.00, en uke før HAMU. 
  • Møtesekretæren sender saksliste og dokumenter senest 4 dager før HAMU.
  • Saker levert etter frist blir utsatt til neste HAMU.
  • Saksfremlegg sendes i P360 og skal IKKE sendes i epost.
  • Saksbehandler er selv ansvarlig for dokumentet er godkjent og kommunisert med ansvarlig leder/direktør.
  • Organisasjonsdirektør godkjenner dokumenter på vegne av kommunedirektøren. 

Organisering av møter

  • Arbeidsutvalget for HAMU planlegger praktisk gjennomføring og agenda. Arbeidsutvalget består av organisjonsdirektøren, leder av BHT, sentralt hovedverneombud for Kristiansand kommune og HMS-rådgiver.
  • HMS-rådgiver er sekretær og saksbehandler for utvalget. 

Møteform og møtehyppighet

  • Det gjennomføres to møter i halvåret. Fire møter totalt i året.
  • Dersom det dukker opp hastesaker kan det arrangeres ekstra-ordinære møter i HAMU.

Utsending av dokumenter

Dokumentene sendes som hovedregel ut via epost med lenker til sakene i kommunens arkivsystem, p360.

Definisjoner:

Forklaring av begreper
Orienteringer: Presentasjoner om tema som angår HAMU. 
Behandling av saker: Saker i HAMU godkjennes, tas til etterretning eller tas til orientering.  
Referatsaker: Saker eller aktiviteter som allerede er vedtatt eller utført, men orienteres om i HAMU.
Eventueltsaker: Ikke planlagte saker som angår HAMU og som bør komme tilbake til HAMU som en orientering eller sak. 

 

Andre lenker:

Arbeidstilsynet side om AMU. 

Mer om AMUs rolle, ansvar og oppgaver beskrives i Arbeidsmiljøutvalg - prosedyre

Medbestemmelsesmøter, Medbestemmelsesgrupper - årshjul og fast agenda - prosedyre