Akuttopphold i omsorgsbolig - prosedyre v. 1.0

Hensikt

Hensikten er å ha tydelig ansvarsfordeling mellom Forvaltning og utfører ved tildeling av akuttopphold i omsorgsbolig.  
 

Gjelder for

Forvaltning og koordinering

Omsorgssenter

Hjemmetjenester og rehabilitering

 

Beskrivelse


Akuttopphold i omsorgsbolig

  • Akuttopphold i omsorgsbolig tildeles for en begrenset periode, og behovet blir fortløpende evaluert.
     
  • Boligen er tilknyttet et omsorgssenter som har ordinære omsorgsboliger med heldøgnstjenester.
     
  • Boligen er enkelt møblert, blant annet med noe kjøkkenutstyr, tv og sykehusseng.
     
  • Man kan betale for å være med på felles middag med mat fra kjøkkenservice, måltider utenom dette må bruker handle inn til selv.
     
  • Oppholdet faktureres på lik linje som korttidsopphold.
     
  • Tjenester i hjemmet videreføres i akuttboligen, ved behov for nye tjenester må dette søkes om i ordinær søknad i forkant av oppholdet.
     
  • Ved behov for medisinsk oppfølging må bruker forholde seg til egen fastlege.

     

Hvem kan få akuttopphold i omsorgsbolig?

  • Hjemmeboende brukere som etter et akutt funksjonsfall ikke kan ivaretas i eget hjem i en periode grunnet manglende mulighet for bruk av hjelpemidler og/eller tilrettelegging.
     
  • Hjemmeboende brukere som ikke kan være i eget hjem mens det foretas helt nødvendig oppussing, og som har et så omfattende hjelpebehov at de ikke kan finne annet midlertidig bosted privat (for eksempel bo hos familie eller bo på hotell).
     
  • Man skal alltid ha vurdert andre løsninger først.

 

Søknad og tildeling 
 

OPPGAVER  ANSVARLIG

Sende søknad akuttopphold

Bruker 

Saksbehandling og tildeling

Forvaltning v/saksbehandler
og plasskordinator 2

Sende mail om tildeling til utfører
Sende kopi til merkantil grunnet egenbetaling

Forvaltning v/plasskoordinator 2

Avklare overflytting

  • Skrive overflyttingsnotat 
  • Ta kontakt med personalet ved akuttboligen for avtale om overflytting, inkludert hjelpemidler, møbler, medisiner mm.
  • Søke om tjenester ved behov. 
  • Brukere som tildeles akuttopphold i omsorgsbolig skal ALLTID legges på HE-BOL, selv om de ikke trenger faste besøk. Gjerne så fort som mulig.

Aktuell ufører - Sone/avdeling hvor bruker oppholder seg

 

Saksbehandler

 

Under oppholdet 
 

OPPGAVER  ANSVARLIG

Arbeide for å oppnå målsettingen for oppholdet

Personalet i akuttboligen

Ved behov for forlengelse må det skrives BE-notat.

Når notatet er skrevet sendes det mail til post.hs.forvaltning@kristiansand.kommune.no.

Personalet i akuttboligen
Ved mottatt BE-notat fra utfører;  
  • Saksbehandler leser gjennom notatet og kontakter avdelingen ved eventuelle spørsmål.
  • Meld fra til plasskoordinator 2 hvis tjenesten skal endres eller avsluttes. 
Forvaltning v/ saksbehandler 

 

Ved avslutning av oppholdet 
 

OPPGAVER  ANSVARLIG

Avklare overflytting

  • Skrive overflyttingsnotat 
  • Ta kontakt med ufører tilknyttet brukers hjem for avtale om overflytting, inkludert hjelpemidler, medisiner mm.
  • Søke om nye tjenester ved behov. 
Personalet i akuttboligen

Informere bruker/pårørende at de selv må vaske ut av leiligheten ved oppholdets slutt

Personalet i akuttboligen

 

Vedlegg og referanser

BE-notat som søknad om korttidsopphold - prosedyre

Saksbehandlingsprosedyre- saksgang ved søknad og tildeling