Saksbehandler avklarer møtedato for oppstartsmøte iht. plan- og bygningsloven med planleder og inviterer forslagsstiller og eventuelt interne deltakere der dette er avtalt på internt drøftingsmøte.
Gebyr sendes, se arbeidsbeskrivelse.
Utkast til referat - oppstartsmøte sendes planleder og plan- og bygningssjef senest mandagen før oppstartsmøtet.
I det formelle oppstartsmøtet går saksbehandler gjennom alle temaer i referat - oppstartsmøte og har ansvar for å videreformidle innspill fra internt drøftingsmøtet på vegne av andre kommunalsjefområder.
Etter oppstartsmøtet ferdigstiller saksbehandler referatet som sendes til godkjenning hos planleder og plan- og bygningssjef i plan&build. Referatet sendes ut senest to uker etter møtet.
Dersom forslagsstiller krever avklaring etter pbl § 12-8, 1. ledd, skrives sak til by- og stedsutviklingsutvalget. Se plan&build - tips og veiledning/ arbeidsbeskrivelse. Gebyr sendes, se arbeidsbeskrivelse. Saksprotokoll legges ved oppstartsmøtereferatet.
Adresseliste produseres, se arbeidsbeskrivelse.
Saksbehandler informerer geodata dersom det er gjort endringer på plannavn eller planavgrensning, slik at de kan legge ut planområdet i oppstartsbasen på kommunens kartløsning på nett og i GisLine.
Når oppstartsvarsel er mottatt, gir saksbehandler beskjed til merkantil om at oppstartsvarselet kan publiseres på kommunens hjemmeside og til geodata om at planen kan endre status i planregisteret.
Når kommunen selv er forslagsstiller, skal oppstartsvarselet sendes ut og publiseres på kommunens hjemmeside.
Send samtidig en kort tekst til merkantil som forklarer hensikten med planen. Merkantil legger denne inn på «kort fortalt» på planens side på kommunens hjemmeside.
Sjekk at riktige dokumenter er lagt ut på kommunens hjemmeside, og at planområdet er markert i oppstartsbasen på kommunens kartløsning på nett og i GisLine.
Delta som observatør på medvirkningsmøter i varslingsperioden. Se medvirkningsveileder.
Planer etter KU-forskriften § 6 skal ha planprogram. Planer etter KU-forskriften § 8 trenger ikke planprogram. Planprogrammet utarbeides og sendes normalt på høring i forbindelse med varsel om oppstart av planarbeid.
Forslagsstiller sender utkast til planprogram til kommunen som behandler det administrativt.
Planprogrammet gjennomgås av saksbehandler, og drøftes med sidemann, planleder og eventuelt plan- og bygningssjef. Dersom andre etaters saksfelt er berørt, skal planprogrammet drøftes i samarbeidsgruppa. Sjekk innholdet mot krav i oppstartsmøtereferat, overordna planer, pågående planarbeid og forskrift om konsekvensutredninger § 14.
Dersom forslag til planprogram er sendt inn sammen med planinitiativ, skal dette gjennomgås før oppstartsmøtet. Tilbakemelding gis i møtet.
Gi tilbakemelding skriftlig eller i møte (med referat) om planprogrammet er ok, eller om det må gjøres endringer.
Saksbehandler går gjennom innsendte merknader, og gir tilbakemelding til forslagsstiller om behov for endringer i planprogrammet som følge av merknadene.
Planprogrammet skal fastsettes innen 10 uker etter frist for uttalelser. Skriv sak til by- og stedsutviklingsutvalget, saksfremlegg – fastsettelse av planprogram. Se plan&build - tips og veiledning/ arbeidsbeskrivelse.
Sjekk at vedtak fra by- og stedsutviklingsutvalget er lagt inn i plan&build. Se plan&build - tips og veiledning.
Adresseliste produseres, se arbeidsbeskrivelse.
Brev - melding om fastsatt planprogram sendes ut, se arbeidsbeskrivelse.
By- og stedsutviklingsutvalget kan avslutte saksbehandlingen ved å unnlate å fastsette et planprogram. Dette gjelder i tilfeller der vi ikke anbefaler planinitiativet, og mener at planarbeidet bør stoppes. Dette må begrunnes, og fremmes som forslag til vedtak. (Gjelder ikke statlige planinitiativ etter plan- og bygningsloven § 3-7).
Dersom by- og stedsutviklingsutvalget unnlater å fastsette planprogrammet, skal forslagsstiller underrettes med brev. Det skal opplyses om at beslutningen ikke kan påklages, men forslagsstiller kan kreve å få den forelagt kommunestyret til endelig avgjørelse, jf. pbl § 12-9.