Regnskapsføring og budsjettering av bundne fond - prosedyre v. 1.2

Hensikt

Hensikten med dette dokumentet er å sikre at bundne driftsfond regnskapsføres i henhold til lov og forskrift, slik at saldo på fondet gjennom året blir oversiktlig og kan kontrolleres. 

 

Gjelder for

Prosedyren gjelder for økonomistyring og regnskap.

 

Ansvar for gjennomføring

Regnskap har ansvar for

  • regnskapsføring gjennom året og årsavslutning for fondene
  • at bundne fond som gjelder arv og gaver blir tillagt avkastning årlig 
  • sende oversikt til økonomistyring med status og oversikt over bundne midler før hver rapportering

 

Økonomistyring har ansvar for

  • å avstemme hvert fond før hver rapportering
  • å sende forventet bruk/avsetning til regnskap før hver rapportering.
  • at det blir sendt ebilag for inntektsføring til regnskap i henhold til rapportering

 

Beskrivelse

Det følger av kommuneloven §14-4, 3.ledd, at «Økonomiplanen og årsbudsjettet skal settes opp i balanse og være realistiske, fullstendige og oversiktlige».

Hvis kommunen vet at aktiviteten knyttet til bundne midler ikke vil bli gjennomført, skal man heller ikke budsjettere med bruk av bundne fond. Man tar kun inn den andel av bundne fond man forventer brukt i budsjettet. Økonomisk prognose pr. 31.12. skal være inkludert bruk og avsetning av bundne fond og før bruk av disposisjonsfond .

Etter at revisjonsberetningen for forrige regnskapsår er avlagt (ca. 15. april), skal man nå ta stilling til bruk av bundne fond fra forrige år i periode 4 i årets regnskap. I tillegg skal man ta en ny vurdering i periode 8. og en siste gjennomgang i desember før årsoppgjøret.

Bruken av fond budsjetteres på art 195000 (motpost bør være faktisk utgiftsart, eventuelt art 112000 og passende budsjettnøkkel), mens avsetning budsjetteres på art 155000 (motpost bør være faktisk inntektsart eventuelt art 162000 med passende budsjettnøkkel)

Regnskap sender ut et regneark med oversikt over fjorårets overførte midler og årets transaksjoner før hver tertialrapportering. Det skal framgå av regnearket hva som fylles ut.

Økonomirådgivere koordinerer med øvrige rådgivere innen sitt eget område og tar dette med i tertialrapportene sine. eBilag og budsjettendringer føres i henhold til vedtak i tertialrapporten. Eventuelle regnskapsmessige korrigeringer kan gjøres utenom, men budsjettering må følge kommunelovens § 5-4, 1.ledd i henhold til Avklaring fra KMD ang. fond og vedtas av bystyret.

Regnskap vil også sende en foreløpig oversikt over saldo på fondene så snart disse er ført i årsoppgjøret, dette kan brukes i forbindelse med årets budsjettering.

Bruk av bundne fond må tas med i økonomiplanen slik at detaljbudsjettering i Framsikt er i samsvar med vedtatt budsjett. Eventuelt kan bruk tas med i tilleggsinnstillingen og videre i 1.tertial.

 

Struktur bundne driftsfond

Prosjektstruktur er beskrevet i  Prosjektnummer i Visma - oversikt   

Opprettelse og vedlikehold av prosjektnummer for bundne fond gjøres i henhold til Økonomimodellen og bruk av konteringsdimensjoner - veileder

Prosjektnummer er obligatorisk på bundne fond, og opprettes, endres eller sperres i henhold til denne prosessen

Gamle eksisterende prosjekt på gammel serie som ikke dør ut i løpet av 2022, vil bli ompostert til ny serie, senest i forbindelse med avsetning til fond i årsavslutningen 2022. 

Hvis et prosjekt man trodde var ubundet i utgangspunktet får bundne midler, omposteres prosjektet til riktig serie.

Årsoppgjøret

i forbindelse med årsoppgjøret avsettes ubrukte midler på hvert områdes balansekonto for bundne fond

Helse og mestring 25199003
By- og stedsutvikling 25199005
Kultur og innbyggerdialog 25199004
Oppvekst 25199002
Økonomi 25199012
Organisasjon 25199011
Samhandling og innovasjon 25199013
Testamentariske gaver - alle områder 25199115

Oppgjør og avstemming av fondene gjøres i henholdt til Regnskapsavslutningen 2024. (Denne oppdateres årlig)

 

Definisjoner

Avkastning på bundne fond som gjelder arv og gaver tilsvarer innskuddsrente i bank på saldo pr. 31.12. i regnskapsåret. Regnskap beregner og tillegger avkastningen fondet i januar året etter. 

Følgende bundne driftsfond må som tidligere håndteres særskilt (gjelder i hovedsak selvkostfond under område by- og stedsutvikling og område 9). Normalt håndteres disse i årsoppgjøret uten at gjøres budsjettendringer.

Pr 2022 er det etablert følgende bundne driftsfond som ikke omfattes av rutinene i dette dokumentet for øvrig:

25199100             Bundet driftsfond tap etableringslån

25199101             Bundet driftsfond Vigelands samlinger

25199102             Bundet driftsfond tilfluktsrom

25199103             Bundet driftsfond vann

25199104             Bundet driftsfond forurensningsvern

25199105             Bundet driftsfond IUA, ansvar 920001

25199106             Bundet driftsfond byggesak

25199107             Bundet driftsfond slam

25199108             Bundet driftsfond Sandripheia fritidspark, ansvar 92000

25199110             Bundet driftsfond feiing

25199112             Bundet driftsfond eierseksjonering

25199113             Bundet fond private planer

25199114             Bundet driftsfond Plan og bygg

25199116             Bundet driftsfond eiendomsdanning (plan og bygg)

 

Vedlegg og referanser