Profil - Oppskrift - Samtykkekompetansevurdering ved Kap 4A v. 1.1

Viser hvordan dokumentere brukers samtykkekompetanse samt utsendelse i forbindelse ved kap 4A vedtak og evaluering 3 måneder. Gjøres Profil - Bruker.  Se Vurdering av samtykkekompetanse og Vedtak etter kapittel 4A i pasient- og brukerrettighetsloven

Nytt i versjon 1.1: Presisering av hvem som er mottaker og hvem som skal stå på kopi ved SvarUt.

1. Fastlege eller spesialisthelsetjeneste e.l.: Dokumenterer samtykkekompetanse etter sine egne retningslinjer. Mottas av kommunen og videresendes til Statsforvalteren som vedlegg (på papir pr post) til vedtak kap 4a og evaluering 3 måned.

2. Kommunalt ansatte: Opprette dokument i Postjournal og sender via SvarUt til Statsforvalter i forbindelse med vedtak Kap 4A og evaluering 3 måneder, se forklaring nedenfor:

Opprettelse av Samtykkekompetansevurdering Fanen Postjournal

Gå inn i brukerkortet

Klikk på fanen Postjournal

Klikk på Sett inn ny rad eller trykk Insert

 

Fyll ut feltene:

Saksbehandler (her skal initialene til den som skal sende dokumentet elektronisk stå) 

Institusjon: Velg riktig institusjon om aktuelt

Type: Ut

Emne: Samtykkekompetansevurdering Kap 4A  Profil - Liste for fritekst-felt i Postjournal og Saker

Klikk på Tekst-knappen

Klikk på Yes for å lagre (Feltet Journalnr/År fylles automatisk ut når man velger Yes for å lagre)

 

 

Tvang_4a_postjournal_1.PNG

 

Postjournal_Samtykkekompetanse_alt_2.png

Skjermbilde_1.PNG

 

 

Velg mal (klikk på Type eller Beskrivelse for å sortere):

Kap4a- Vurdering samtykke

Klikk OK

Kap4A-vurdering_av_samtykke_1.png

Fyll ut skjemaet

 

 

 

 

Klikk på kryss oppe i høyre hjørne for å lukke dokumentet

 

 

 

 

 

 

 

Klikk Ja for å lagre

 

 

 

 

Samtykkekompetansevurdering_4A_malen_07.07.22.png

 

 

Tvang_6.PNG

 

Utsendelse av Samtykkekompetansevurderingen

Fanen Postjournal

Sender/mottaker/kopi - sende via SvarUt/digitalt: 

Sendes til:

Statsforvalteren i Agder, pasienten/brukeren selvnærmeste pårørende eller verge.

NB! For nærmere forklaring om SvarUt Se pkt 7 i Profil - Oppskrift - Utsendelse av post (SvarUt)

Mottaker: Går automatisk til bruker. Obs: om bruker selv skal være mottaker eller ikke. Klikk på Endre mottaker for å evt endre til pårørende eller verge. 

Ny kopi: Klikk på Ny kopi for å legge til Statsforvalter. Velg Foretak (bruk gjerne % i søkefeltet) utfør søk og legg til: Statsforvalteren i Agder (Org.nr: 974762994 - Forb.nr: 46471)  Velg Foretak for å finne profesjonell verge/advokat som har organisasjonsnummer (bruk gjerne % i søkefeltet).

Kopi til (til høyre i bildet): Klikk på navn under  Kopi til for å legge til pårørende eller verge uten organisasjonsnummer (forutsetter at de er lagt inn som kontaktperson og haket av for Kopi av post). Profil - Oppskrift - Kontaktpersoner

Høyreklikk for å evtentuelt fjerne kopimottakere (mottaker kan ikke fjernes, kun endres).

Grønn "prikk" = kan sende via SvarUt (elektronisk). Har personen Digipost så mottas brevet kun digitalt, må åpnes der - blir altså ikke skrevet ut og sendt pr post. Dersom personen ikke har Digipost så sendes brevet til personens AltInn. Hvis personen ikke åpner det elektroniske brevet i AltInn løpet av 2 virkedager så skrives brevet automatisk ut og sendes som tradisjonell A-post.

Rød "prikk" =  viser at personen ikke kan sendes til digitalt, at det ligger inne noe feil eller ikke fullstending fødselsnummer. Endre til riktig fødselsnummer eller skriv ut brevet og send pr post.

Ferdigstillelse/Arkivstatus: Gjøres av den som har vurdert samtykkekompetansen eller vedtaksansvarlig.

Hak av på Ferdigstilt

Sjekk at det står Er i arkivet med blått i feltet Arkivstatus. Ved feilmeldinger - ta kontakt på hs.fagsystem.hjelp@kristiansand.kommune.no

Klikk på OK

Samtykkevurderingen blir nå sendt elektronisk via SvarUt, se  Profil - Oppskrift - Utsendelse av post (SvarUt)

Samtykkekompvurd_svar_ut_1.png

 

 

Statsforvalter_org.nr.PNG