Gjeldsrådgivning - Saker til namsfogden v. 1.2

Hensikt

Hensikten med dette dokumentet er å sikre at saken er rett behandlet før den oversendes til namsfogden.

 

Gjelder for

Dette dokumentet gjelder alle ansatte.

 

Ansvar for gjennomføring

Arbeidsgiver har ansvaret for gjennomføringen.

 

Beskrivelse

Rutiner sak til namsfogden

Kristiansand kommune skal bistå personer med alvorlige gjeldsproblemer. I Kristiansand kommune er denne oppgaven lagt til Innbyggertorg ved gjeldsrådgivningstjenesten.

Gjeldsrådgivningstjenesten sine oppgaver avgrenses dersom:

  • Bruker ikke medvirker til egen sak.
  • Bruker ikke tilpasser sitt budsjett og benytter overskudd til nedbetaling av gjeld.
  • Bruker bevisst tilbakeholder eller bevisst gir uriktige opplysninger som han/henne må forstå har betydning for vår rådgivning. Gjeldsrådgivningstjenesten kan ikke bistå bruker med å fremstille en sak til Namsfogden og samtidig tilbakeholde opplysninger av betydning for Namsfogden sin saksbehandling.
  • Opplyser om forhold som kan rammes av straffeloven og som har betydning for vår rådgivning, for eksempel svart arbeid, annen økonomisk kriminalitet, etc.

Dersom bruker ønsker å søke om gjeldsordning, følges vanlige saksbehandlingsrutiner jf. Kvalitetssystemet ID: 9940.

Det er alltid bruker som søker om gjeldsordning. Gjeldsrådgivningstjenesten er ikke part i søknaden/saken. Dersom gjeldsrådgivningstjenesten avslutter sin veiledning, kan bruker selv fremme søknad til Namsfogden.

Det er Namsfogden i Agder som behandler søknader om gjeldsordning og begjæringer om endringer av inngåtte gjeldsordninger for personer som har folkeregistrert adresse i Agder. Namsfogden behandler alle søknader og endringssaker etter gjeldsordningsloven og andre rettskilder. Søkere med kode 6 i folkeregisteret eller søkere som er bosatt i utlandet skal sendes søknad om gjeldsordning til Namsfogden i Oslo.

 

Forhold som kan være til hinder for å få eller gjennomføre en gjeldsordning
Namsfogden vurderer en rekke vilkår etter gjeldsordningsloven, blant annet varighetskriteriet og forhold som kan være uavklarte og/eller støtende.

I samtaler med bruker skal gjeldsrådgivningstjenesten, så langt som mulig, avklare/avdekke forhold ved bruker sin situasjon, som kan være til hinder for å få eller gjennomføre en gjeldsordning.

 

Vurder om bruker har behov for bistand til å kunne gjennomføre en gjeldsordning, f.eks. vergemål, økonomisk forvalting eller økonomisk rådgivning hos NAV.

Forhold som kan være til hinder:

  • Uavklarte forhold: Inntekt, bosituasjon, sivilstatus/barnefordeling, osv.
  • Skattegjeld: Størrelse, alder og om bakgrunnen for at den er oppstått.
  • Strafferettslig gjeld: Størrelse, type og alder.
  • Nylig stiftet gjeld.
  • Manglende betalingsvilje.
  • At bruker ikke utnytter sitt inntekstpotensiale.
  • Påvente av dom/feilutbetalingssaker.
  • Avhengighet uten behandling.
  • Næringsgjeld – ikke avsluttet næringsdrift.
  • Frie verdier i bolig.

Informer om at ovennevnte forhold kan føre til avslag og/eller være til hinder for å gjennomføre en gjeldsordning.

Bruker kan selv velge å fremme søknad, selv om de har forhold som kan være til hinder.

Vurder om gjeld skal kartlegges før ovennevnte forhold er avklart.

 

Kartlegging av gjeld
Ved behov skal gjeldsrådgivningstjenesten bistå med å kartlegge gjeld, se ID 9940 for fremgangsmåte.

 

Videre saksbehandling
Når bruker tar kontakt, avtales videre saksbehandling, eventuelt møte for gjennomgang av saken.

Dersom bruker ikke tar kontakt, følges rutiner for avslutning uten medvirkning, jf. Kvalitetssystemet ID: 9940.

Ønsker bruker å søke om gjeldsordning sendes brevet Før du søker gjeldsordning.

Namsfogden har utarbeidet en dokumentasjonsliste som vi forholder oss til.

 

Når dokumentasjon er mottatt skal gjeldsrådgiver forberede møte med bruker i forbindelse med utfylling av søknad om gjeldsordning.

  • Se at dokumentasjonen fra skyldner er i samsvar med dokumentasjonskrav.
  • Se at kravbrev er i samsvar med foreliggende gjeldsdokumentasjon og at det ikke mangler svar.
  • Lag beregning av årslønn av inntekter, bruk excel-ark Beregning årslønn. Før inn årsberegnet inntekt og skatt i gjeldsskjemaet. Last inn til saksmappen i Teams.

Namsfogden sin avdeling for gjeldssaker er ikke digitale. Bruker må derfor levere søknad på papir med dokumentasjon. Derfor må vi skrive ut relevante dokumenter som samles i en fysisk saksmappe. 

Skriv ut følgebrev fra Public/Teams. Legg ved nummererte vedlegg fra mal.

 

Møte med bruker for utfylling av søknad
Bruker må gå gjennom saksmappen, lese følgebrevet og bekrefte opplysninger.

Forklar bruker at den nøyaktige beregningen av bruker sitt underskudd/overskudd gjøres av Namsfogden og at det kan være avvik fra vår beregning.

Bruker skal selv fylle ut søknadsskjemaet. Ev. kan personalia fylles ut på forhånd.

Ved bistand fra gjeldsrådgivningstjenesten er det tilstrekkelig å fylle ut første og siste side. Vær tydelig på at det er bruker som søker om gjeldsordning til Namsfogden og ikke gjeldsrådgivningstjenesten i kommunen.

Dersom samboer/ektefelle ikke er med på møtet, må bruker selv sørge for at samboer/ektefelle signerer søknaden.

Ta en kopi av hele saksmappe og skann som e-post til deg selv før bruker får saksmappen med seg.

Dra fra Outlook til Public 360, tittel Dokument til Namsfogden.

 

Levering til Namsfogden
Det er bruker som i utgangspunktet skal levere eller sende saksmappen til Namsfogden. Bruker kan få med seg en konvolutt uten vår logo. I Kristiansand er det mulig å levere søknaden til Namsfogden ved inngangen/politivakta på Politihuset.

Gjeldsrådgiver kan vurdere å sende søknad i posten til Namsfogden på vegne av bruker når det er forhold som tilsier det.

 

Avslutning
Informer bruker om at saksbehandlingen avsluttes ved vårt kontor og at spørsmål om saksbehandlingen av søknaden om gjeldsordning må rettes til Namsfogden.

Følg avslutningsrutiner i ID: 9940.

Skriv merknad når det eventuelt åpnes for gjeldsforhandlinger i Norsk Lysningsblad.

 

Etter avslutning
Når Namsfogden ber om nye opplysninger

Gjeldsrådgivningstjenesten kan bistå bruker med å fremskaffe nye opplysninger.

Bruker må selv levere dokumentasjonen til Namsfogden.

Dokumentasjonen skal ikke arkiveres i Public 360 da bruker ikke har en aktiv sak.

Skriv merknad om hva som er gjort og registrer henvendelsen på Drop-In.

Vi skal være tydelig at spørsmål om opplysninger som skal fremskaffes rettes til Namsfogden. Bruker selv må be om å forlenge frist ved behov.

 

Når Namsfogden henviser til gjeldsrådgivningstjenesten
Bruker kontakter gjeldsrådgivningstjenesten fordi Namsfogden har bedt bruker kontakte oss.

Vi legger til grunn at bruker har avklart behovet for bistand.

Dersom bruker tar kontakt og ikke kan fortelle hva Namsfogden ønsker at gjeldsrådgivningstjenesten skal bistå med, skal vi si at vedkommende må få avklart dette selv.

Gjeldsrådgivningstjenesten skal ikke kontakte Namsfogden på vegne av bruker uten at bruker er til stede.

Skriv merknad om hva som er gjort i Public 360 og registrer henvendelsen på Drop-In skjemaet.

 

Husk avklaring fra samarbeidsmøte mars 2023 – endring av praksis skal diskuteres på ledernivå.

 

Når bruker har fått avslag og ønsker å søke på nytt
Klagefristen på avslag om gjeldsordning er 1 måned etter at de er underrettet.

Gjeldsrådgivningstjenesten kan gi praktisk veiledning, men bruker må skrive klagen selv.   

Gjeldsrådgivningstjenesten kan ikke gi juridisk veiledning.

 

Dersom klagefristen har gått ut og bruker vil fremme ny søknad må det vurderes om det har skjedd endringer siden forrige avslag før oppstart av ny saksbehandling.

Bruker bør kontakte Namsfogden og avklare hensiktsmessigheten med ny søknad.

Bruker må selv fremskaffe avslaget i de sakene hvor det er nødvendig.

Regelverk

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1992-07-17-99?q=gjeldsordningsloven

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2009-12-18-131?q=sosialtjenesteloven

 

Vedlegg og referanser

Gjeldsrådgivning - Kode 6

Gjeldsrådgivning - Saksbehandlingsrutiner